Ve Francii jezdí nádherná Škoda 130 RS Turbo. Podívejte se, co umí
Škoda 130 RS patří mezi nejznámější československé závoďáky. Víte ale, že existovala také v provedení s přeplňovaným motorem?
Auto s turbodmychadlem vzniklo začátkem 80. let na Slovensku. V knize Škoda 130 RS od Aloise Pavlůska se dočteme, že za jejím vznikem stáli inženýr Jozef Hrivnák a jezdec Jozef Viskup. Původním popudem ovšem prý byla iniciativa tehdejšího ředitele Bratislavských automobilových závodů inženýra Paly, který chtěl přeplňovaný motor použít v kupé Škoda Garde v té době v bratislavské továrně vyráběné.
Ale zpět ke Škodě 130 RS: její čtyřválcový motor o objemu 1289 kubických centimetrů byl v Bratislavě osazen turbodmychadlem KKK K-26 spojeným s dvojitým karburátorem Weber 40-DCOE-2.
"Při nižším stupni komprese 7 měl motor výkon 110 kW (150 k) při 6000 ot/min a křivka točivého momentu vrcholila hodnotou 177 N.m v rozsahu otáček 4000 – 6000 za minutu," píše se v publikaci. Podle některých zdrojů výkon dosahoval až 177 koní.
Přeplňovaná stotřicítka startovala poprvé v závodě do vrchu Baba u Bratislavy v roce 1981. V první jízdě dosáhla nejlepšího času, ale ve druhé musel Viskup se svým vozem kvůli poruše odstoupit. Smůla jezdce potkala i v následujícím ročníku téhož závodu: motor prý nasál nečistotu a došlo k poškození turbodmychadla.
Později už se Viskupovi i autu dařilo lépe, když spolu absolvovali celé mistrovství Slovenska v závodech do vrchu.
Jaký byl další osud vozu, bohužel nevíme. Jeho existence ovšem inspirovala francouzského nadšence jménem Dominique Sibieude ke stavbě repliky. Vycházel přitom z dobových fotografií a z homologačních dokumentů organizace FIA. Jinými slovy, snažil se auto postavit tak, aby se co nejvíc podobalo originálu. Zaměřil se i na detaily (například stejně vyvedené víčko nádrže) a zvolil také prakticky stejnou livrej. Nyní Sibieude s "turbem" objíždí různé veteránské soutěže.
Jak pohledné kupátko jezdí, si můžete prohlédnout na videích, je to moc hezký pohled. A navíc ten zvuk... Prostě krása.

Víc informací o oživené Škodě 130 RS Turbo bohužel nemáme, ale věříme, že se nám povede se s majitelem spojit a podrobnosti od něj získat. Takže když to dobře dopadne, můžete se těšit na pokračování!