Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C3 Aircross Hybrid
Citroën C3 Aircross Hybrid
Citroën C3 Aircross Hybrid
Citroën C3 Aircross Hybrid
73 Fotogalerie

Zisk Stellantisu se extrémně propadl. Není vše černé, říká šéf

Marek Bednář

Rok 2024 byl podle Johna Elkanna pro Stellantis plný ostrých kontrastů. Propad zisku zmírnilo uplatnění daňových pohledávek z minulých let. Letos by se mělo plně začít prodávat několik důležitých modelů.

Automobilový gigant Stellantis zaznamenal za loňský rok propad zisku o 70 %. Zatímco za rok 2023 dokázal vydělat 18,63 miliardy eur (464,7 miliardy korun), za rok 2024 to bylo „jen“ 5,52 miliardy eur (137,7 miliardy korun).

Souvisí to s propadem čistých příjmů o 17 % na 154,9 miliardy eur (3,864 bilionu korun), zapříčiněným zejména snížením výroby v Severní Americe kvůli cílené redukci tamních skladových zásob aut. Rovněž tam klesly dodávky aut o významných 25 % - z více než 1,9 milionu na 1,432 milionu kusů. Naopak v Jižní Americe prodeje narostly o 4 % na 912 tisíc kusů. Globálně se počet dodaných aut snížil o 12 % z 6,17 milionu na 5,42 milionu.

Evropa tak velký propad nezaznamenala – prodalo se tu 2,58 milionu aut, o 8 % méně než v předcházejícím roce. Právě zde bylo problémem opožděné uvádění nových modelů na platformě Smart Car na trh. Tuto platformu využívají elektrické a spalovací citroëny C3, dále Fiat Grande Panda a Opel Frontera. A nedávno zveřejněná prodejní čísla Lancie naznačují, že i té by docela hodil se nějaký malý model na tomto základě, který by mohl být levnější než nový ypsilon.

Šéf koncernu John Elkann, který je dočasně pověřen jeho vedením po náhlém odchodu Carlose Tavarese, popsal rok 2024 jako „rok ostrých kontrastů s výsledky zaostávajícími za naším potenciálem“.

Dodal však, že společnost „dosáhla důležitých strategických milníků“ – příchod nových platforem schopných pojmout různá pohonná ústrojí, začátek vlastní výroby baterií pro elektromobily a spolupráce s čínským Leapmotorem na prodeji levných elektromobilů na evropských trzích. Firma se má v roce 2025 vrátit k „ziskovému růstu“.

Video placeholder
Fiat Grande Panda E La Prima • Fiat

Dlužno dodat, že propad zisku je ovlivněn naplněním daňových pohledávek v několika evropských zemích z minulých let. Stellantis tak globálně na daních v roce 2024 získal 1,49 miliardy eur (37,2 miliardy korun), kdežto v roce 2023 zaplatil 3,79 miliardy eur (94,5 miliardy korun).

Kdyby pohledávky nevyužil, pokles zisku by nebyl „jen“ 70 %, nýbrž 82 %. Zisk před započtením vlivu daní totiž meziročně klesl z 22,42 miliardy eur (559,3 miliardy korun) na 4,03 miliardy eur (100,5 miliardy korun). Firma tedy potřebuje, aby nové modely na trhu i změny, které provedla, fungovaly a byly silně ziskové, jinak ji čekají velké potíže.

Letošní rok od Stellantisu můžeme očekávat plné uvedení nové generace Dodge Charger na různé trhy, a to v elektrické i spalovací verzi, také plný nástup výroby již představených modelů na platformě Smart Car či nového Fiatu 500 se spalovacím motorem. Koncern také silně spoléhá na platformu STLA Medium, na níž už jsou v prodeji peugeoty 3008 a 5008 včetně elektrických verzí, a také nový Opel Grandland.