Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, čím jezdil kubánský lídr Fidel Castro? Lidové vozy to nebyly...

David Bureš
Diskuze (41)
V garáži někdejšího kubánského prezidenta parkovala i československá Tatra 603. Nechyběly v ní ale ani další skvosty.

Tento pátek zemřel ve věku 90 let bývalý prezident Kuby a jeden z nejslavnějších komunistů světa, Fidel Castro. Přestože "El Comandante" bojoval za myšlenky komunismu, sám si podobně jako další diktátoři užíval radovánek, ke kterým se běžní Kubánci dlouhé desítky let nedostali. Mezi ně patřila i luxusní auta.

Castro sice nebyl takovým vášnivým milovníkem aut jako jiní diktátoři (třeba Saddám Husajn či Muammar Kaddáfí), i tak v jeho garážích parkovaly zajímavé skvosty. Není překvapivé, že mnohé z nich dostal darem od sovětských vůdců, a proto mezi Castrova auta patřil ZiL 111 kabriolet nebo Gaz M-13 Čajka.

Právě Čajka začala v roce 2009 spolu s dalšími limuzínami sloužit v Havaně jako vozidlo taxi, kdy se k ní mohli dostat i obyčejní lidé. Tehdy bylo státní společnosti Cubataxi předáno 14 vozů, přičemž pět z nich byly právě Gaz Čajka. Pro potřeby taxislužby však byly lehce upraveny, bylo odstraněno jejich pancéřování a zážehový osmiválec pod kapotou nahradil vznětový agregát od Mercedesu.

Vedle sovětských limuzín v Castrově stáji nechyběl ani zástupce československého automobilového průmyslu, Tatra 603. Pověst o bíle lakovaném automobilu, který byl pro jízdu na horké Kubě speciálně vybaven klimatizaci, je dobře známá, existuje ale jen několik snímků tohoto vozu. A dokonce ani ty nemusí být skutečné, protože zatímco některé zdroje vůz v přiložené galerii označují skutečně za Fidelovu tatru, jiné zdroje tvrdí, že daný kousek patřil íránskému šáhu Muhammadu Rezovi Pahlavímu. Každopádně je jisté, že bílou 603 Castro skutečně od šedesátých let měl, vedle ní v jeho garáži nechyběl ani obvyklejší černý exemplář.

Podobně jako další "kolegové" diktátoři se pak i Castro nadchl pro vozy značky Mercedes-Benz. Od sedmdesátých let jich vystřídal několik, média jej přistihla jezdit s třídou S (W220) z přelomu tisíciletí nebo slavnou "šestistovku," kterou mimo jiné vlastnili i Kim Čong-il nebo Mao Ce-tung. V pokročilém věku byl Castro převážen i osobní dodávkou Viano.

Fidel Castro vládl Kubě od kubánské revoluce v roce 1959 do roku 2006, kdy kvůli zdravotnímu stavu předal vládu svému bratrovi Raúlovi, nejprve dočasně, později natrvalo. Zatímco pod vedením Fidela byla Kuba komunistickým státem, Raúl stav postupně uvolňoval a začal zemi otevírat okolnímu světu.

To bylo mimo jiné vidět právě v oblasti aut. V roce 2011 byl opět povolen jejich prodej a nákup, do té doby se mohlo obchodovat jen s vozy dovezenými na Kubu před revolucí v roce 1959, což znamenalo, že v provozu zůstávaly tehdejší americké bouráky, byť v různém stádiu rozpadu. Po kubánské revoluci se sice na "ostrov svobody" dovážely i vozy Lada nebo Moskvič, avšak jen na speciální povolení. Navíc se nich přísně kontrolovalo, zda skutečně slouží jen k pracovním účelům, pro něž byly určeny.

David Bureš
Diskuze (41)
29. 11. 2016 21:47
Re: diktatori vzdycky milovali prepych a luxus
Kterejm napriklad?
28. 11. 2016 09:42
Re: diktatori vzdycky milovali prepych a luxus
zeman je slabej odvarek proti xindlovi havlovi. ten rozdaval tem svejm chartistickejm vylitejm kamosum jak o zivot.
28. 11. 2016 07:15
Re: diktatori vzdycky milovali prepych a luxus
Co vím, tak Zeman si určil superba sám, jelikož chce podpořit českou škodu. Klaus třeba jezdil zase audi A8,.
27. 11. 2016 21:39
Re: diktatori vzdycky milovali prepych a luxus
zajimavy, ze uvadis zapadni politiky a neuvadis ty vychodni, tedy hlavne z ruska (CCCP) a ciny.

kazdopadne president nejmocnejsi země to ma tezky. když nic neudela, budou ho kritizovat, ze nic neudelal a diky tomu prislo o život hodne lidi.
a když se bude snazit udelat poradek (coz souhlasim, ze se nedari), tak ho zas budou kritizovat, ze nejednal..
Avatar - _Karel_
27. 11. 2016 17:23
Re: diktatori vzdycky milovali prepych a luxus
Chtě nechtě musím souhlasit. :yes: