Volkswagen 1,2 TSI: Nový motor pro Polo, ještě letos se dočká i Golf
K downsizingu, tedy nahrazování větších motorů menšími přeplňovanými, se v poslední době uchyluje většina evropských automobilek, a Volkswagen je jedním z lídrů tohoto trendu. Benzinové turbomotory v třídě malých vozů zatím příliš zastoupeny nejsou, nový 1,2 TSI proto bude v Polu jedním z mála takových motorů nabízených v Evropě, vedle Renaultu Clio 1,2 TCe jediným, který cílí na běžné zákazníky. Peugeot 207, Fiat Grande Punto i sesterský SEAT Ibiza totiž nabízejí přeplňované benzinové agregáty jen pro sportovně laděné verze.
K prezentaci motoru 1,2 TSI vybral Volkswagen 30. ročník konference Wiener Motorensymposium, který se konal v rakouském hlavním městě. Motor zatím blíže nespecifikovaného objemu má na rozdíl od 1,2 MPI (u vozů Škoda známý jako HTP), který tvoří základ nabídky nového Pola, konfiguraci se čtyřmi válci v řadě. Hliníkový blok je osazen jedním turbodmychadlem, dodávku paliva do válců zajišťuje přímé vstřikování.
Nejvyšší výkon je 77 kW při 5000 min-1, což je stejná hodnota, jakou vykazoval motor 1,6 l v předchozí generaci Pola. Maximum točivého momentu 175 Nm leží díky přeplňování v pásmu 1500 až 3500 min-1. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňová dvouspojková DSG. Kombinovaná spotřeba Pola 1,2 TSI je, stejně jako u tříválcového 1,2 MPI, 5,5 l/100 km. Ve srovnání s předchozím Polem 1,6 to představuje úsporu 1,2 l/100 km, tedy 18 %. Nejvyšší rychlost je 190 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h trvá 9,7 s.
Ve srovnání s Cliem 1,2 TCe tak Polo vedle o 3 kW vyššího výkonu získává především větším maximem točivého momentu (+ 30 Nm), o 1,4 s rychlejším zrychlením na 100 km/h a o 0,4 l/100 km nižší kombinovanou spotřebou paliva. Clio je ovšem vybaveno pětistupňovou manuální převodovkou, má tedy o jeden převodový stupeň méně.
VW Polo 1,2 TSI - srovnání s Renaultem Clio 1,2 TCe | ||
Model, motor | Volkswagen Polo 1,2 TSI | Renault Clio 1,2 TCe 100 |
Převodovka | 6M (7DSG) | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | - | 1149 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/5000 | 74/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 175/1500-3500 | 145/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 184 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 11,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 5,9 |
Provozní hmotnost [kg] | - | 1100 |
Parametry připravovaného Golfu 1,2 TSI zatím zveřejněny nebyly. Volkswagen ale potvrdil jeho uvedení na trh ještě v průběhu letošního roku.