Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Německu parkuje okolo 100 tisíc elektromobilů, které čekají na zákazníky

BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
64 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Podle automobilových expertů je na území Německa zhruba sto tisíc elektromobilů, které čekají na zákazníky. Za vysokým počtem stojí především slábnoucí domácí poptávka po těchto vozech.

Německo je největším producentem nových automobilů v Evropě, totéž platí také o samotných elektromobilech. Vedle zavedených místních značek zde vyrábí také Tesla (Model Y), která odsud obsluhuje především evropské trhy. Jenže jak už jsme psali mnohokrát, poptávka po elektrických autech nemá takovou dynamiku, jak se očekávalo. V Německu dokonce po zrušení dotací na nákup prodeje i podíl těchto vozů klesají.

To jsou hlavní důvody, proč na území Německa v okolí továren, na pronajatých plochách a v přístavech parkuje okolo 100.000 nových elektromobilů. K tomuhle číslu došel Werner Olle, který se automobilovému průmyslu věnuje. V tom jsou zahrnuty jak vozy určené k exportu, tak i „ležáky“, o které není velký zájem. K nim můžeme započítat například tisíce čínských elektromobilů (například od automobilky BYD), které si hledají zákazníky.

Video placeholder
Volkswagen ID.4: Elektrické sportování? • Zdroj: Auto.cz

Vývoz elektrických aut z Německa přitom letos výrazně stoupl. V meziročním srovnání se export za prvních pět měsíců roku 2024 zvýšil o 58 procent na 786 tisíc elektromobilů v hodnotě 36 miliard eur (zhruba 888 miliard korun).  Každé čtvrté nové auto z Německa prodané v zahraničí tak má čistě elektrický pohon.

V Česku se letos počítá s vyšší dynamikou trhu s elektromobily, kterému pomáhají dotace na pořízení. Registrace za prvních letošních pět měsíců ovšem stále ukazují spíše nižší čísla. Celkových 2622 aut odpovídá tržnímu podílu 2,71 %, loni přitom za celý rok dosáhl rovných tří procent.