Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen T3 Multivan: Víceúčelový osobák měl stolek a postel

Volkswagen Multivan T3 (1985)
Volkswagen Multivan T3 (1985)
Volkswagen Multivan T3 (1985)
Volkswagen Multivan T3 (1985)
45 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (4)

Volkswagen Multivan se dočkal generace T7. Kořeny má ale starší, vozy s tímto názvem vznikají už od roku 1985. Jaký byl ten první?

Volkswagen představil v červnu 2021 sedmou generaci svého slavného užitkového vozu v hávu Multivitaminu. Jako vůbec první vychází z osobních aut, Transportery budou dále pokračovat ve starším provedení coby T6.1. Název Multivan má ale delší tradici. Poprvé se objevil v polovině osmdesátých let minulého věku u generace třetí, poslední s motory vzadu.

Ta vznikala od května 1979 a počátkem devadesátých let minulého věku byla retrospektivně označena T3. Majitelé osobních verzí hranatého Transporteru (také se mu někdy říká „klín“) používali svá auta především jako rodinná a rekreační, MPV byla tehdy ještě v plenkách. A nepotřebovali zase luxus v podobě minibusu Caravelle. Právě těm vyšel Volkswagen vstříc nabídkou Multivanu, byl představen v Hannoveru v roce 1985. Pořád šlo o osobní auto, do kterého se hodně vešlo a bylo všestranné, automobilka předpokládala, že jej zákazníci využijí hlavně k volnočasovým aktivitám. A budou v něm i spát.

Šest na palubě

První Multivan (interně Typ 253) nabídl šest míst. Sedadla byla pokrytá látkovým čalouněním, ta přední měla i loketní opěrky. Individuální sedačka za řidičem byla otočena proti směru jízdy, zadní lavice pak třímístná. Z té šlo sklopením vytvořit lůžko pro dva. Musely jim ale stačit dvoubodové břišní pásy na rozdíl od tříbodových vpředu. V prostoru pro cestující se nacházel skládací stolek se zářivkou. Kufr byl nad motorem opatřen pěnovou podložkou, dřevěná podlaha měla plastový kryt. Efektivní ložná plocha měřila 1,88 x 1,6 m.

Interiér byl plně odizolován, boční stěny pak minerální vatou Sillan. Nechyběla druhá baterie a malá chladnička s objemem 36 l. Pod zadní lavicí a spolujezdcovým sedadlem se nacházely úložní prostory na další drobnosti.

Za příplatek mohl zákazník dále zvolit otevírací alkovnu od Westfalie, která nabídla další prostor na spaní s rozměry 1,94 x 1,16 m, Multivanu nechyběl ani stálý pohon všech kol Syncro s uzávěrkou předního a zadního diferenciálu, tyto verze měly rezervu na zádi. Volkswagen sám spolupracoval s Westfalií na kempinkových verzích Transporteru, z nich odvodil samostatnou řadu California. Všechny však byly podstatně dražší než Multivan.

Modré a bílé hvězdy

Akční modely Multivan Bluestar a Whitestar (1989), které následovaly po sérii Magnum (1987), nabídly ale ještě lepší výbavu než základ. Měly čtrnáctipalcová litá kola s pneumatikami rozměru 205/70, tónovaná skla, která izolovala teplo, posilovač řízení, polstrovaný volant a palubní desku ve světle šedé barvě, digitální hodiny, centrální zamykání, elektrická zrcátka, V devětaosmdesátém také Volkswagen začal pro T3 nabízet ochranu podvozku voskem, ovšem za příplatek 400 DM. Tato generace ještě neměla pozinkovanou karoserii.

Poslední

V roce 1992 se objevila závěrečná Limited Last Edition (LLE), kterou se generace T3 s motory vzadu rozloučila s Evropou. Ta už se vyráběla stejně jako všechny čtyřkolky u Steyr-Daimler-Puch AG ve Štýrském Hradci (Grazu), z bran továrny v Hannoveru už dva roky vyjížděl nástupce.

Výbava Multivanu LLE byla totožná jako v případě předchozích sérií Bluestar a Whitestar. Vozy se dodávaly pouze v červené Tornado a tmavě modré „orlí“ metalíze. Poháněly je řadové čtyřválcové turbodiesely JX 1588 cm3 s 51 kW (69 k) a kapalinou chlazené boxery SS 2109 cm3/68 kW (92 k) na vodní chlazení přešly benzinové ploché motory v této řadě už v roce 1983. Prodalo se 2.499 kusů a jen se po nich zaprášilo, dnes jsou hodně ceněné. Poslední vyrobený s pořadovým číslem 2.500 je vystaven v továrním muzeu ve Wolfsburgu, automobilka jej nikdy neprodala.

Pro zaměstnance

Na některé zaměstnance Volkswagenu se nedostalo. Ti si pak od konce roku 1992 mohli koupit edici Redstar a druhý Bluestar – obě výhradně s přeplňovaným nafťákem. Celkem 500 kusů nebylo číslovaných jako v případě LLE a do běžného prodeje se tyto vozy nedostaly.

V produkci řady T3 pokračoval „satelitní“ jihoafrický závod v Uitenhage až do června 2002, ale Multivany v nabídce neměl.

Zdroje: Volkswagen, Wikipedia

Foto: Volkswagen

Vstoupit do diskuze (4)