Vědci zkoumají nové možnosti rychlého nabíjení, slibují dojezd 322 km již za 10 minut
Jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů elektromobilů je omezený dojezd a dlouhý čas nabíjení. Američtí vědci však prý objevili novou možnost extrémně rychlého nabíjení, které umožní získat dojezd až 322 km během pouhých deseti minut.
Technologie rychlonabíjení urazila v posledních letech pořádný kus cesty. Stačí se podívat na naše mobilní telefony, tablety a další chytrá zařízení, jejichž baterie se dají dobít za extrémně krátký čas. V případě elektromobilů se však bavíme o podstatně větších bateriích, u kterých při extrémně rychlém nabíjení dochází k různým problémům.
Jedním z nich je tvorba tzv. „dendritů,“ tedy jakýchsi větvících se útvarů, které se mohou při určitých teplotách vytvářet v lithiových bateriích. Tyto útvary pak vedou k nižší stabilitě baterií a vyššímu riziku jejich zkratování a případně i požáru.
Na tento problém upozornili v minulém roce vědci z Washington University v St. Louis, na jejichž výzkum navázali vědci z Penn State University. Ti pak 30. října publikovali ve vědeckém magazínu Journal svou práci, která zřejmě našla řešení na tento problém. A tím řešením by měly být asymetrické teploty nabíjení a vybíjení.
Podle výsledků vědeckého týmu se tímto způsobem podařilo zcela zabránit vzniku problémů s dendrity. To je samo o sobě skvělým úspěchem, jenže tím příval dobrých zpráv nekončí. Tým vědců byl prý tímto způsobem schopen demonstrovat extrémně rychlé nabíjení Lithium-iontových baterií (XFC – Extreme Fast Charging), které je schopné nabídnout dojezd až 200 mil (cca 322 km) během pouhých 10 minut.
Zatím se však jedná pouze o první krok, jak připomíná web RideApart, který na výzkum upozornil. Experiment vědců z Penn State University teď budou muset zopakovat další vědecké týmy, aby mohla být metoda/teorie potvrzena. Teprve poté se budeme moci začít bavit o možnostech klasické produkce.
Z řešení tohoto problému by pak kromě výrobců elektromobilů mohli profitovat i výrobci elektrických motocyklů, koloběžek a dalších dopravních prostředků v rámci tzv. mikromobility.