V USA až nyní schválili adaptivní LED světlomety, překážkou byl zákon z roku 1967
Zatímco v Evropě bylo používání adaptivních světlometů schváleno již v roce 2006, za oceánem přišla změna potřebných zákonů teprve nyní.
Adaptivní světlomety, využívající LED technologii, jsou skvělým komfortním i bezpečnostním prvkem u stále širšího počtu automobilů různých segmentů. Nabízejí totiž vysoký výkon a široké zorné pole, aniž by oslňovaly vás nebo okolní řidiče. V USA však byly donedávna považovány za ilegální.
Teprve během loňského listopadu byl totiž v USA podepsán nový zákon o infrastruktuře, který mimo jiné obsahoval i opatření, jež mělo upravit staré nařízení znemožňující legální používání adaptivních světlometů. Staré pravidlo však muselo být nejprve nahrazeno novým, které úřad pro bezpečnost na amerických silnicích (NHTSA-National Highway Traffic Safety Administration) schválil teprve v tomto týdnu.
Nové nařízení by mělo nahradit nařízení z roku 1967, podle kterého nesměly být současně puštěná potkávací a dálková světla. Technologie adaptivního svícení, například v podobě LED Matrix světlometů, ale funguje právě na principu současného spuštění dálkových a potkávacích světel.
Tyto světlomety jsou totiž složeny z několika desítek LED segmentů, jejichž rozsvěcení a intenzitu řídí palubní počítač. Ten prostřednictvím kamery/senzorů detekuje okolní provoz, případně plochy s velkou odrazivostí světla, které automaticky vystínuje. Dálková světla tak září do směrů kolem, zatímco do směru protijedoucích/ostatních vozů míří jen neoslňující potkávací světla.
Technologie LED adaptivních světlometů ovšem prochází velmi rychlým rozvojem, díky kterému už k jejich přednostem nepatří jen schopnost stínovat okolní provoz. Světla by měla být schopna například osvítit jen vybraný úsek silnice, přizpůsobit se stoupání či klesání nebo promítat na silnici před vůz různé symboly.
Mnohé prémiové automobilky, jako Mercedes-Benz, Audi nebo BMW, navíc technologii LED adaptivních světlometů nabízejí již dlouhé roky. Ostatně v Evropě mělo být používání této technologie schváleno již v roce 2006, jak dodává web Automotive News. Uvedení tohoto nového praktického prvku výbavy do nabídky vozidel v USA však nejspíš ještě chvíli potrvá.