Volkswagen musí šetřit víc, než plánoval. Spalováky tak přežijí déle
Bídné marže přiměly nejvyšší vedení koncernu Volkswagen rozhodnout o ještě významnějším šetření peněz, a to na nákladové i investiční straně. Značky také patrně prodlouží životy aut se spalovacími motory.
Pololetní výsledky hospodaření byly pro řadu automobilek studenou sprchou. Snad nejhůř oproti předpokladům je na tom koncern Stellantis, načež jeho šéf Carlos Tavares prohlásil, že automobilky, které prodělávají, budou prodány nebo bez milosti skončí – ale ne živořící Maserati.
Další firmou, která přichází s výhledem na zásadní úspory ve snaze zvýšit marže na prodaných autech, je koncern Volkswagen. Bude muset vyvíjet „snahy k výraznému snižování nákladů v druhé polovině letošního roku i dále“, aby zvýšila své marže, cituje vyjádření firmy agentura Reuters.
Osekávat se bude nejen na nákladové stránce, ale i v investicích. Finanční šéf Arno Antlitz hovořil o snižování objemu peněz k investicím v letech 2025–2029 ze 180 miliard eur (4,58 bilionu korun) na 165 miliard eur (4,2 bilionu korun).
Volkswagen globálně přepracovává své portfolio směrem k tomu, aby vyvíjel a vyráběl elektromobily. Do toho vyvíjí speciální elektrické modely pro Čínu a Spojené státy, aby tam bojoval s BYDem, resp. Teslou. Také investoval do amerického Rivianu a tamtéž chystá novou značku elektromobilů Scout.
Investice do Rivianu ve výši až 5 miliard eur (127,3 miliardy korun) má mít za cíl sdílet platformy elektromobilů i software, uvedl koncern dříve. Generální ředitel Oliver Blume nyní dodal, že to sníží objem peněz tekoucích do softwarové divize Volkswagenu jménem Cariad. Ta se od svého založení před několika lety potýká s problémy, zpožděními vývoje a finanční ztrátou. Analytici následně začali spekulovat, zda se Volkswagen nechystá Cariad rozpustit.
Elektromobily netáhnou
Jako řada dalších výrobců se však potýká s tím, že poptávka po elektromobilech je nižší, než se očekávalo a než to vypadalo ve chvíli, kdy si tato auta kupovali technologičtí nadšenci a modernisté, navíc za štědrých státních dotací. Německý koncern se snaží s tím bojovat např. snižováním výrobní kapacity; ve Wolfsburgu klesla o 25 % v rámci snahy celkovou kapacitu evropských závodů snížit o desetinu.
Volkswagen by také měl následovat některé své konkurenty a prodloužit život automobilů se spalovacími motory, alespoň dle Blumeho slov. Mohou přibýt i nějaké další modely napříč nabídkami automobilek, ale celkový objem investic do této oblasti neporoste.
„Je to o nákladech, nákladech a zase nákladech,“ řekl Blume. Už v prosinci loňského roku firma oznámila cíl snížit náklady o 10 miliard eur (254,5 miliardy korun); během letoška má z toho proběhnout pětina, tedy snížení o 4 miliardy eur (101,8 miliard korun). Součástí jsou ovšem i věci, jejichž efekt na sebe podle Antlitze nechá chvíli čekat, jako např. zvýhodňování předčasného odchodu do důchodu některých zaměstnanců.
Celkový zisk Volkswagenu před úroky a zdaněním byl 5,46 miliard eur za druhé čtvrtletí letoška, o 140 milionů eur méně než v předchozím roce. Akcie automobilky na to reagovaly poklesem o 1,6 %. „Marže 6,3 % po šesti měsících je příliš nízká,“ komentoval průměr marží napříč značkami koncernu Antlitz.