Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, k čemu se při vývoji auta používá Shaker? Škoda poodhaluje zákulisí testování

Jan Zajíc Jan Zajíc 5. 8. 2022 • 23:19
7
2
Zobrazit náhledy (7)
Škoda Shaker Škoda Shaker

Auta během vývoje podstupují spoustu testů a zkoušek. Platí to samozřejmě také pro vozy české automobilky Škoda.

Ta nyní poodhaluje zákulisí testu, jehož cílem je odhalit nežádoucí zvuky. Využívá k němu zařízení známé jako Shaker.

V této chvíli se sluší připomenout, že zkouškou, zaměřenou na nežádoucí hluky, jako jsou jsou různá klepání, vrzání nebo drnčení, procházejí také všechna vyrobená produkční auta.

První snaha eliminovat veškeré rušivé zvuky však pochopitelně začíná už během vývoje samotného automobilu. Testy typicky probíhají na polygonu, ovšem kvůli zajištění opakovatelnosti i možnosti zkoušet zatím utajené vozy provádí Škoda také testy laboratorní. Jak v Mladé Boleslavi, tak v Kvasinách k tomu využívá speciální pracoviště: odhlučněnou místnost s už zmíněným Shakerem. Shaker je zařízení, které umí auto rozvibrovat přesně podle požadavků inženýrů.

Jak to funguje? Na reálných silnicích si nejdříve technici nasnímají data o tom, jak daná trasa s autem „cvičí“. Tato data pak převedou tak, aby Shaker dovedl simulovat stejné vibrace, jaké byly zaznamenány na silnici.

O rozvibrování vozu se pak postarají dvě budící jednotky, které se kotví do dvou bodů karoserie. Disponují elektromagnetickými aktivátory, které umí vyvinout sílu až 8000 N a mají rozsah pohybu 12,5 mm. Zařízení dokáže pracovat ve frekvenčním rozsahu 5-200 Hz, síly, výchylky a jejich četnost pak simulují jízdu auta po vybrané trase.

Video se připravuje ...

Výhodou takového testu je vedle možnosti zkoušky dělat opakovaně i možnost testovat za jakéhokoli počasí. A simulovat lze na Shakeru jízdu v podstatě po jakékoli silnici na světě: stačí ji mít předem nasnímanou.

Průběh zkoušky vyhodnocuje odborník, hlukař. Ten se posadí do vozu a v průběhu zkoušky poslouchá, zda nejsou slyšet nežádoucí zvuky. Spoléhat může na vlastní sluch, k dispozici má také elektronický stetoskop, kterým může zdroj hluku zkoumat přesněji.

Při testu se používá také akustická kamera osazená 64 směrovými mikrofony. ty snímají zvuk, kamera obraz a na pozadí dané scény probíhají vizualizace zdroje hluku. Výsledkem je hluková mapa, která odhalí zdroje nežádoucích zvuků a jejich intenzitu. Akustickou kameru lze použít vně i uvnitř vozu.

Doporučujeme

Témata
Avatar - pradeda777
6. 8. 2022 10:08
Rattle and Squeak
Tak s touto činností mám dlouholeté pracovní zkušenosti. Vidím, že metody k detektování nepatřičných pazvuků ve voze značně pokročily a to je dobře. K příspěvku nahoře bych chtěl dodat, že ani moderním zařízením zatím asi není možné obsáhnout všechny variables ke kterým dochází při montáži na výrobní lince a proto ty pazvuky. Na druhé straně je vidět, že v servise už mají solidní systém, který jim pomáhá tyto pazvuky rektifikovat. Za mých časů to byla vyloženě činnost pro detektivy. Třeba takový Hercule Poirot by se nám tenkrát moc hodil.... :-! Nejsložitější bylo odhalovat pazvuky, které se projevovaly formou nepravidelného tikání a docházelo k nim, když byla karoserie namáhána kroucením. Bylo to většinou způsobeno vadným bodovým svárem nebo i několika sváry. V tom případě pak bylo nutné identifikovat všechny "postižené" VIN a svolat pak vozy do servisu na opravu.
5. 8. 2022 19:49
Shaker
Můj Superb teda na shakeru rozhodně nebyl 8-s :D Na druhou stranu se s tím servis popasovat docela obstojně, ale ta výrobní kvalita :'-(