Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Mostě proběhl sraz motocyklů Jawa. Jaká je budoucnost značky?

Aleš Dragoun
Diskuze (8)

V sobotu 4. července se sešli příznivci a fanoušci značky Jawa na polygonu autodromu v Mostě. Byly zde k vidění stroje nové i starší.

Sezóna motocyklových a motorkářských akcí na okruzích se konečně rozbíhá. Na začátku prodlouženého víkendu si dali dostaveníčko majitelé, příznivci a fanoušci Jawy v areálu mosteckého autodromu. Proběhl zde sraz i spanilá jízda. Milovníci předválečných strojů této značky museli být, pravda, trochu zklamáni, ač bylo k vidění několik desítek motocyklů nejrůznějších velikostí, z tohoto období pocházel jediný v khaki. Ale jezdit na takové mašině v dnešním provozu, byť víkendovém? Člověk za řídítky musí být hodně opatrný.

Zato poválečné produkce bylo k vidění hodně, od péráků, kývaček a půllitrů až po dvoudobé třistapadesátky modernějších modelů. Ty se mimochodem stále vyrábějí, jejich hlavním odbytištěm jsou země Latinské Ameriky. Existují verze 350 2T Style, Style – Military a 634 Retro. Dají se koupit oficiálně také u nás coby „soubor náhradních dílů“, jde však o kompletní motocykl. Produkce řady 660 s jednoválci Minarelli už skončila, na skladě je posledních pět kousků modelu Vintage.

Na setkání nemohly chybět dnes již historické výrobky z Pováží, jak padesátky, tak i o čtyřicet „kubíků“ silnější kubatura. Dokonce se objevil i moped Babetta, ten značku Jawa nesl rovněž, i když hlavně pro export. Stroje unifikované řady a Bizony typu 633 nejsou k vidění zase tak často, na přelomu 60. a 70. let se vyráběly jen krátce. Za kývačku i panelku se hodí přívěsný vozík PAv-40 a 41, ke klasické 500 OHC zase postranní Velorex řady 560/561, objevily se i modernější. Osobně mě počet účastníků trochu zklamal, očekával jsem jich ještě trochu více...

Spanilá jízda

Vyvrcholením celé akce se stala spanilá jízda po autodromu. Dokážete si představit jezdit po okruhu na „pionýru“ a ještě se spolujezdkyní? I taková odvážná dvojice se našla, navíc v efektní oranžové, aby ladila s barvou svého motocyklu. Dopoledne probíhaly na trati „track days“, tedy jízdy pro veřejnost. Srovnání se ubránit nešlo...

Týnecká Jawa na sraz přivezla zástupce současné produkce: konkrétně čtyřdobé čtyřstovky 350 OHC ve všech třech verzích, tedy základní, kapotované Special v retro stylu a Scrambler. Kromě tří vystavených kousků byly k dispozici i další pro zájemce na vyzkoušení. Scrambler ve slonové kosti běžně nekoupíte, lakování toho konkrétního měl „na svědomí“ jeho soukromý majitel.

Special vypadá opravdu moc hezky, tady se „šedesátkový“ vzhled závodních jaw z období jejich největší slávy povedl. Našlo se už pár nadšenců, kteří si ho za necelých 120 tisíc korun koupili jen tak. Nejezdí na něm, mají ho uložený v garáži, popřípadě rovnou v obýváku. Vážně! Zatím se za první letošní půlrok prodalo 33 exemplářů 350 OHC, 16 Specialů a 48 Scramblerů. Celkový odbyt nové řady činí 329 kusů 350 OHC (od roku 2017), 123 Specialů (od 2018) a 106 Scramblerů, ten se však nabízí teprve od loňska. Většina prodaných kopií všech tří provedení zůstala v České republice.

Čína, Indie, Argentina

Jawa si prošla peklem hlavně v posledním půlstoletí, z továrního komplexu v Týnci nad Sázavou-Brodcích toho moc nezbylo, ale žije. Řada 350 OHC má čtyřdobé motory Shineray z Číny (původně Honda) a na náš trh se chystají i indické třístovky, jak jinak, v retro stylu. Technika z Říše středu v jiném kabátku a prodej práv na značku do Indie má samozřejmě mnoho odpůrců. Jenže – jak Jawa začínala? Před devíti dekádami německou licencí. A později britskou (motory Villiers). A jak dopadl věhlasný ostrovní motocyklový průmysl, který zahubil nástup Japonců? Kde dnes vyrábí staroslavný Royal Enfield?

Málokdo ví, že stroje argentinské firmy RVM, byť jde většinou o montovanou „čínu“, do loňského roku nesly nápisy Jawa. Ani takový krok tedy není ničím novým. Otázkou je kvalita strojů, které se tu z Indie objeví, první kontejnery by podle obchodního manažera Jawa Moto Jiřího Krafta měly dorazit letos v září, případně v říjnu. Ještě k RVM: argentinská společnost se ke značce vrátí, neboť slavný český výrobce motocyklů do firmy kapitálově vstupuje.

A jak to vypadá s velkými motorkami litrového objemu? Špionážní fotky prvního prototypu se objevily už v únoru 2015 a nutno dodat, že tento stroj moc krásy nepobral. Do dnešních dnů dostal další devítku sourozenců. Testují se, ještě v nedávné době byly sem tam k vidění kolem továrny, dnes jejich zkoušky probíhají z bezpečnostních důvodů laboratorně.

Zdroje: Jawa Moto s. r. o., Jiří Kraft, Jiří Bartuš – Motocyklové vozíky PAv, MotoŠála.cz, RVM.com.ar

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)

Doporučujeme

8. 7. 2020 20:12
Re: Re: Jawa - Džafa krýýý
Tak to bych zrovna nemotal dohromady..
Avatar - CHerokee
8. 7. 2020 16:17
Re: mladý jawisti
Je to bída. Je z nich montovna. Bohužel. O litru se mluví dlouho, na tom, ale nemůžou stát. Kdyby raději udělali vlastní repliku s 500 motorem... Ale litr nebude k zaplacení. Euro V ukončí Shineraye. Ty indické vypadají dobře. Ale chybí vlastní... Stejně jako lepší marketing.

P.S. A to jsme zaujatý fanda. Po Specialu mám i 660 Vintage...takže už jsou jen max 4...viz článek.
Avatar - Barrichello
8. 7. 2020 16:13
Re: mladý jawisti
Jawu pořád drží Kuba a Latinská amerika, něco se prodá v Rusku a Asii a ty přebrandovaný Čajny tady, slovč, Litva, Anglie atd a to im zatím bohatě stačí. až začnou prodávat Indy, ještě by to mělo stoupat. A ten litr je v podstatě taky hotov.
Avatar - 3_diamanty
8. 7. 2020 11:07
Re: Jawa - Džafa krýýý
tak hej logicky... v cene lepsej motorky mas uz 5 miestne auto...
8. 7. 2020 06:55
Re: Jawa - Džafa krýýý
Mladý by to i bralo, jenže tržní ceny klasických Jaw jsou teď tak nějak mimo realitu. Doby, kdy se motorky válely po stodolách a kluci si je opravovali, jsou už pryč. Ani ke koupi přes inzerát není skoro nic. Možná tak nějaký fichtl za 30 a víc.
A pokud si vybírají moderní motorku, mají za svých 110 -130 tisíc bohatý výběr lehce jetých strojů jinde. Śineraj s nabastlenými Jawa díly není nic, co by mlaďochy extra oslnilo.