Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velšan zachránil slavnou závodní "pološkodovku". Motor si vybral u Porsche

Jan Zajíc Jan Zajíc 2. 9. 2021 • 09:21
38
Zobrazit náhledy (38)
Škoda 110 R Super Saloon Škoda 110 R Super Saloon Škoda 110 R Super Saloon Škoda 110 R Super Saloon Škoda 110 R Super Saloon Škoda 110 R Super Saloon Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku" Velšan oživuje slavnou závodní "pološkodovku"

V 70. a 80. letech se po britských okruzích proháněly speciály, které na pohled připomínaly Škodu 110 R. Jeden z nich nyní ožívá ve Walesu.

Škoda 110 R zaujala v první polovině sedmdesátých let britské závodníky soutěžící ve třídě Super Saloon. V té mohla startovat nejrůznější čtyřkolová monstra s velkými a velice výkonnými motory. Auta ovšem musela zachovat siluetu výchozího modelu.

Jedním z prvních závodníků, možná dokonce tím vůbec prvním, kteří sáhli po karoserii škodováckého "erka" byl John Turner před sezonou 1974. Traduje se, že Turner si kupé koupil u prodejce, ještě na místě ho nechal odstrojit a tentýž den začal upravovat. Auto následně také vybavil pětilitrovým osmiválcem o výkonu 351 kW. Modifikací však bylo mnohem víc, tenhle speciál Škodu připomínal opravdu jen na pohled.

Příběh neobvyklé "škodovky" Johna Turnera si můžete přečíst v samostatném článku.

Protože Turner s novým vozem zaznamenal úspěch (v sezóně 1974 s ním v sérii Super Saloon osmkrát zvítězil a stanovil pět rekordních časů na kolo), inspiroval i další závodníky ke stavbě strojů s karoserií Škody 100 R. V dalších letech se tak "siluetových" škodovek po okruzích prohánělo hned několik.

Byl mezi nimi také automobil Tonyho Sugdena. Jeho konstruktér John Leek dokonale využil tehdejších pravidel, která požadovala jen částečnou podobu s produkčním autem. Československá karoserie byla rozšířena a velká část panelů byla nahrazena díly ze sklolaminátu. Především však byla umístěna na šasi Lola. Kompaktní karoserie s místem pro motor uprostřed se k tomu hodila dokonale.

Co se týče pohonných jednotek, Sudgen jich vystřídal více, víme například o přeplňovaném dvoulitrovém motoru Ford, který produkoval až 500 koní (368 kW), nebo o vidlicovém šestiválci stejné automobilky. Sudgen v 80. letech se svým speciálem ovládl několik závodů série Super Saloon.

V 90. letech závodník auto prodal, čímž vlastně i prodloužil jeho závodní kariéru. Ta ovšem jednoho dne stějně musela skončit. A vůz byl na několik roků odstaven na zahradě.

Právě tam se k němu dostal Velšan Richard Turnock, který má mimochodem díky českému nevlastnímu pradědovi a válečnému hrdinovi v Česku část širší rodiny.

Richard v té době vlastnil podvozek jiného historického závoďáku, pro nějž hledal vhodnou kastli. Škodovácká se mu rozměry dokonale hodila.

Dárce šasi je "placka" známá jako Mazuin, která vznikla začátkem 80. let v Belgii jako speciál určený pro závody do vrchu. O jeho pohon se staral třílitrový plochý šestiválec Porsche. Po několika sezonách však byl motor z auta vyjmut a prodán. Vůz samotný byl odložen.

Ke konci 90. let na něj narazil jeden britský sběratel a přestěhoval ho na britské ostrovy. Po několika dalších letech ho objevil zmíněný Richard Turnock, který se rozhodl vůz zachránit.

K šasi tedy, jak už víme, vybral karoserii škodováckého erka z šampionátu Super Saloon, jako motor si zvolil 3,2litrový šestiválec z Porsche Boxster.

Richard plánuje, že příští rok by se tahle zajímavá "pološkodovka" s úžasnou historií mohla vrátit na okruhy.

Držíme palce.

video

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud