Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Space Up! Blue: Čisté kalifornské snění

Ondřej Láník
Diskuze (42)
Do Los Angeles přivezl Volkswagen třetí derivát své New Small Family. Čistými auty není posedlá jen Evropa, ale už dlouhá léta také Kalifornie. Studie Space Up! Blue asi i proto nabízí další řešení...

Mikrobus v pravém slova smyslu

Automobil, který by dnes měl v USA vzhledem malým rozměrům jen minimální šanci na komerční úspěch, je zajímavý hlavně tím, co není na první pohled vidět. Jako showcar ale musí zaujmout, a tak Volkswagen vsadil na osvědčenou kartu v USA mimořádně populárního mikrobusu T1 Samba. Ten Volkswagen připomněl Američanům už před sedmi lety studií Microbus, představenou na Detroit Motor Show v roce 2001. Do výroby se tento model ani po letech nedostal, ale s "novou malou rodinou" naděje na rozměrově menšího, ale podobně dostupného následníka docela neumřela.

Studie Space Up! Blue je ve většině tvarových řešení podobná tokijskému Volkswagenu Space Up!, ale místo ostře řezané střechy zaujala zaoblená střecha s postranními střešními okénky ve stylu mikrobusu T1. S délkou 3,69 m je Space Up! Blue o 60 cm kratší než legenda květinové generace. Ve srovnání s tokijským Space Upem! se změnila prakticky jen výška, která v Los Angeles činí ne 1,54 m, ale 1,57 m.

(Skoro)vše vzadu

Zatímco před padesáti lety byl vzadu uložený klasický motor boxer, v novém Space Upu! Blue je elektromotor. Jeho výkon je 45 kW, maximální otáčky až 10.000 min-1 a nejvyšší točivý moment 120 Nm. Nulové emise z provozu jsou možné díky sadě 12 Li-Ion článků, které mají kapacitu 12 kWh. S touto výbavou umí Volkswagen Space Up! Blue zrychlovat z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Pokud by byl Space Up! Blue poháněn pouze energií uchovanou v akumulátorech, vystačilo by to na 100 km jízdy. I když to podle Volkswagenu bohatě stačí pro uspokojení každodenní průměrné dopravní potřeby v městském provozu, je studie vybavena ještě palivovými články, které zvyšují dojezd na 350 km na jedno "nabrání energie".

Volkswagen se netají tím, že klíčem k úspěchu ve snižování emisí resp. spotřeby je tzv. integrovaný přístup. Konkrétním příkladem je jednoduchá úvaha, která spočívá ve využití - stále ještě neexistující - nenákladné infrastruktury elektrických přípojek, kterými by bylo možné vozy jako Volkswagen Space Up! Blue přes noc nebo v době levného proudu, s minimálními náklady nabíjet.

Vysokoteplotní palivové články

12kW palivové články jsou ve Volkswagenu Space Up! Blue uloženy vpředu. Jejich úkolem je vytvářet z vodíku proud, který pohání elektromotor. Pod podlahou studie jsou uloženy dvě bezpečnostní nádrže s 3,3 kg stlačeného vodíku, které vystačí asi na 250 km jízdy. Všechny dosud realizované konstrukce palivových článků pracovaly podle Volkswagenu pouze v omezeném teplotním pásmu, které vyžadovalo neskladné chladicí a zvlhčovací pomocná zařízení. Příspěvkem, který toto odvětví posunuje od konceptů k sériovému nasazení je podle VW představení vysokoteplotního palivového článku, který je mnohem kompaktnější, levnější a účinnější. Přívlastek "vysokoteplotní" znamená, že nová konstrukce membrány umožňuje spolu s nově koncipovanými elektrodami práci při teplotách až 160 °C, běžnou provozní teplotou článku bude 120 °C. Jako další doplňkový zdroj energie je k dispozici sada fotovoltaických článků, umístěná na střeše studie.

I poněkud složitější technika pohonu Volkswagenu Space Up! Blue se vešla do původního půdorysu tokijského Space Upu!. I s akumulátory a nádržemi na vodík činí pohotovostní hmotnost vozítka 1090 kg. Elektromotor a akumulátory jsou umístěny vzadu, palivové články vpředu, nádrže ve středovém tunelu. V zádi je 220 l určených pro zavazadla, ložný prostor lze ale elegantně rozšířit na 1005 l sklopením opěradel zadních sedadel i opěradla spolujezdce. I když v podlaze našly místo komponenty, které v předchozích studiích nebyly, místo nad hlavami cestujících vpředu (1030 mm) ani vzadu (1015 mm) se nezměnilo.

Další informace o New Small Family německého Volkswagenu jsou v článcích

Frankfurt živě: Volkswagen up! – návrat ke koncepci s motorem vzadu

Tokio živě: Volkswagen space up! - největší malý Volkswagen od dob Brouka

Ondřej Láník
Diskuze (42)
16. 11. 2007 17:39
Re: Cisty elektromobil
Problémem u FC je uložení extrémně chladného vodíku. Je to problém tecnický, ale i bezpečnostní. Li-on nebo Ni-mh baterie se nijak nedoplňují, při větších sériích bych předpokládal určitou recyklaci po ukončení životnosti.
15. 11. 2007 17:11
Cisty elektromobil
Nechapu, co to mate vsichni s tim cistym elektromobilem versus FC. Vzdyt fuel cell je presne to same, co je aku. Proste premenuje chemickou energii na elektrickou. Nedobiji se, ale doplnuje se latka. Ale i do obycejneho aku musite latku doplnovat. Sice az po 1000 cyklech, ale zato latku hure dostupnou, jedovatou. Nevidim v tom temer zadnou vyhodu.
15. 11. 2007 15:25
Re: zajímavé
Jasně - GTI, pokud nebudeš blábolit o apoštolech a mých snech, tak mě tvůj názor zajímá.
15. 11. 2007 14:40
Re: zajímavé
Protože GTI má Golfa v dehtu. Tohle k němu nesedí. Ale protože nemůže pohanět, co vzešlo z VW, tak raději mlčí (dělá mrtvýho VW Brouka).
15. 11. 2007 14:39
Re: zajímavé