Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, že BMW prodávalo i auta bez ledvinek? Připomeňte si je všechna

Jan Zajíc Jan Zajíc 16. 2. 2021 • 06:23
100
9
Zobrazit náhledy (100)
BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/15 PS DA4 Limousine (1931–1932) BMW 3/20 PS Limousine (1932–1934) BMW 3/20 PS Limousine (1932–1934) BMW 3/20 PS Limousine (1932–1934) BMW 3/20 PS Limousine (1932–1934) BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta BMW Isetta Roztomilé BMW Isetta se vrací! Přijede v hlavní roli krátkého filmu BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 600 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW 700 (1959) BMW Glas 3000 (1967) Tento interiér patří studii Frua, ale skoro stejný, včetně kapličky s přístroji před volantem, měly i sériové BMW-Glas 3000 V8. Studie kupé z roku 1967 se splývavou zádí (fastback) BMW 3000 V8 s mechanikou Glas V8, jehož karoserii navrhl Pietro Frua. Kupé Glas 3000 V8 mělo motor s objemem zvýšeným na 2 982 cm3. Maximální výkon se tím zvýšil na 160 koní. Kupé BMW-Glas 3000 V8 se vyrábělo od září 1967 do května 1968. BMW Glas 3000 (1967) Vzadu byl k nápisu Glas 3000 přidán znak BMW. BMW Glas 3000 V8 se prodávalo za 23 850 marek. BMW Glas 3000 (1967) BMW Glas 3000 (1967) BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW-Glas 3000 V8 Fastback Coupé BMW 3/15 PS Ihle 800 BMW 3/15 PS Ihle 800 BMW 303 (1933) BMW 303 (1933) BMW 303 (1933)

Maska chladiče rozdělená na dvě části patří k autům značky BMW desítky let. Víte ale, že německá automobilka ve své historii prodávala i vozy, které ikonické ledvinky neměly?

Jak přesně se ledvinky na bavoráky dostaly, není úplně jasné. Jisté je, že se objevily na začátku 30. let. Jejich "vynalezení" někdo přičítá samotné automobilce, skloňuje se ovšem také jméno karosárny Gebrüder Ihle.

Abychom si zvláštní situaci mohli představit, musíme se vrátit do konce 20. let, kdy se zrodilo první BMW. Jmenovalo se 3/15 a šlo o licenční verzi britského Austinu Seven. Logo BMW neslo od roku 1929, do té doby vůz používal jméno Dixi.

A právě pro podvozek tohoto stroje zmíněná karosárna Gebrüder Ihle nabízela vlastní karoserii - ano, s ledvinkami. Dodávat je začala v roce 1934.

Jenže už v roce 1933 se objevilo BMW 303, vůz navržený přímo automobilkou, který měl ledvinky také. Právě tento model jako první bavorák s charakteristicky vyvedeným chladičem uvádí třeba Wikipedia.

Od třicátých let jsou každopádně ledvinky jedním z hlavních poznávacích znamení vozů bavorského výrobce, který ovšem zpočátku auta vyráběl v durynském městě Eisenach. A platí to i v současnosti, přestože aktuální provedení ledvinek některým fanouškům zrovna nešmakuje. Ale to je jiný příběh.

My se raději vrátíme do historie. V dějinách BMW totiž najdeme několik automobilů, které charakteristické ledvinky neměly. Je jich šest, možná sedm, záleží na úhlu pohledu.

Asi vás nepřekvapí, že první dvě bezledvinková auta představují vůbec první bavoráky, tedy typy 3/15 a 3/20. Zatímco 3/15 tedy byla licenční verzí Austinu Seven, 3/20 už si BMW navrhlo samo. Vyrábělo se v letech 1932 až 1934.

Další BMW bez ledvinek se objevila v 50. letech: šlo o miniautomobil BMW Isetta a od něj částečně odvozené větší BMW 600. Zajímavé ale je, že některé Isetty měly na přídi prvek, který ledvinky připomínal.

Bez ledvinek se prodával také nástupce šestistovky, model 700. Ten kupodivu z typu 600 do velké míry vycházel, hlavně po technické stránce. Měl například vzduchem chlazený motor vzadu. Karoserie ovšem byla podstatně modernější a dospělejší, vůz byl k dispozici jako sedan, kupé a kabriolet.

V roce 1966 BMW koupilo společnost Glas. Ta byla založena na konci devatenáctého století jako opravna zemědělských strojů. Později je začala sama stavět a po druhé světové válce rozšířila sortiment i o prostředky osobní dopravy. V 50. letech se pustila do aut.

Automobilka BMW po akvizici firmy pár modelů společnosti Glas prodávala dál. Ale zatímco menší Glas 1700 dostal ledvinky, větší BMW-Glas 3000 s osmiválcem pod kapotou nikoli. Elegantní kupé se vyrábělo do roku 1968.

Modelem BMW-Glas 3000 bychom mohli skončit, kdyby neexistovalo auto, které v automobilové historii najdete jako BMW 340, případně EMW 340. Ve zkratce jde o vůz, který se od roku 1949 vyráběl v již zmíněném Eisenachu, městě ležícím na území sovětské okupační zóny Německa, z něhož se ve stejném roce stala Německá demokratická republika. Společnost BMW přitom měla sídlo v Mnichově, tedy v západní části, která také od roku 1949 nesla jméno Spolková republika Německo.

V Eisenachu tak - zjednodušeně řečeno - v továrně, která už fakticky nepatřila BMW, vznikala auta značky BMW, konkrétně tedy model 340, vycházející z předválečného typu 326. Změnilo se to až v roce 1952, kdy se východoněmecké BMW transformovalo v EMW (Eisenacher Motorenwerk) a automobil se prezentoval jako EMW 340. Později se stejná společnost proslavila jako státní podnik Automobilwerk Eisenach vyrábějící vozy Wartburg.

Související články

Témata
Avatar - white label
17. 2. 2021 14:50
Re: ...
...ani o japonském.
Avatar - kuk
17. 2. 2021 11:24
Re: A teď se mužou všichni pos#at že BMW bez ledvinek není B
Ty si ňáký viděl? Právě že ne viď. A přitom takový iX3 by si je klidně moho odpustit, jsou mu k ničemu. Ale míto toho tam trčej jako zadeklovaný elvisovo brejle. :-! ábec všechny elektromobily se budou moct bez těch bobřích zubú obejít. :D
Avatar - Dinar
17. 2. 2021 09:09
Re: ...
Kde? V článku není ani slovo o nějakém italském autě, gumo.
Avatar - lyon667
17. 2. 2021 09:02
Re: A teď se mužou všichni pos#at že BMW bez ledvinek není B
Které současné BMW je bez ledvinek?!
Avatar - Roman Horký
17. 2. 2021 08:09
A všechny musely
na pravidelně dialýzu. Takže řešením byla u novějších modelů transplantace.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud