Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Eco-Up! míří na český trh, stojí 259.900 Kč

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Plynový trpaslík od Volkswagenu se objevil už i v ceníku českého importéra a v základní výbavě jej koupíte pod hranicí 260 tisíc korun.

Volkswagen Eco-Up! je konečnou vývojovou verzí stejnojmenné studie z IAA 2011. Dokáže tedy spalovat kromě tradičního bezolovnatého benzinu také stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas).

Produkční model má pod kapotou litrový tříválec EA211 naladěný na 50 kW (68 k)/6200 min-1. Točivý moment při provozu na plyn vrcholí 90 Nm, které jsou k dispozici od 3000 do 4300 min-1. Pokud motor konzumuje tradičnější palivo, poskytuje vyšších 55 kW (75 k). V porovnání s čistě benzinovými verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily včetně sedel jsou navíc zesíleny, aby odolávaly většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění plynu do proudu nasávaného vzduchu.

Alternativní Up! je vybaven standardním balíčkem BlueMotion Technology, který zahrnuje systém start-stop, dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie a čtrnáctipalcová kola obutá do pneumatik rozměru 175/65 se sníženým valivým odporem. Má také o 15 mm sníženou světlou výšku oproti běžným provedením.

S rychlostí 168 km/h se nejedná o žádného loudu, je jen o 3 km/h pomalejší než konvenční varianta. Majitelům to určitě vadit nebude stejně jako akcelerace z klidu na stovku za 15,8 s. Prioritou jsou zde mizivé náklady na palivo a ti, kteří si jej koupí, jistě uvítají, že jejich čtyřmístný miláček na 100 km spotřebuje pouhých 2,9 kg plynu. To aktuálně odpovídá 72 korunám, průměrná cena 1 kg plynu činí dle serveru CNG.CZ 24,90 Kč.

Volkswagen up! - ceny na českém trhu
Motor1,01,0 BMT1,0 ASG1,0 CNG1,01,0 ASG
Převodovka5M5M5MA5M5M5MA
Zdvihový objem [cm3]999999999
Válce/ventily3/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]44/5000-600050/620055/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/3000-430090/300095/3000-4300
Max. rychlost [km/h]160161160164171171
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,414,415,316,313,213,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,14,42,9*4,74,5
Cena Take up! [Kč]199.900,------
Cena Move up! [Kč]209.900,-215.900,-224.900,-259.900,-223.900,-238.900,-
Cena High up! [Kč]234.900,--249.900,--248.900,-263.900,-
* spotřeba CNG v kg/100 km; ceny platí pro třídveřovou verzi, pětidveřová je o 10 tisíc Kč dražší

Plyn se vejde do dvou nádrží o celkovém objemu 72 l (11 kg CNG), které jsou umístěny pod podlahou u zadní nápravy. Jejich kapacita vystačí na 380 km. Benzinová byla redukována na pouhých deset litrů, takže tradiční pohonnou látku lze využít skutečně jen coby nutnou rezervu, přesto na ní lze ujet i 220 km. Akční rádius autíčka tak činí dle výrobce rovných 600 km.

Třídveřový Eco-Up! koupíte za minimálně 259.900 korun. Jde o střední výbavu Move Up! se čtveřicí airbagů, dálkovým centrálním zamykáním, předními elektrickými okny a výškově nestavitelným volantem, respektive sedadlem řidiče. Nechybí elektronická stabilizace, ABS s brzdovým asistentem a rozdělovačem účinku, protiprokluz, ani MSR. V oficiálním ceníku je uvedena částka o 10 tisíc vyšší. Slevu, tzv „modrý bonus“ získá zákazník, pokud si vůz objedná do konce roku.

Eco-Up! získal letos už dvě „čistá“ ocenění. Koncem srpna se stal nejekologičtějším vozem sezóny 2012/2013 podle žebříčku autoklubu VCD (Verkehrsclub Deutschland). Nedávno mu čtenáři magazínu Automobilclub Verkehr Deutschland udělili ACVmobil Umweltpreis za rok 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
23. 12. 2012 14:38
CNG UP si urcite kupim ...
Vsak ma na tachometri 200! Takze, to nemoze byt ziadne prditko. VW je seriony, ten predsa neoblbuje.
Avatar - sargis
27. 11. 2012 13:01
Re: Nevyplatí se,
Ale to pri firemnych upravach irelevantne. Pri prestavbe motora je tu riziko, ktore si majitel po uplynuti zaruky berie na seba. Co by ma zaujimalo, ci zvysene zatazenie prestavaneho motora ma vplyv na jeho dlhodobu funknost - napr. idem do prace 10 km krizom cez mesto alebo 10 km po dialnici, co su rozdielne otacky a ohrievanie motora...
27. 11. 2012 12:31
CNG
chapu u velkych zravejsich aut, nebo nakladaku a autobusu kde je i casto predpoklad ze maji vlastni plnicku, ale u malich mestskych prditek? tam se ta investice nemuze zaplatit snad po celou zivotnost toho auta

stejne to vidim i s LPG

domaci plnicky beru spis jako vtip, to je asi stejne jako domaci rychlodobijecka, a ze tu by si mohlo poridit mnohanasobne vic lidi kdyby chteli, ale kdo by chtel utracet takove penize a tim tu navratnost protahnout o nekolik desetileti?
27. 11. 2012 12:00
Re: Nevyplatí se,
Aha, takže probíhaly i skutečné experimenty. To je něco jiného, ty by měly dát nejlepší informace, tedy pokud se ty zkoušky dělaly při zatížení motoru, nikoliv na volnoběh. Ale jak už jsem říkal, třeba i ta nepatrně vyšší teplota může hrát roli.
Avatar - Slavek-TDM
27. 11. 2012 10:36
Re: Nevyplatí se,
Ano, s odparem a tedy snizovanim teploty nasavane smesi se v nekterych tezich operovalo. Ale vysledna teplota spalin nebyla vyssi nez by odpovidalo chybe pri mereni. Skoda, ze jsem si ty linky s diplomkama nekam neulozil ;-\