Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ve 102 letech zemřel Miroslav Zikmund. Připomeňte si Tatry, ve kterých procestoval svět

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Zpráva o včerejším úmrtí dobrodruha, spisovatele, fotografa a dokumentaristy Miroslava Zikmunda zarmoutila mnohé z nás. Připomeňme si proto jedinečný odkaz, který za sebou zanechal.

Miroslav Zikmund, narozený 14. února 1919 v Plzni, je často označován za cestovatele, spisovatele, fotografa a dobrodruha. Když se ale řekne Zikmund, většina z nás si automaticky vybaví další dvě jména: Hanzelka a Tatra. Cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka totiž na vozech Tatra podnikli jedny z nejznámějších československých výprav, které formou cestopisů, článků, rozhlasových reportáží, fotografií a filmů ovlivnily několik následujících generací dobrodruhů a cestovatelů.

Jejich první velká cesta trvala od roku 1947 do roku 1950 a známá dvojice během ní nejprve procestovala Afriku a následně i Jižní Ameriku. Na výpravu se vydali dnes již ikonickým vozem Tatra 87, osazeným vzduchem chlazeným 2,9litrovým osmiválcem a přitahujícím pohledy díky aerodynamické karoserii se třemi světlomety a ploutví nad víkem vzadu umístěného motoru.

Kombinace aerodynamické karoserie a výkonu 85 koňských sil dělala z Tatry 87 jeden z nejrychlejších vozů ve své době, zde se však sluší připomenout, že poprvé byl vůz představen vlastně již v roce 1937. Sériová výroba se rozběhla v roce 1938 a po válce pokračovala s drobnými změnami až do roku 1950.

Na svou dobu se jednalo o sofistikovaný stroj, který cestovatelé museli umět udržet na cestách svépomocí a jen s omezenými zdroji. Ještě před cestou tak Zikmund i Hanzelka prošli důkladnou přípravou na montážní lince v Tatře i autoopravně v Kopřivnici, kde dostali pořádnou školu.

Za nejtěžší opravu na cestách pak Miroslav Zikmund v exkluzivním rozhovoru pro Svět Motorů, kam během svých cest také přispíval, označil výměnu prasklého péra v Kordillerách. Díl od kováře totiž neseděl a jeho úprava ve vysoké nadmořské výšce, kde bylo třeba ruční pilkou uříznout kus silného materiálu, byla vyčerpávající.

Památná je také historka o průstřelu v palubní desce, ke kterému došlo v Habeši. Miroslav Zikmund tehdy střelbou ze střešního okna odrážel přepadení lupičů, ve zbrani mu ale zůstal ještě jeden náboj a výstřel vyšel v kabině. Jak přitom ve stejném rozhovoru dodal, nechybělo mnoho a situace mohla skončit tragicky.

Na druhou cestu se dvojice Hanzelka a Zikmund vypravila již dvojicí lehkých nákladních vozů Tatra 805, lidově přezdívaných Kačena, vyráběných mezi lety 1952 až 1960. Cesta trvající mezi lety 1959 až 1964 zavedla cestovatele do řady států Asie i Oceánie. Procestovali velkou část Sovětského svazu, navštívili Japonsko, Západní Novou Guineu, Tadžikistán nebo Irák.

Nákladní Tatra 805 byla opět vybavena vzduchem chlazeným osmiválcem, tentokrát o výkonu 75 koní, oproti osobní Tatře T87 však měla několik es v rukávu, které se cestovatelům v nehostinných krajinách hodily. Zatímco Tatra 87 byla zadokolka, Tatra 805 měla připojitelný pohon všech kol i redukční převodovku pro náročnější terén.

Nákladní vozy vyvíjené původně pro potřeby armády byly navíc pro expedici lehce upraveny. Dostaly například vyšší čelní skla, dělená skla dveří, tepelnou izolaci a také několik přístrojů z osobní Tatry 603, včetně odlišného volantu. Vozy vystavené v nedávno otevřeném muzeu nákladních vozidel v Kopřivnici navíc zaujmou i speciálním lakováním. Vůz Zikmunda má stříbrnou karoserii s rumělkově červenými detaily, zatímco vůz Hanzelky dostal stříbrné lakování s modrými detaily.

Miroslav Zikmund společně s Jiřím Hanzelkou navštívili desítky zemí, publikovali mnoho knih, vytvořili nespočet hlasových reportáží i příspěvků pro různé magazíny, natočili několik krátkých i čtyři celovečerní filmy a proslavili vozy Tatra společně s československou technikou daleko od domova. Po roce 1698 ale oba upadli v nemilost režimu.

K cestování se tak Miroslav Zikmund mohl vrátit až po roce 1989 a následně navštívil ještě několik zahraničních destinací. Za svou práci obdržel několik odborných i státních ocenění, včetně ceny E. E. Kische, čestného doktorátu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně nebo Řádu Tomáše Garriqua Masaryka I. třídy.

Miroslav Zikmund měl být vzhledem ke svému věku v posledních dnech hospitalizován v Praze, jak pro ČTK uvedla Jana Macalíková, dcera jeho partnerky. Poslední rozloučení pak proběhne ve Zlíně, kde Miroslav Zikmund strávil většinu života, a bude na jeho přání soukromé.

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Doporučujeme

Avatar - Dinar
3. 12. 2021 15:36
Re: och,och
A jak to souvisí s tím, že se tu kategoricky vyjadřuješ k někomu, o kom zjevně nic nevíš, resp. máš evidentně jen velmi povrchni informace. No, nijak, spíš to souvisí s tvým ignoranstvím, protože ty informace jsou naprosto bez problému k dosažení, odkazuju tě jak na knihy, tak na doku filmy. Dej si třeba “Století M. Zikmunda”, pro začátek.
3. 12. 2021 14:50
Re: Měl jsem tu čest
:yes: :yes: :yes:
3. 12. 2021 11:44
Re: och,och
no prave....nedostal som odpoved....okrem "nekritickeho obdivu".....ano kazdy narod si hlada hrdinu.....p.s.moji rodicia sa dostali do Rakuska ked mali 50...zili v BA... 2km od hranic.....
Avatar - Roman Horký
3. 12. 2021 11:38
Re: Měl jsem tu čest
:yes:
Avatar - Roman Horký
3. 12. 2021 11:38
Re: Neviem prečo
Traveldrive má hodně problémy s chápáním, všeho :-) Nechápu, že se tomu divíš.