Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Polo už zřejmě nebude třídveřový, otazník visí i nad Beetlem

Volkswagen Polo už zřejmě nebude třídveřový, otazník visí i nad Beetlem Zdroj: acz

Volkswagen Polo už zřejmě nebude třídveřový, otazník visí i nad Beetlem

Aleš Dragoun
Volkswagen připravuje novou generaci Pola, ale údajně už nikoliv ve třídveřové verzi. Obchodně se nedaří ani novému Beetlu.

Obzvláště v Evropě velmi úspěšné Polo páté generace bylo sice loni v lednu modernizováno, ale pochopitelně nemůže žít věčně. Nástupce už se pomalu připravuje, přijde na řadu v roce 2017. Volkswagen chce v „šestce“ však nabízet už jen pětidveřovou karosářskou variantu, protože základní a levnější třídveřák se u zákazníků příliš velké oblibě netěší. Informaci přinesl německý Der Spiegel. Podívejme se například na Renault, ten už čtvrté Clio v této verzi neprodává, naše Škodovka ví dávno, že by si ji také koupilo minimum zákazníků. Na druhou stranu kupříkladu koncernový Seat, nebo konkurenční Hyundai se rozhodly pro větší odlišení modelů s jedním párem bočních dveří.

Hlavním cílem Volkswagenu je samozřejmě úspora nákladů. Podle Spiegelu se zrovna nejedná o malou částku, ale 200 milionů eur (5,45 miliardy korun dle aktuálního kurzu). Martin Winterkorn, předseda představenstva, chce snížit náklady do roku 2017 dokonce o 5 miliard eur (136,25 mld. Kč). Oznámil to už v červnu loňského roku. Modely prodávané v malém počtu tak nemají v portfoliu místo. Třídveřovým hatchbackům se nedaří obecně, Polo bylo přesto loni dle JATO Dynamics čtvrtým nejpopulárnějším novým vozem starého kontinentu s 280.378 kusy. Letos v lednu si jich zákazníci koupili 22.751 a skončilo druhé za Golfem, loni byla úspěšnější ještě Fiesta od Fordu a zmíněné Clio.

První Brouk od Volkswagenu se v Mexiku vyráběl až do roku 2003, ideový nástupce vznikal od října 1997 do července 2011, tedy na současné poměry docela dlouho. A ještě se dodnes montuje ve vietnamském Haifongu u World Auto. Hlavně v USA vzbudil všeobecné nadšení, kdy zájemci dealerům neváhali připlatit i několik tisíc dolarů k základní ceně, jen aby měli svá auta dříve. Druhá novodobá generace představená před čtyřmi lety je tvarově určitě povedenější, hlavně palubní deska není obří a tvarově se více podobá originálu. Jenže prodeje rozhodně nejsou takové, jaké u Volkswagenu předpokládali, konkurence v podobě Fiatu 500 a Mini sklízí větší úspěchy. Navíc nevyužívá platformu MQB, ale starší techniku nižší střední třídy (PQ35). MQB ale nemá ani stávající Polo, stojí na podvozku PQ25.

Evropská jednička tak omezí portfolio svých modelů, po kupé-kabrioletu Eos, jehož produkce skončila nedávno, se patrně dočkáme další redukce. Kariéra třetího Brouka by tak byla znatelně kratší než u předchůdců, ale když odbytu nepomáhají ani různé edice v retro stylu, není se čemu divit. Mluvčí VW však oficiálně uvedl, že žádné kroky v tomto ohledu zatím nebyly učiněny.