Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Evropě se draží Fiberab Centurion, vzácná a nepříliš známá přestavba Corvetty

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Vzácná přestavba byla inspirována prototypem Chevrolet XP-87, vzniklo ale jen pár kusů.

Na přestavby klasických automobilů se často dívá skrz prsty, obzvlášť když jde o moderní úpravy se zástavbou elektrického pohonu. Fiberab Centurion je ovšem zástupce staré školy automobilových přestaveb, kdy dílny nabízely nové, kvalitní a neokoukané karoserie pro zavedení modely.

Fiberab Centurion: Oživení klasického Chevroletu XP-87

Vůz Fiberab Centurion navíc nevznikl na čistém papíře. Jeho inspirací byl experimentální prototyp Chevrolet XP-87, který vznikl v roce 1959. Pod jeho návrhem se přitom podepsaly hvězdy tehdejšího automobilového průmyslu, jako Bill Mitchell, Pete Brock nebo Larry Shinoda.

Video se připravuje ...

V roce 1960 vyrazil experimentální prototyp dokonce na závodní trať, kde s ním Dick Thompson vyhrál SCCA Championship. Základem prototypu byla platforma Chevroletu Corvette C1, jeho design pak zásadně ovlivnil a vlastně definoval vzhled druhé generace modelu Corvette (C2 ).

Jedním z lidí, které prototyp XP-87 zaujal, byl i Warren „Bud“ Goodwin. Ten dříve působil jako amatérský závodník, později si ale založil obchod se sportovními doplňky pro automobily Sports Car Engineering, který se stal úspěšný. V roce 1964 pak získal obchodního partnera Johna Heblera, se kterým založil společnost Fiberab.

Ta se původně zaměřovala na výrobu a prodej lehkých karosářských panelů pro populární sportovní vozy té doby, jako byly Corvetty, Jaguary, Mustangy, atd. V roce 1966 pak společnost začala nabízet kompletní laminátové body-kity, včetně kitu Centurion, který stejně jako u původního experimentu patřil na podvozek Corvette C1.

Je přitom úsměvné, že Fiberab Centurion dorazil na trh v době, kdy už automobilka Chevrolet prodávala model Corvette druhé generace (C2), postavený právě podle prototypu XP-87. Podoba mezi prototypem a Centurionem však měla být tak velká, že Chevrolet údajně zvažoval zaslání výzvy k zastavení výroby do Fiberab. Na to ale nestihlo dojít.

Zakladatel společnosti Fiberab Goodwin zastřelil svou manželku

Zakladatel společnosti Fiberab Goodwin totiž zastřelil svou manželku, údajně kvůli nevěře, za což byl odsouzen na 12 měsíců do vězení. Po několika měsících ho však postihl rozsáhlý infarkt, kterému nakonec podlehl. Společnost Fiberab sice smrt svého zakladatele přežila a funguje dodnes, pro model Centurion to však znamenalo konec.

Není známé, kolik kusů stihla společnost vyrobit, nemělo by jich však být více jak 12, uvádí kolegové z Carscoops. Jeden z nich, dost možná jediný na starém kontinentu, přitom nyní nabízí aukční společnost Artcurial.

Video se připravuje ...

Vůz bude nabízen na aukci Le Mans Classic Sale 2023

Vůz měl být pořízen v aukci Barrett-Jackson v roce 2018 a následně exportován do Andorry. Kompletně renovovaný model má pod kapotou 4,6litrový motor V8 o výkonu 211 kW (287 k) a údajně se jedná o jediný známý vůz, který měl z výroby dvě hlavové opěrky. Tedy pro řidiče a spolujezdce.

Aukční dům odhaduje, že se prodejní cena vozu bude pohybovat v rozmezí 120.000 až 160.000 eur, tedy cca 2,8 až 3,8 milionu korun. S ohledem na vzácnost a výjimečnost vozu to vlastně nemusí být úplně špatná nabídka. Aukce vozu je naplánována na pátek 30. června a proběhne v rámci Le Mans Classic Sale 2023.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme