Velcí designéři zvolili nejkrásnějším automobilem všech dob Citroën DS
Anketa nebyla čtenářská, hlasovali v ní pouze ti nejpovolanější, tedy automobiloví designéři. Bylo jich celkem dvacet a co jméno, to pojem. Jen namátkou – Paul Bracq, Ian Callum, Leonardo Fioravanti, Marcello Gandini, Giorgetto Giugiaro, Patrick Le Quément, Gordon Murray nebo Tom Tjaarda. Každý mohl vybrat maximálně tři vozy dle vlastního uvážení.
Mezi těmi, které získaly alespoň jeden hlas, bychom našli například předválečnou klasiku, reprezentovanou takovými skvosty, jakými byly Hispano-Suiza H6, Bugatti 41 Coupé Napoleon a 57 SC Atlantic, BMW 328 Mille Miglia, Mercedes-Benz 500 K nebo americké vozy Cord 810/812 a aerodynamický prototyp Phantom Corsair. Poválečný automobilový průmysl zastupovalo několik modelů Ferrari od Barchetty 166 po Dino 246 GT, chybět nemohly ani Lamborghini Miura a Countach, legendární Lancia Stratos, z britských vozů bychom v přehledu našli Jaguary XK120, XKSS, E a XJ6 první série, Lotusy Elan či Elite, ale také Mini nebo ikonu Le Mans Ford GT40 (ty se vyráběly ve Velké Británii). Nechyběly ani moderní automobily, například Bentley Continental či Lamborghini Gallardo.
POHLEDY DO HISTORIE: Citroën DS – francouzská revoluce |
První desítka nakonec dopadla takto: zvítězil tedy Citroën DS, na druhém místě skončily shodně dva vozy – Jaguar XK120 a Ferrari 275 GTB, zbytek Top 10 byl taktéž shodnně na místě čtvrtém: Cord 810/812, dvě verze slavného Ferrari 250 GT - Lusso a SWB, Jaguar E, Lamborghini Miura a Lotusy Elan a Lotus Elite, v tomto případě se jednalo o původní modely z padesátých a šedesátých let.
Něco málo o Citroënu DS
Citroën DS (zkratka z francouzského Desirée Spéciale) byl poprvé představen světu na autosalonu v Paříži v říjnu 1955 a za jeho bezesporu extravagantními tvary stál italský designér Flaminio Bertoni, mimochodem původem vystudovaný sochař. Jen první den výstavy si vůz, později přezdívaný La Déesse (bohyně) závazně objednalo 12 tisíc nedočkavců! Automobil byl prvním vozem značky s hydropneumatickým pérováním a na výrobních linkách vydržel neuvěřitelných dvacet let, přičemž i ke konci produkce byl v některých ohledech modernější než konkurence, měl například posilovač řízení. Vzniklo na 1,5 milionu vozů a jeden z nich používal i generál Charles de Gaulle, který v něm přežil atentát.
A co říkají o DS současní automobiloví návrháři, kteří se zúčastnili ankety?
Giorgetto Giugiaro: Tohle auto bylo navrženo tak, že jej není možné napodobit.
Leonardo Fioravanti (bývalý šéf designu u Pininfariny, muž, který pracoval na vozech Ferrari Daytona, Dino a 308 GTB): Opravdový automobil, který byl ve své době tak pokrokový, že mohl symbolizovat slovo sen.
Peter Stevens (podílel se například na McLarenu F1 a úpravách Lotusu Esprit, který navrhl Giugiaro): Považuji skutečnost, že tento vůz byl poprvé představen v roce 1955, za naprosto mimořádnou
Marcello Gandini (jeho dílem byly například takové vozy jako Lancia Stratos a Lamborghini Miura a Countach): Myslím, že v té době to byla úplná pošetilost, z obchodního hlediska čiré šílenství, které se nemuselo vyplatit... Ale byl to opravdu inovativní vůz, ve kterém byly realizovány všechny představy svého tvůrce
Designéři o sobě
Stylisté byli také požádání, aby nominovali jeden ze svých výtvorů, na který mohou být hrdí. Zde je několik komentářů.
Peter Stevens řekl o McLarenu F1: Vždy jsem byl přesvědčen o tom, že design automobilu by měl být nadčasový. Nadčasovost používám i jako měřítko při posuzování jiných návrhů.
Gordon Murray o stejném voze: Sice jsme ho stavěli jako auto pro běžné silnice, ale prioritou byla výhra v Le Mans, která pro mě osobně byla daleko důležitější než formule 1. (McLaren F1 zvítězil ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe v roce 1995, Murray stál i za projektem originálního, ale neúspěšného Brabhamu BT55 F1).
Ian Callum o Jaguaru XF: XF byla dosud největší výzva, které jsem čelil, ale podařilo se. Nemyslím si ovšem, že většina lidí ocení jeho proporce vzhledem k tomu, že se jedná o čtyřdveřový pětimístný automobil.
John Heffernan, tvůrce Aston Martinu Vantage: Půjčil jsem si jeden vůz na zkušební jízdu. Zaujal i drsné motorkáře z Hells Angels, což se mi líbilo.
Patrick Le Quément o prvním Renaultu Twingo: Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Napsal jsem prezidentovi Renaultu: Myslím, že bychom měli dát přednost instinktivnímu designu před špatným marketingem. Odepsal jen: Souhlasím.
Co řekli o ostatních vozech?
Steve Crijns (Lotus) o Fordu GT40: Je tak sexy, ale bez známek agresivity.
Julian Thomson (Jaguar) o Lamborghini Gallardo: Miluji jeho proporce, je moderním výkladem slova superautomobil, zatímco třeba Bugatti Veyron mě nechává zcela chladným.
Martin Smith, výkonný ředitel designu Ford of Europe, se rozplýval nad Lamborghini Countach: Vypadalo jako kosmická loď, kombinující hladké křivky s geometrickými tvary. Pamatuji si, že při prvním setkání jsem si pomyslel, že se mi nikdy nic takového nepodaří navrhnout.
Ian Callum (Jaguar) o Ferrari 250 GT SWB: Snoubí se v něm krása a agresivita, doslova nad ním slintám a jeho tvary se mi natolik vryly do paměti, že ho dokážu nakreslit se zavřenýma očima.
Marcello Gandini o Cordu 810/812, zřejmě prvním automobilu v dějinách s výklopnými světlomety: Vzhledem k době vzniku v polovině třicátých let to bylo skutečně působivé auto, které předběhlo dobu o dvě desetiletí.
Tom Tjaarda, bývalý šéf studia Ghia, popsal Jaguar E takto: Nádherné auto, které vypadá jako žena s lodičkami na vysokých podpatcích.
Paul Bracq, bývalý šéf designu Mercedesu a BMW, o Aston Martinu DB9: Je hezčí než všechna moderní Ferrari. Jejich současnému designu nerozumím, nová California vypadá jako větší Volkswagen Karmann-Ghia. Tvůrce Mercedesů W108/109, W114/115 a žraločích BMW ze sedmdesátých let si skutečně nebral servítky...
POHLEDY DO HISTORIE: Citroën SM – francouzské Maserati |