Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vědci zkoumají nové možnosti rychlého nabíjení, slibují dojezd 322 km již za 10 minut

Ondřej Mára Ondřej Mára 29. 11. 2019 • 00:23
6
26
Zobrazit náhledy (6)
Mělník

Jedním z nejčastěji zmiňovaných problémů elektromobilů je omezený dojezd a dlouhý čas nabíjení. Američtí vědci však prý objevili novou možnost extrémně rychlého nabíjení, které umožní získat dojezd až 322 km během pouhých deseti minut.

Technologie rychlonabíjení urazila v posledních letech pořádný kus cesty. Stačí se podívat na naše mobilní telefony, tablety a další chytrá zařízení, jejichž baterie se dají dobít za extrémně krátký čas. V případě elektromobilů se však bavíme o podstatně větších bateriích, u kterých při extrémně rychlém nabíjení dochází k různým problémům.

Jedním z nich je tvorba tzv. „dendritů,“ tedy jakýchsi větvících se útvarů, které se mohou při určitých teplotách vytvářet v lithiových bateriích. Tyto útvary pak vedou k nižší stabilitě baterií a vyššímu riziku jejich zkratování a případně i požáru.

Na tento problém upozornili v minulém roce vědci z Washington University v St. Louis, na jejichž výzkum navázali vědci z Penn State University. Ti pak 30. října publikovali ve vědeckém magazínu Journal svou práci, která zřejmě našla řešení na tento problém. A tím řešením by měly být asymetrické teploty nabíjení a vybíjení.

Podle výsledků vědeckého týmu se tímto způsobem podařilo zcela zabránit vzniku problémů s dendrity. To je samo o sobě skvělým úspěchem, jenže tím příval dobrých zpráv nekončí. Tým vědců byl prý tímto způsobem schopen demonstrovat extrémně rychlé nabíjení Lithium-iontových baterií (XFC – Extreme Fast Charging), které je schopné nabídnout dojezd až 200 mil (cca 322 km) během pouhých 10 minut.

Zatím se však jedná pouze o první krok, jak připomíná web RideApart, který na výzkum upozornil. Experiment vědců z Penn State University teď budou muset zopakovat další vědecké týmy, aby mohla být metoda/teorie potvrzena. Teprve poté se budeme moci začít bavit o možnostech klasické produkce.

Z řešení tohoto problému by pak kromě výrobců elektromobilů mohli profitovat i výrobci elektrických motocyklů, koloběžek a dalších dopravních prostředků v rámci tzv. mikromobility.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Bekne to bublá...
| 1. 12. 2019
Pokud by se zbláznili. Jenže oni se nezblázní. Lidé si obvykle kupují to, co je pro ně nějakým způsobem výhodné. Takže firemní auta, která mají dlouhé a rychlé přesuny, rozhodně nebudou mezi prvními, ale spíše těmi posledními, kdo budou přecházet na EV. Z firemních aut budou na EV přecházet nejprve rozvážkové firmy, neboť EV je výborný do města a jeho nájezd je pro toto použití dostatečný. Takže to, že by se naftové oktávky začali ve velkém (upozorňuji "ve velkém") nahrazovat elektromobily, na to si počkáme asi ještě nějakou tu dekádu.

Pokud jde o nabíjení, tak problémem jsou koncové nabíječky, to ano. Ale jen naše bilance vývozu elektřiny by zvládla nabíjet asi 5 milionů osobních EV, tedy ta elektřina pro několik milionů EV už naší sítí protéká. Potíž je v tom, že tomu tak nebude, až odstavíme uhelné elektrárny.
Re: Re: Bekne to bublá...
| 30. 11. 2019
Drahé - pokud si dobře vzpomínám, tak Temelín (2 reaktory) stál 100 mld. Kč a to v četně zákaldních příprav pro další 2 bloky. Nechápu, proč by dostavba 2 dalších reaktorů měla stát 200 - 300 mld., to mi nikdo nevysvětlil.
Re: Re: Hmm
| 30. 11. 2019
Nevěřil bych, že to někdo nemůže nepochopit. Asi jsem fakt retard.
Re: Masaaz
| 30. 11. 2019
muzu poprosit o tech X clanku za den? a nejlip tak mesic zpetne, abych tech clanku bylo tedy alespon 60, tedy 2 za den :-) a ja mel tedy co cist

ja za posledni pul rok, tedy 6 mesicu cetl jen 4 clanky ktere pojednavali o necem jinem nez predchozi clanky, to dela nejakych cca 1.5 mesice na 1 clanek, coz je od X clanku za den docela vzdalene :'-(
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Opravdu ?
| 30. 11. 2019
Není to jen o uhlíku a činnost člověka má negativní vliv na život planety, nicméně ten zásadní problém je množství lidí, od toho se odvíjí vše včetně konzumace zdrojů a výroby odpadů. Evropští politici vykřikují cosi o uhlíkové neutralitě - kdo by to neřekl, tak by byl out - ale nemusíme chodit moc daleko za realitou, např. bežné spalování všemožných odpadů včetně plastů a gumy zejména v zemích jižní Evropy - Řecko, Itálie, Španělsko. Takový jeden "ohýnek" zaneřádí desítky km a neděje se nic. Proti tomu je automobilismus docel sranda. Vypalování pralesů v Jižní Americe, Africe, Asii - to souvisí s tím, že lidí je hodně a chtějí jíst. Zkrátka skutečné zásadní příčiny ničení planety se neřeší a jejich případné řešení je politicky nekorektní.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku