Kdy dorazí nová Jawa 300 do Česka? Koronavir zkomplikoval situaci
Homologace je hotová a ceny jsou známé, kdy se tedy dočkáme novodobé kývačky na českém trhu?
Před pár dny jsme upozornili na informace zahraničních médií, která hovořila o pokroku v procesu homologace nové Jawy 300 indického výrobce Classic Legends pro evropské trhy. Jenže jak už se to občas stává, zahraniční informace z indického trhu byly poněkud zkreslené.
S uvedením věcí na pravou míru nám ale naštěstí pomohli zástupci týnecké Jawy, kteří vnesli do situace trochu světla. Věděli jste například, že české zastoupení Jawy jednalo o poskytnutí licence korporaci Mahindra & Mahindra (vlastník společnosti Classic Legends) pro prodej motocyklů s označením Jawa (pouze) na indickém trhu a v přilehlé celní unii již před rokem 2016?
Právě v roce 2016 však jednání nabrala jasný směr a týnecká Jawa nakonec umožnila Mahindře výrobu motocyklů s označením Jawa pro indický trh, zatímco sama rozjela projekt OHC. Důvodem, proč Jawa ke spolupráci svolila, byly historicky pozitivní zkušenosti s výrobou motocyklů Jawa v Indii. Snad nikdo ale neočekával, s čím Indové přijdou.
Z historického hlediska totiž motocykly Yezdi, jak znělo pozdější označení licenčně vyráběných motocyklů Jawa v Indii, nabízely slušnou kvalitu, po stránce estetiky a úrovně zpracování ovšem nešlo o žádný zázrak. Mahindra ale nyní ukrývala eso v rukávu, kterým je vlastnictví italského designového studia Pininfarina.
To už v minulosti výrazně přispělo k sympatickému designu moderních vozů SsangYong a evidentně se podílelo i na vývoji moderních motocyklů Jawa z indické produkce. Ty byly představeny před koncem roku 2018 a okamžitě si získaly celosvětovou pozornost. A nutno dodat, že zcela oprávněně.
Enormní úspěch potvrzovaly i ohromné počty předobjednávek, díky kterým rostly čekací lhůty do závratných výšin. Mahindře se navíc navzdory původním plánům nepodařilo nastartovat výrobu na jaře roku 2019, ale až v průběhu léta. Bavíme se přitom o pouhém nastartování produkce, nikoliv o rozběhnutí na plné obrátky.
Společnost se pokoušela co nejdříve uspokojit poptávku na místním trhu, jednu Jawu 300, tedy moderní kývačku, se ovšem podařilo dostat i do Česka – k zástupcům týnecké Jawy. A tady začalo měření, srovnávání a sepisování potřebných úprav, které by bylo potřeba provést pro získání homologace pro český trh.
Na základě požadavků z Týnce byl v Indii připraven homologační kus, který měl projít homologačním procesem u českého zastoupení společnosti TÜV-SÜD. To však bylo zahlceno prací, kvůli čemuž se musela do procesu opět zapojit Mahindra.
Díky pomoci indické korporace Mahindra se podařilo zajistit urychlení homologace, která nakonec probíhala ve Španělsku. Na přelomu listopadu a prosince tak už týnecká Jawa předkládala českým úřadům všechny potřebné dokumenty a od ledna 2020 může vystavovat technické průkazy. Jenže to má háček.
Mahindra se v současnosti potýká s obrovským převisem poptávky nad nabídkou, takže její produkce, která se může pohybovat okolo 5.000 kusů měsíčně, horko těžko pokrývá zájem domácího trhu. Jinými slovy zkrátka není důvod, aby pospíchala s výrobou pro export.
Podle původních očekávání měly první stroje, vyrobené v Indii podle českých specifik, dorazit na český trh v průběhu letošního léta. Celou situaci ovšem výrazně zkomplikovala celosvětová pandemie nového koronaviru, kvůli které se v Indii zastavila výroba. A to minimálně do 3. května.
Optimistické odhady tak nyní počítají s dodávkami prvních kusů moderní Jawy 300 nejdříve na podzim tohoto roku. Není ale vyloučené, že se dodávky nakonec posunou až na příští rok. Primárním cílem přitom bude především zásobit český a slovenský trh, teprve následně se bude jednat o expanzi na další evropské trhy.
Tento rozhodovací proces už ovšem leží pouze na bedrech týnecké Jawy, která je vlastníkem práv na využívání jména Jawa ve světě. Vyloučena přitom není ani možná expanze do USA, ovšem to už se bavíme o daleké budoucnosti, kdy Mahindra uspokojí poptávku v Indii a Jawa v Česku / Slovensku a zbytku Evropy.
Prozatím už ale víme, že na českém trhu by měla nová Jawa 300 stát 149.900 Kč. A pokud byste se snad divili, proč je evropská cena o tolik vyšší, pak je potřeba si uvědomit, že je do ní započten i proces spojený s homologací, dopravou, balením, daněmi, atd..