Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kdy dorazí nová Jawa 300 do Česka? Koronavir zkomplikoval situaci

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Homologace je hotová a ceny jsou známé, kdy se tedy dočkáme novodobé kývačky na českém trhu?

Před pár dny jsme upozornili na informace zahraničních médií, která hovořila o pokroku v procesu homologace nové Jawy 300 indického výrobce Classic Legends pro evropské trhy. Jenže jak už se to občas stává, zahraniční informace z indického trhu byly poněkud zkreslené.

S uvedením věcí na pravou míru nám ale naštěstí pomohli zástupci týnecké Jawy, kteří vnesli do situace trochu světla. Věděli jste například, že české zastoupení Jawy jednalo o poskytnutí licence korporaci Mahindra & Mahindra (vlastník společnosti Classic Legends) pro prodej motocyklů s označením Jawa (pouze) na indickém trhu a v přilehlé celní unii již před rokem 2016?

Právě v roce 2016 však jednání nabrala jasný směr a týnecká Jawa nakonec umožnila Mahindře výrobu motocyklů s označením Jawa pro indický trh, zatímco sama rozjela projekt OHC. Důvodem, proč Jawa ke spolupráci svolila, byly historicky pozitivní zkušenosti s výrobou motocyklů Jawa v Indii. Snad nikdo ale neočekával, s čím Indové přijdou.

Z historického hlediska totiž motocykly Yezdi, jak znělo pozdější označení licenčně vyráběných motocyklů Jawa v Indii, nabízely slušnou kvalitu, po stránce estetiky a úrovně zpracování ovšem nešlo o žádný zázrak. Mahindra ale nyní ukrývala eso v rukávu, kterým je vlastnictví italského designového studia Pininfarina.

To už v minulosti výrazně přispělo k sympatickému designu moderních vozů SsangYong a evidentně se podílelo i na vývoji moderních motocyklů Jawa z indické produkce. Ty byly představeny před koncem roku 2018 a okamžitě si získaly celosvětovou pozornost. A nutno dodat, že zcela oprávněně.

Enormní úspěch potvrzovaly i ohromné počty předobjednávek, díky kterým rostly čekací lhůty do závratných výšin. Mahindře se navíc navzdory původním plánům nepodařilo nastartovat výrobu na jaře roku 2019, ale až v průběhu léta. Bavíme se přitom o pouhém nastartování produkce, nikoliv o rozběhnutí na plné obrátky.

Společnost se pokoušela co nejdříve uspokojit poptávku na místním trhu, jednu Jawu 300, tedy moderní kývačku, se ovšem podařilo dostat i do Česka – k zástupcům týnecké Jawy. A tady začalo měření, srovnávání a sepisování potřebných úprav, které by bylo potřeba provést pro získání homologace pro český trh.

Na základě požadavků z Týnce byl v Indii připraven homologační kus, který měl projít homologačním procesem u českého zastoupení společnosti TÜV-SÜD. To však bylo zahlceno prací, kvůli čemuž se musela do procesu opět zapojit Mahindra.

Díky pomoci indické korporace Mahindra se podařilo zajistit urychlení homologace, která nakonec probíhala ve Španělsku. Na přelomu listopadu a prosince tak už týnecká Jawa předkládala českým úřadům všechny potřebné dokumenty a od ledna 2020 může vystavovat technické průkazy. Jenže to má háček.

Mahindra se v současnosti potýká s obrovským převisem poptávky nad nabídkou, takže její produkce, která se může pohybovat okolo 5.000 kusů měsíčně, horko těžko pokrývá zájem domácího trhu. Jinými slovy zkrátka není důvod, aby pospíchala s výrobou pro export.

Podle původních očekávání měly první stroje, vyrobené v Indii podle českých specifik, dorazit na český trh v průběhu letošního léta. Celou situaci ovšem výrazně zkomplikovala celosvětová pandemie nového koronaviru, kvůli které se v Indii zastavila výroba. A to minimálně do 3. května.

