Volkswagen Polo GTI: Nové fotografie
V nové generaci má ostré Polo pod kapotou zážehový čtyřválcový motor 1,4 TSI s přímým vstřikováním paliva a šestnácti ventily. Kompresorem i turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka je naladěna také na 132 kW (180 k) při 6200 min-1 a splňuje emisní normu Euro 5. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG je standardem, točivý moment o hodnotě 250 Nm mezi 2000 a 4500 min-1 přenáší pochopitelně na přední kola. Otáčky, při kterých jsou dosahována uvedená maxima, jsou příslibem silného záběru motoru při klidné jízdě i schopnosti vytáčet se.
Ve srovnání s předchůdcem, který měl motor 1,8 Turbo o výkonu 132 kW, je nové Polo GTI o 25 % úspornější – kombinovaná spotřeba činí 5,9 l/100 km. Starší Polo GTI potřebovalo přesně o 2 litry více.
Přeplňování Twincharger používá Volkswagen u motoru 1,4 TSI už několik let. Jedná se o kombinaci Rootsova kompresoru a turbodmychadla. Specifikem je převod kompresoru, který maximalizuje plnící tlak v nízkých otáčkách. Postupně se přes obtokový ventil připojuje i turbodmychadlo a od 3500 min-1 je kompresor z důvodu účinnosti zcela odpojen.
VW Polo GTI - srovnání s modely Škoda a SEAT | ||||
Model | VW Polo GTI | Škoda Fabia RS | SEAT Ibiza Cupra | SEAT Ibiza FR |
Převodovka | 7DSG | 7DSG | 7DSG | 7DSG |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1390 | 1390 | 1390 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 132/6200 | 132/6200 | 132/6200 | 110/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/2000-4500 | 250/2000-4500 | 250/4500 | 220/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 229 | 224 | 225 | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,9 | 7,6 | 7,2 | 7,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,4 | 6,4 | 6,3 |
Cena [Kč] | - | 499.900,- | 555.900,- | 495.900,- |
Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny vzadu byl snížen o 15 mm díky zkráceným pružinám a novým tvrdším tlumičům. Lepší trakci pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu EDS spolu se systémem XDS, který krotí vůz v zatáčkách a je-li potřeba, přibrzdí kolo, jenž se momentálně nachází na vnitřní straně. Samozřejmostí jsou v moderním voze ESP, ABS, asistent rozjezdu do kopce, či protiprokluzová regulace ASR. Tlak v pneumatikách hlídá TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systém). Polo jezdí na širokých nízkoprofilových pneumatikách 215/40 R17 87V, které jsou na litých kolech Denver s pěti otvory rozměru 7J x 17. Větší Golf GTI má stejná. Za nimi se ukrývají červeně lakované brzdové třmeny.
V současnosti nejvýkonnější Polo se bude vyrábět v obou základních karosářských variantách, tedy tradiční třídveřové, ale i v praktičtější s pěti dveřmi. Exteriérem se od svých slabších sourozenců liší na první pohled. Přední masce dominují dvě vodorovné červené linky jako u Golfu GTI. Zadní spoiler na střeše je lakován v barvě vozu. Dvě koncovky výfuku na levé straně jsou chromované.
Sportovní sedadla jsou čalouněna podobně, jako u většího Golfu GTI, a jejich design evokuje sedmdesátá léta. Volant v kůži je na spodní straně zploštělý a má trojici hliníkových ramen, ze stejného materiálu jsou rovněž pedály. Standardem je například elektrické ovládání oken, i o zrcátka se stará elektřina a jsou navíc vyhřívaná. Vzduch v kabině ochladí klimatizace, v základu jsou také mlhovky. V seznamu příplatkové výbavy najdeme například přední bi-xenony, které vidí do zatáčky, světelné diody pro denní svícení, či elektricky ovládanou panoramatickou střechu. Ani bezpečnostní stránka nebyla zanedbána. Jmenujme alespoň čelní a boční airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a úchyty dětských sedaček Isofix.
Maximální rychlost necelé 1,2 tuny (přesně 1.194 kg) těžkého vozu činí 229 km/h, přičemž nabroušené Polo zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 s. A to všechno při kombinované spotřebě 5,9 l/100 km. Podle továrních údajů je to o čtvrtinu méně než u předchozího Pola GTI na bázi čtvrté generace, které mělo sice nachlup stejný výkon, ale z větší turbodmychadlem přeplňované osmnáctistovky.