V Severní Americe bychom měli být bez cel, říká Trumpovi šéf Stellantisu
Trumpův kabinet by se měl podle Johna Elkanna zaměřit na ta auta, která jsou do USA importována bez jakýchkoliv amerických dílů. Je to podle něj „díra v pravidlech“.
Americký prezident Donald Trump sice zavedení 25% cla na import z Kanady a Mexika odsunul ze začátku března na začátek dubna, nezrušil je ale úplně. A stejně jako zástupci vlád těchto dvou s USA sousedících zemí, i vedení automobilek, kterých by se cla mohla týkat, ostře nesouhlasí.
Nejčerstvěji se k tomuto tématu vyjádřil John Elkann, který vede koncern Stellantis v mezidobí po odchodu Carlose Tavarese a před dokončením výběru nového ředitele natrvalo. Trumpův kabinet by se podle něj měl soustředit na „díru v pravidlech“, která umožňuje prodávat na americkém trhu dovezená auta bez jakýchkoliv součástek vyrobených v USA.
Nazvat možnost importu zahraničních aut do USA „dírou v pravidlech“ právem zvedne nejedno obočí. Elkann tím patrně poukazuje na neférovost uvalení cel na auta, jejichž výroba probíhá v Severní Americe ať už ve stadiu finální montáže, nebo ve stadiu výroby součástek, když řada aut, která pocházejí do posledního šroubku odjinud, cly zatížena být nemusí. Nutno nicméně dodat, že Trump chce uvalit cla i na import z EU.
Import výrobků z Mexika a Kanady by podle Elkanna měl „zůstat bezcelní“. To souzní s vyjádřeními řady jiných automobilek, které působí na americkém trhu. Trump sice cla považuje za cestu, jak ochránit americký automobilový průmysl, kvůli globalizaci a častým přesunům výroby do levnějších zemí – např. z USA do Mexika – však reálný efekt cel bude jen ten, že zákazníci zaplatí za auta více peněz.
Podle Jima Farleyho, generálního ředitele Fordu, cla přinášejí „spoustu nákladů a spoustu chaosu“ a americkému automobilovému průmyslu by v případě zavedení velmi uškodila. Osmnáct procent fordů prodaných v USA vzniká v Mexiku a Kanadě. Pro Stellantis znamenají obzvlášť velký problém – 39 % aut, která prodá ve Spojených státech, bylo vyrobeno v Mexiku nebo Kanadě. Koncern General Motors v těchto zemích vyrábí 36 % aut prodaných v USA.
