Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V nošovickém Hyundai vznikly další odbory, chtějí vyšší mzdy

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 4. 3. 2011 • 07:20
14
Průměrná dělnická mzda se loni v automobilce Hyundai zvýšila zhruba o 3000 korun na 21.325 korun.

V nošovické automobilce Hyundai vznikla další odborová organizace Nezávislé odbory Hyundai Czech. V současném kolektivním vyjednávání požaduje větší navýšení mezd než stávající odbory ZO OS KOVO Hyundai Czech. Kolektivní vyjednávání a případné navýšení mezd v třetí největší tuzemské automobilce to může zkomplikovat a prodloužit.

Předseda stávajících odborů Radek Kuchař tento týden ČTK řekl, že by bylo úspěchem, pokud by se podařilo navýšit základní mzdu stejně jako loni o sedm procent plus další příplatky.

Nové odbory podle jejich místopředsedy Dušana Pekárka vznikly s cílem vyššího nárůstu mezd. "Náš návrh je několikanásobně vyšší. Přesné číslo nyní nemůžeme prozradit, v rámci pravidel vyjednávání je nejdříve sdělíme jednajícím stranám," uvedl Pekárek. Podle informací ČTK by mohlo údajně jít o 20 procent. Podle Pekárka si po loňském nárůstu výroby a výborných ekonomických výsledcích společnosti zaměstnanci zaslouží mnohem lepší ohodnocení než sedmiprocentní nárůst mzdy.

Průměrná dělnická mzda se loni v automobilce Hyundai zvýšila zhruba o 3000 korun na 21.325 korun. Pokud by se podařilo prosadit požadované navýšení platů o sedm procent, stoupla by téměř ke 23.000 Kč. Platy v jiných automobilkách v Česku jsou vyšší, například ve Škodovce byl loni průměrný dělnický plat 28.200 korun.

Na uzavření nové kolektivní smlouvy se musí zaměstnavatel dohodnout podle zákoníku práce se všemi odborovými organizacemi ve firmě. Vysoké nároky mohou podle šéfa stávajících odborů uzavření smlouvy zkomplikovat. Přiznává, že obě odborové organizace zatím nepostupují jednotně kvůli některým sporům. "Zaměstnavatel samozřejmě kývne na reálné navýšení mzdy, ale pokud nové nezávislé odbory budou chtít několikanásobně více, tak se může jednání zablokovat," uvedl Kuchař. Jejich organizace má podle něho zhruba 650 členů. Nové odbory mají zatím několik desítek členů, v lednu jich bylo asi 60. Automobilka zaměstnává asi 2600 lidí.

Podle Kuchaře by bylo ku prospěchu zaměstnavatele, pokud by odborové organizace v budoucnu nespolupracovaly. "Je to škoda, může z toho těžit zaměstnavatel a ztrátoví na tom budou zaměstnanci, protože kolektivní smlouva se případně nemusí vůbec uzavřít," dodal Kuchař.

Mluvčí nošovické automobilky Petr Vaněk potvrdil, že vedení už zahájilo jednání také s představiteli nových odborů. "Samozřejmě může to jednání zkomplikovat, protože je v něm více stran, čímž se prodlouží doba jednání. Ale věřím, že společný kompromis nakonec najdeme. Zájmem odborů přece také musí být, aby firma prosperovala," uvedl Vaněk.

Témata
5. 3. 2011 10:34
Re: zajímavé
Máš naprostou pravdu, mimochodem, svého času jsme dělali nějakou drobnost pro Otrokovice a tam nám vyprávěli o Continentalu (bejvalej Barum), že když fabriku koupili Němci tak kromě všech možných organizačních změn zorganizovali i odbory, aby je měli standardně jako partnera a zástupce zaměstnanců a měli s kým jednat. Rozumnej zaměstnavatel se snaží domluvit a jelikož je většina zaměstnancl v zásadě rozumnejch, tak se snaží domluvit taky. Co se týče vidírání, tak třeba v minulých dvou letech často vedení fabrik využilo celkové situace a s poukazem na krizi ořezalo, co se dalo a přitom sami žádné problémy neměli - naopak. Jistý výrobce jistého stavebního materiálu, i přes krizi velice žádaného začal kňourat, že je kríze a propustil 10% lidí z výroby, nedal 13. plat (do další kolektivní smlouvy a odmítl o něm vůbec jednat) a přitom mu výroba a odbyt za rok 2010 stoupla o víc jak 30%.
Avatar - Typhoon
4. 3. 2011 23:23
Re: zajímavé
Pracuji v automobilovém průmyslu a u nás se platí na odbory 1 % z platu.

Odbory jsou naprosto nutnou podmínkou pro správné fungování vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec. Každý zaměstnavatel se snaží platit za co největší výkon práce co nejméně. Odbory se snaží získat pro zaměstnance co nejvíce ve mzdě či dalších benefitech. Dohodnutý kompromis je někde uprostřed.
Dost často se vyskytují názory, že odbory jsou největším nepřítelem prosperity, že jsou nástrojem vydírání, viz. příspěvek Kvasoně. To je ale nebetyčná blbost. Vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci by měl být vyvážený a bez odborů to nejde. Jinak jsou vydíráni zaměstnanci.
Co se týká odborů samotných, musí si odboráři vybrat rozumné předáky, aby si extrémními požadavky nepřivodili krach firmy.
Zaměstnanci z nošovické továrny se jen chtějí podílet na hospodářských úspěších a to je naprosto pochopitelné.
Avatar - T613
4. 3. 2011 20:18
Re: zajímavé
odbory se platí z členských příspěvků. to ví každé malé dítě.
4. 3. 2011 17:20
Re: Navrhuji přesun do Asie...
Ťuknuls hřebíček na hlavičku... bohužel jinde si práce váží a nemají potřebu zakládat různé spolky sloužící k vydírání za účelem získání neopodstatněných výhod... A co se týče mé osoby... my se známe, že víš, co umím a co ne?
4. 3. 2011 16:15
Re: Navrhuji přesun do Asie...
Jestli mluvíš o sobě, tak nevím, jestli by tě tam někdo chtěl. I tam musíš něco umět. A ten,kdo si neváží práce jiných, většinou umí ho..... :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku