Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velká transformace Fordu. Malá auta z Evropy míří do USA

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Americký Ford urychluje svůj plán transformace výroby. Na severoamerickém trhu se objeví menší evropské modely, produkce velkých pickupů a SUV se přesouvá do jiných továren.

Jeden z největších světových automobilových koncernů má do nejbližší budoucnosti velmi smělé, avšak vzhledem k hospodářské situaci nutné plány. Výrobní řadu svých severoamerických modelů chce rozšířit o malé vozy a crossovery s nižší spotřebou paliva. Za Velkou louží se postupně objeví šest menších evropských modelů, postavených na globálních platformách B a C. Tři továrny, které momentálně vyrábějí velké pickupy a SUV, budou přestavěny na výrobu zmíněných menších vozů, celá akce má začít ještě do konce letošního roku.

Ve výrobních programech všech tří severoamerických koncernových značek, tedy Fordu, Mercury a Lincolnu, nezůstane do konce roku 2010 kámen na kameni, všechny se dočkají zásadních modernizací nebo nových generací. Žádná značka nebude zrušena. Ford také hodlá zdvojnásobit výrobu hybridních vozidel a úspornějších čtyřválcových motorů. Musí urychleně reagovat na požadavky zákazníků, které se zejména díky drahé ropě v poslední době razantně změnily.

Agresivní restrukturalizace nutná

Stejně jako GM a Chrysler, i modrý ovál čelí propadům prodeje, zejména v kategorii žíznivých trucků a SUV, které byly dlouhá léta důležitou cestou ke slušným příjmům. Na rozdíl od nich se ale nespekuluje o bankrotu. V květnu a červnu představitelé automobilky oznámili, že výroba těchto vozidel bude v druhé polovině roku 2008 razantně snížená, a to ve prospěch menších modelových řad a crossoverů. Bude se také zvyšovat produkce malých čtyřválců s přeplňováním a nových šestistupňových převodovek.

Přesouvání výroby

Továrna ve Wayne ve státě Michigan, která momentálně vyrábí velká SUV Ford Expedition a Lincoln Navigator, bude převedena na produkci malých aut, odvozených z globální platformy C.

Výroba těchto vozů bude začátkem příštího roku přesunuta do továrny Louisville v Kentucky, kde se momentálně vyrábí Explorer. Všechny jmenované modely skončí nejpozději v roce 2011, kdy i tento závod začne produkovat stejné vozy, jako továrna ve Wayne.

V mexickém Cuautitlanu momentálně sjíždějí z výrobních linek pickupy slavné série F. I to se má změnit, na počátku roku 2010 je nahradí letos představená pátá generace evropské Fiesty.

Montážní závod ve městě Twin Cities ve státě Minnesota plánoval Ford příští rok uzavřít, ale výroba pickupu řady Ranger zde bude pokračovat až do roku 2011.

Zvýší se výroba v Kansas City, kde bude zaveden trojsměnný provoz. Zde se vyrábějí dvojčata Ford Escape a Mercury Mariner, a to včetně hybridních verzí.

Snižování nákladů

Automobilka oznámila, že hodlá snižovat mzdové náklady až o 15 procent a roční provozní náklady o 5 miliard dolarů. Bude tedy zřejmě s největší pravděpodobností masivně propouštět. Ekonomičtí analytici doufají, že začátkem roku 2010 dojde k oživení americké ekonomiky, ale ceny ropy zůstanou minimálně stejné, nebo budou kolísat.

Díky restrukturalizaci plánuje Ford dosáhnout 14% podílu na severoamerickém trhu, výrobní počty velkých SUV a pickupů se už k číslům z posledních let s největší pravděpodobností nevrátí.

Nové modely, motory a převodovky

Do konce roku 2010 se zvýší výdaje na vývoj automobilů s nižší spotřebou ze současné poloviny celkových nákladů na dvě třetiny. Dojde také k velkým změnám nabídky celého koncernu.

Velké pickupy série F dostanou pro modelový rok 2009 nové motory, které dokáží ušetřit až 7 % paliva proti těm současným. Řada Ford Fusion/Mercury Milan se dočká nových čtyřválcových motorů a hybridních verzí, jejichž spotřeba má být srovnatelná s momentální americkou jedničkou – Toyotou Camry.

Na začátku roku 2009 se američtí zákazníci dočkají nového Fordu Mustang, samozřejmě ve verzích kupé a kabriolet, chybět nebude ani prosklená střecha. Nové motory EcoBoost se objeví pod kapotami modelů Taurus, Explorer a Flex, dočkat se ho má i Lincoln MKS a nový sedmimístný crossover, který ponese tutéž značku. Bude se jednat o přeplňované vidlicové šestiválce s přímým vstřikováním paliva, objeví se také menší čtyřválcové verze.

Za oceánem se ještě mohou těšit nejen na nové malé auto značky Mercury, ale i na Fiestu, evropský Focus a Transit Connect.

Čtyřválcových agregátů EcoBoost se má vyrábět až milion ročně, nemalou pozornost věnuje Ford i hybridním vozidlům – řada Ford Fusion/Mercury Milan doplní dvojčata Escape/Mariner ještě letos a počet hybridních vozů Ford se tak rozroste na čtyři. Šetřit palivo má také nová šestistupňová převodovka PowerShift, která zákazníkům nabídne komfort automatické převodovky při spotřebě, srovnatelné s manuálem

One Ford

Úspora nákladů na vývoj je také jedním z hlavních témat nejbližší budoucnosti. Automobilka tuto strategii nazývá One Ford O co jde? O podvozkové platformy a jejich globální využití.

Automobilů, které v Evropě řadíme mezi nižší střední třídu, by se totiž mělo za čtyři roky prodávat jen ve Spojených státech zhruba 6 milionů ročně, na celém světě pak 25 milionů. Ford má pro tyto vozy platformu C (evropský Focus). Podobný růst by měl zaznamenat i segment B, tedy malé vozy, kde má Ford zastoupení v podobě nové generace Fiesty. Větší podvozek C/D, který v současné době používá americká řada Fusion a třetí generace Mondea, se má stát také globální platformou pro většinu modelů této velikosti, vyráběných po celém světě, a to včetně užitkových verzí.

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Avatar - gld
2. 8. 2008 21:58
Re: KA
dneska si teda chytil slinu chlape..to tie tvoje výrony budeme odteraz čítať pod každým článkom o forde alebo si dáš niekedy aj pauzu?
2. 8. 2008 15:36
Re: US
Jednicka byl jen zvlast F-150, ne vsechny F-series. ;-)
Avatar - R32
2. 8. 2008 08:45
Re: US
Problém je v tom, že byť jednička s F-series a utešovať sa tým bolo asi dosť zlý ťah hlavne keď ich obehla Camry čo je úplne iný typ vozidla. Nehovoriac o tom, že Camry je "iba" jeden model (žiadne kombi, van, coupe, cabrio) kdežto F-series má tých možností a modifikácií milion... a aj tak klesajú. ;-\
Avatar - R32
2. 8. 2008 08:39
Re: Americke Fordy
No a určite vybrať lepšie - kvalitnešie materiály... Aspoň tam kde to človek vidí. ;-\
1. 8. 2008 18:49
Re: KA
kdyz na to nemas co muzes delat >:D