V Mostě proběhl sraz motocyklů Jawa. Jaká je budoucnost značky?
V sobotu 4. července se sešli příznivci a fanoušci značky Jawa na polygonu autodromu v Mostě. Byly zde k vidění stroje nové i starší.
Sezóna motocyklových a motorkářských akcí na okruzích se konečně rozbíhá. Na začátku prodlouženého víkendu si dali dostaveníčko majitelé, příznivci a fanoušci Jawy v areálu mosteckého autodromu. Proběhl zde sraz i spanilá jízda. Milovníci předválečných strojů této značky museli být, pravda, trochu zklamáni, ač bylo k vidění několik desítek motocyklů nejrůznějších velikostí, z tohoto období pocházel jediný v khaki. Ale jezdit na takové mašině v dnešním provozu, byť víkendovém? Člověk za řídítky musí být hodně opatrný.
Zato poválečné produkce bylo k vidění hodně, od péráků, kývaček a půllitrů až po dvoudobé třistapadesátky modernějších modelů. Ty se mimochodem stále vyrábějí, jejich hlavním odbytištěm jsou země Latinské Ameriky. Existují verze 350 2T Style, Style – Military a 634 Retro. Dají se koupit oficiálně také u nás coby „soubor náhradních dílů“, jde však o kompletní motocykl. Produkce řady 660 s jednoválci Minarelli už skončila, na skladě je posledních pět kousků modelu Vintage.
Na setkání nemohly chybět dnes již historické výrobky z Pováží, jak padesátky, tak i o čtyřicet „kubíků“ silnější kubatura. Dokonce se objevil i moped Babetta, ten značku Jawa nesl rovněž, i když hlavně pro export. Stroje unifikované řady a Bizony typu 633 nejsou k vidění zase tak často, na přelomu 60. a 70. let se vyráběly jen krátce. Za kývačku i panelku se hodí přívěsný vozík PAv-40 a 41, ke klasické 500 OHC zase postranní Velorex řady 560/561, objevily se i modernější. Osobně mě počet účastníků trochu zklamal, očekával jsem jich ještě trochu více...
Spanilá jízda
Vyvrcholením celé akce se stala spanilá jízda po autodromu. Dokážete si představit jezdit po okruhu na „pionýru“ a ještě se spolujezdkyní? I taková odvážná dvojice se našla, navíc v efektní oranžové, aby ladila s barvou svého motocyklu. Dopoledne probíhaly na trati „track days“, tedy jízdy pro veřejnost. Srovnání se ubránit nešlo...
Týnecká Jawa na sraz přivezla zástupce současné produkce: konkrétně čtyřdobé čtyřstovky 350 OHC ve všech třech verzích, tedy základní, kapotované Special v retro stylu a Scrambler. Kromě tří vystavených kousků byly k dispozici i další pro zájemce na vyzkoušení. Scrambler ve slonové kosti běžně nekoupíte, lakování toho konkrétního měl „na svědomí“ jeho soukromý majitel.
Special vypadá opravdu moc hezky, tady se „šedesátkový“ vzhled závodních jaw z období jejich největší slávy povedl. Našlo se už pár nadšenců, kteří si ho za necelých 120 tisíc korun koupili jen tak. Nejezdí na něm, mají ho uložený v garáži, popřípadě rovnou v obýváku. Vážně! Zatím se za první letošní půlrok prodalo 33 exemplářů 350 OHC, 16 Specialů a 48 Scramblerů. Celkový odbyt nové řady činí 329 kusů 350 OHC (od roku 2017), 123 Specialů (od 2018) a 106 Scramblerů, ten se však nabízí teprve od loňska. Většina prodaných kopií všech tří provedení zůstala v České republice.
Čína, Indie, Argentina
Jawa si prošla peklem hlavně v posledním půlstoletí, z továrního komplexu v Týnci nad Sázavou-Brodcích toho moc nezbylo, ale žije. Řada 350 OHC má čtyřdobé motory Shineray z Číny (původně Honda) a na náš trh se chystají i indické třístovky, jak jinak, v retro stylu. Technika z Říše středu v jiném kabátku a prodej práv na značku do Indie má samozřejmě mnoho odpůrců. Jenže – jak Jawa začínala? Před devíti dekádami německou licencí. A později britskou (motory Villiers). A jak dopadl věhlasný ostrovní motocyklový průmysl, který zahubil nástup Japonců? Kde dnes vyrábí staroslavný Royal Enfield?
Málokdo ví, že stroje argentinské firmy RVM, byť jde většinou o montovanou „čínu“, do loňského roku nesly nápisy Jawa. Ani takový krok tedy není ničím novým. Otázkou je kvalita strojů, které se tu z Indie objeví, první kontejnery by podle obchodního manažera Jawa Moto Jiřího Krafta měly dorazit letos v září, případně v říjnu. Ještě k RVM: argentinská společnost se ke značce vrátí, neboť slavný český výrobce motocyklů do firmy kapitálově vstupuje.
A jak to vypadá s velkými motorkami litrového objemu? Špionážní fotky prvního prototypu se objevily už v únoru 2015 a nutno dodat, že tento stroj moc krásy nepobral. Do dnešních dnů dostal další devítku sourozenců. Testují se, ještě v nedávné době byly sem tam k vidění kolem továrny, dnes jejich zkoušky probíhají z bezpečnostních důvodů laboratorně.
Zdroje: Jawa Moto s. r. o., Jiří Kraft, Jiří Bartuš – Motocyklové vozíky PAv, MotoŠála.cz, RVM.com.ar
Foto: Václav Duška jr.