Optimistické odhady tak nyní počítají s dodávkami prvních kusů moderní Jawy 300 nejdříve na podzim tohoto roku. Není ale vyloučené, že se dodávky nakonec posunou až na příští rok. Primárním cílem přitom bude především zásobit český a slovenský trh, teprve následně se bude jednat o expanzi na další evropské trhy.

Tento rozhodovací proces už ovšem leží pouze na bedrech týnecké Jawy, která je vlastníkem práv na využívání jména Jawa ve světě. Vyloučena přitom není ani možná expanze do USA, ovšem to už se bavíme o daleké budoucnosti, kdy Mahindra uspokojí poptávku v Indii a Jawa v Česku / Slovensku a zbytku Evropy.

Prozatím už ale víme, že na českém trhu by měla nová Jawa 300 stát 149.900 Kč. A pokud byste se snad divili, proč je evropská cena o tolik vyšší, pak je potřeba si uvědomit, že je do ní započten i proces spojený s homologací, dopravou, balením, daněmi, atd..

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
4. 5. 2020 15:22
Re: Jawa
Pokud zainvestují do vývoje a vyvinou tu Jawu sami v týnci, tak bude stát 180 tis Kč. Za méně to v malosérii nedaj.

Kdo si to asi tak koupí, když už ted všichni řvou, že to je za 150 drahé?

Vyrábět v Evropě motoky do objemu 500 ccm se vůbec nevyplatí, snaha na tomto poli konkurovat asii je nesmyslná.

Proto Jawa šla cestou vývoje velkých motrek 1000 a 1200 ccm a k tomu dojed výrobu starých doutaktních 350 pro Kubu, Jižní ameriku a Rusko a Asii.
+ přeprodej čínských a indických strojů s kubatuře 200-400.
Avatar - CHerokee
4. 5. 2020 10:02
Re: Jawa
Myslím, že ta demokracie je v pořádku. V ní se Jawa zrodila...a právě komunisti ji zaživa postupně pohřbili. Jawě chybí investor, který by nastartoval vývoj. Třeba se jim povede domluvit, že se to pro Evropu bude montovat tady.
4. 5. 2020 09:10
Re: Jawa
To vieš, svetu vládne demokracia a globalizácia. Za všetkým je výhradne vláda peňazí a ľudská hlúposť a chamtivosť. Zarába firma málo, alebo ide do mínusu? Tak ju predáme a niečo na tom vyryžujeme. Načo hľadať príčiny a riešiť nedostatky? To nech po nás robia Číňania alebo trebárs Indovia. Hlavne, že zaplatia. Čo na tom, že majú často krvavé peniaze, kvôli ktorým mnohí trpia a umierajú. Biznis je nad všetkým. Prečo investovať do vývoja a riešiť domácu výrobu motoriek? Je ľahšie a výnosnejšie nechať to na iných a potom to zobchodovať. Tradícia, patriotizmus, chuť niečo dokázať? Čo je to za divné slová? Treba zarábať, a najlepšie hneď a bez veľkej práce...
Avatar - CHerokee
3. 5. 2020 23:59
Re: Sebevědomá cena
CF a Beneli jsou Číňani. Zatím dělají celkem tuctové motorky, které se snaží dohnat Japonce. Útočí hlavně cenou. Jawa dělá retro motorku s opravdu propracovaným designem, je to opravdu paráda, je vidět, že Pininfarina původní plány dobře prostudovali. Nekopírují jako Čína. Je jen škoda, pokud se to nebude alespoň montovat u nás. Třeba ten Pérák... Jawa je na tom bídně, myslím ta česká, přál bych ji, aby se zvetila. Faktem je, že cena je sebevědomá.
3. 5. 2020 19:10
Sebevědomá cena
Můj problém, že se mi ta motorka pranic nelíbí a kvalitu bych soudil až při osobní zkušenosti. Nicméně řeči o nákladnosti zkoušek atd. jsou jen kecy. CF moto, Benelli a jiní umí za tyto peníze v případě technicky podprůměrného tříkila kvalitativně lepší a propracovanější motocykly. Nihil sub sole novum a ani tenhle jakože "retro" bike dle mého názoru Jawu na nohy nepostaví. Souhlasím kolego, je mi z toho všeho smutno.