Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VIDOEV LSEV: Čínská kopie Brouku. Na elektřinu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Bezostyšné kopírování v Říši středu pokračuje. Evropě dosud neznámý výrobce VIDOEV si vzal až příliš moc inspirace z nové generace VW Beetle.

Výstava Shandong EV Expo se koná v provincii Šan-tung na východě země. Místní firmy se zde předhánějí v novinkách různých velikostí, hlavně menších vozítkách. Ovšem stále jde v drtivé většině o drzé kopie evropských a asijských aut, nebo alespoň inspirace do větší než malé míry. Do první skupiny patří VIDOEV, který prezentuje zlatohnědý pětidveřový elektromobil nám důvěrně známých tvarů. Volkswagen Beetle v něm pozná každý, odpovídá hlavně druhé novodobé generaci A5 (5C), ale pár linek odkazuje i na starší řadu A4 (Typ 9C) z roku 1997.

Prototyp je zatím nedokončený, což je vidět na interiéru, který je také prakticky přesnou replikou. Nemá ani volant, jen část palubní desky s otvorem pro navigační displej, držáky nápojů na středové konzole a volič jízdních režimů před nimi, zřejmě zatím atrapu. Až se uvnitř objeví sedadla, pod těmi zadními najdeme baterie. Žádnou modernu, klasické olověné. Jimi napájený elektromotor má dávat alespoň 20 kW, hodnota dojezdu na jedno nabití není známa.

Auto ještě postrádá obchodní název, říkají mu prostě LSEV (Low Speed Electric Vehicle). Elektrický Brouk ovšem dostal prodloužený rozvor a druhý pár dveří navíc, takže měří 4,3 m, je také mimochodem 1,7 m široký. A logo Nissanu. Jenže zatímco japonská automobilka nosí emblém s vycházejícím sluncem, Čína k němu nemá žádný vztah. Ostrovní císařství se přece oficiálně jmenuje Nipponkoku, což v překladu znamená právě Země vycházejícího slunce. Místo původního nápisu je uprostřed pochopitelně VIDOEV, jenže velmi podobné písmo používá švédské Volvo. Prostě když už kopírovat, tak pořádně. Včetně chromovaného výfuku, který vůbec nepotřebuje.

Společnost se k tomu, že stvořila nelítostnou a nestoudnou kopii německého vozu, vlastně přiznává sama, jen svůj výtvor prezentuje jako „Beetle-style car“. Jenže toho stylu si z předobrazu vzala až příliš. Ale Číňané přece nekopírují, oni „vzdávají hold“. Zatím pochopitelně netušíme, jak se k tomu Volkswagen postaví. Do Evropy se auto určitě nedostane a v nejlidnatější zemi světa působí dlouhá léta, společné podniky FAW-VW a Shanghai-VW jsou poměrně dost známé i evropským fanouškům. Například když Brilliance okopírovala modely BMW, se kterým spolupracuje, Mnichované žalobu logicky nepodali. Ale s VIDOEV Němci z Wolfsburgu nemají co do činění ani náhodou...

Firma chce svůj elektromobil dokonce vyrábět, již od počátku příštího roku. Její zástupci na přehlídce řekli šeptem serveru CarNewsChina, že cena bude začínat někde kolem 100 tisíc jüanů (403.200 korun). Směšná částka, ale za co? Jinak vyrábí hlavně malá elektřinou poháněná vozidla s motory do 5 kW, dále větší minivany a autobusy se stejným druhem pohonu.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)