Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vjezd do centra Prahy za 200 Kč je ještě levný. V téměř celém Londýně je to skoro dvojnásobek

ČTK
Diskuze (14)

V Londýně začalo platit rozšíření nízkoemisní zóny (ULEZ) na prakticky celé hlavní město navzdory kritikům, podle kterých opatření zhorší krizi rostoucích životních nákladů, napsala agentura Reuters.

Vjezd do zóny je zatížen denním poplatkem 12,50 liber (352 korun) pro vozidla, která nesplňují přísné emisní požadavky.

Nízkoemisní zóna byla v roce 2019 zavedena v malé části centra Londýna a v roce 2021 byla dále rozšířena. Ode dneška se vztahuje i na okrajové čtvrti, ve kterých žije zhruba pět milionů lidí, často s horšími možnostmi spojení veřejnou dopravou.

ULEZ prosadil starosta města Sadiq Khan jako nezbytné opatření pro snížení počtu úmrtí na nemoci spojené se znečištěním ovzduší a také pro boj proti změně klimatu. Odpůrci tvrdí, že poplatek je pro tisíce lidí, kteří jezdí staršími vozidly, v době krize rostoucích životních nákladů nespravedlivý a způsobí ekonomické škody.

"Rozhodnutí rozšířit ULEZ jsem přijal, protože odborníci věří, že to zachrání životy. Nebylo to snadné, ale nemůžeme odkládat opatření, když je znečištěný vzduch spojován s onemocněními, jako je rakovina a demence," řekl minulý týden Khan. Starosta tvrdí, že devět z deseti aut v Londýně už splňuje přísné emisní požadavky, ale kritici tento údaj zpochybňují.

Protestující si v posledních týdnech vybíjeli zlost na kamerách monitorujících dodržování emisních pravidel. Londýnská policie k 1. srpnu evidovala 164 ukradených a 185 poškozených kamer. Dopravní úřad v metropoli uvedl, že zvýší zabezpečení kamer, ve vnější části města jich plánuje nainstalovat celkem 2750, z nichž 1900 je již na místě.

Opatření se od oznámení v loňském roce setkalo s odporem některých politiků a motoristů. Pět konzervativních radních proti kroku podalo žalobu k vrchnímu soudu v Londýně, ale neuspělo. Několik úřadů v městech sousedících s Londýnem odmítlo na protest proti dopadům na své obyvatele umístit značky upozorňující řidiče, že se blíží k ULEZ.

Británie si klade za cíl do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Rozšíření nízkoemisních zón v zemi vyvolalo debatu o tom, jak provádět politiku ochrany životního prostředí, aniž by si tím strany znepřátelily své voliče.

Video se připravuje ...

Podle Reuters byl odpor proti chystanému rozšíření ULEZ jedním z faktorů, proč Khanovi labouristé minulý měsíc neuspěli ve volbách v jedné z okrajových částí Londýna. Předseda labouristické strany Keir Starmer odmítl říct, zda opatření podpořil, a veřejně požádal Khana, aby se zamyslel nad tím, proč strana nezískala kýžené parlamentní křeslo v londýnském obvodu Uxbridge and South Ruislip. Konzervativní kandidátka na starostku Susan Hallová se zavázala, že pokud bude v květnu 2024 zvolena starostkou, rozšíření nízkoemisních zón zvrátí.

Ve snaze utlumit kritiku Khan oznámil dodatečné finanční pobídky pro sešrotování starých benzinových nebo naftových vozidel. Podle kritiků je tento program, který nabízí příspěvek ve výši až 2000 liber (přes 56.000 Kč), nedostatečný.

ČTK
Diskuze (14)

Doporučujeme

10. 1. 2024 21:58
Dezinformace
Jak muze nekdo napsat takto zavadejici clanek?

Poplatek v Londyne a planovany poplatek v Praze nelze srovnavat.

V Londyne je poplatek odvozen od stari a emisi daneho vozidla.
Planovany poplatek v Praze zadne stari ani emise vozidla nebere v potaz, poplatek v Praze je motivovan ciste tim zneprijemnit prujezd Prahou a vydelat na tom.

Tomu rikam opravdu "kvalitni" clanek.
30. 8. 2023 09:52
Re: Je to nesmysl
Ako by to znizilo pocet aut v centre?
30. 8. 2023 08:38
Re: Dostavte okruh
Aby do toho Praha praštila? Vždyť uškodí sama sobě a jsou tam stavby, které dlouhodobě chybí a jsou v lokální kompetenci. Typicky výjezd z tunelu. Už teď se tunel uzavírá aby se z něj auta zvládla seštosovat v Troji. Tento návrh zahrnující Ječnou ulici tvrdí, že když pojedeš ze Smíchova do Karlína nebo Holešovic nebo Žižkov nebo kamkoliv jinam kde ta zóna nebude, tak vše pojede do tunelu, který ale už teď nepouští auta. Nedokážu si to vůbec představit.

Větší města, která tato omezení mají znám dobře a ve všech případech existuje vnitřní okruh okolo té zóny aby to nenarušovalo “městský tranzit” a teda snad vždy i vnější. Ten vnitřní má řešit Praha, vnější stát. To že Praha nemá ani jedno je totální ostuda i na poměry východní evropy..
30. 8. 2023 07:13
Re: Mzda
Keď bude vjazd do mesta za cenu lístka na MHD alebo alebo len o málo vyšší, každý radšej zaplatí a k ničomu to celé nebude. Pokiaľ chcú obmedziť vjazd, tak dajú vyššiu cenu, aby si to dotyční rozmysleli. Celé je to nezmysel, tí, čo nepočítajú každú korunu, budú do centra jazdiť ďalej, ostatní budú škrípať zubami a tlačiť sa v metre.
Ak už je situácia taká kritická, mali by zakázať vjazd úplne, podeliť to na malé zóny s povolením vjazdu pre rezidentov. Zásobovanie v nočných hodinách a okrem toho už len sanitky, hasiči a policajti. Potom by to možno dávalo zmysel.
29. 8. 2023 21:52
Je to nesmysl
Platil milión různých daní tak proč platit další? (Prostě zvyšte spotřební daň na benzín.)

Mimochodem kolik platíte mýto za km? U mého auta se většinu vejdu do pár kč, ale přítelkyně chtěla drahé auto, plus obče vezme nějaký patník takže na opravy jde hromada peněz. Když spočtu DPH, spotřební daň tak je to mazec kolik si od nás stát bere za provoz silnic.