Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg Hybrid: Spojuje benzin s elektrikou

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 27. 1. 2015 • 03:23
6
24
Zobrazit náhledy (6)
Volkswagen Touareg
Nejen ekologicky smýšlejícím řidičům, nýbrž i těm, kteří požadují ve svém SUV Volkswagen Touareg zážehový agregát, je určena jeho hybridní verze. Jak pracuje a co nabízí?

Ve druhé generaci Touaregu nabídl Volkswagen vedle osvědčených vznětových motorů také zážehové a nově i hybridní verzi. Tu si výrobce vyzkoušel již na první generaci v roce 2009, nicméně do sériové výroby se nedostala.

S modernizací však benzinové motory vypadly, neboť obstarožní úzký šestiválec 3,6 litru již nebyl schopen splnit přísnou emisní normu Euro 6. Jediným zážehovým motorem, který v nabídce přetrval i po modernizaci, je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru. Namísto výfukového turbodmychadla je přeplňován mechanicky poháněným kompresorem typu Roots. Motor nemá klasický spouštěč a dokonce ani alternátor, jejich úlohu zde supluje trakční elektromotor/generátor. A konečně vodní pumpa motoru je taktéž poháněna elektricky.

Elektřina prostě všude

Hybridní Volkswagen Touareg je navržen jako paralelní full hybrid. To znamená, že dokáže jet ve vybraných jízdních režimech pouze a jenom na elektrickou energii. Tomu musela být přizpůsobena i některá pomocná zařízení.

Jejich společným jmenovatelem je elektrický pohon. Ten je svěřen vývěvě vytvářející podtlak pro brzdový posilovač. Kompresor klimatizace má rovněž pohon elektromotorem a do třetice posilovač řízení je v hybridním Touaregu elektrohydraulický.

V hlavní roli spojka

Na spalovací motor přímo navazuje elektrohydraulicky ovládaná suchá třecí spojka. Teprve za ní najdete trakční elektromotor/generátor, za nímž následuje klasická osmistupňová samočinná převodovka původem od Aisin. V zásadě se nikterak neliší od stejné, použité u vznětových motorů. Jediným rozdílem je pomocné elektrické olejové čerpadlo, které doplňuje obvyklé mechanické. Pracuje při zastavení vozidla i v době, kdy je vůz poháněn čistě elektricky.

Výše zmíněnou spojkou jsou v zásadě řízeny jednotlivé jízdní režimy. Spojka je sepnuta v případě, že je spalovací agregát v běhu a tedy pohání vozidlo, jakož i vždy při vypínání motoru.

Naopak spojka je rozpojena v případě, že je vozidlo poháněno pouze elektromotorem, dále při rekuperaci a také při zastavení vozidla a potažmo spalovacího motoru. Při jeho opětovném startování ale musí být spojka opět spojena, což platí také v případě, že dojde k výraznému snížení napětí na trakčních akumulátorech. Ty jsou poté dobíjeny spalovacím motorem.

Hybridní Touareg používá výhradně jednodušší verzi pohonu všech kol s centrálním diferenciálem typu Torsen. Vyspělejší provedení Terrain tech je vyhrazeno pouze výkonnější verzi vznětového třílitru.

Volkswagen Touareg Hybrid - technické údaje
Spalovací motor3.0 V6 TSI Supercharged
Zdvihový objem [cm3]2995
Válce/ventily6/24
Největší výkon [kW/min]245/5500
Točivý moment [N.m/min]440/3000-5250
Elektromotor/generátorTří fázový bezkartáčový
Výkon elektromotoru (generátoru) [kW]38 (34)
Maximální výkon hybridní soustavy [kW]279
Maximální točivý moment hybridní soustavy [N.m]550
Napětí na trakčních akumulátorech [V]288 (2 x 144)
Kapacita trakčních akumulátorů [kW/h]1,87
Hmotnost hybridních komponentů [kg]175
Maximální rychlost [km/h]240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,2
Emise CO2 [g/km]193

Elektrické komponenty

Trakční elektromotor/generátor využívá bezkartáčový rotor uložený ve statoru. Ve funkci generátoru střídavého proudu poskytuje maximální výkon 38 kW. Pokud pohání vozidlo, je jeho výkon mírně snížených 34 kW - důvodem tohoto rozdílu jsou ztráty.

Hybridní Volkswagen Touareg může být poháněn pouze elektromotorem až do rychlosti zhruba 50 km/h. Všechno ale záleží na jízdních podmínkách a potažmo také na stavu nabití trakčních akumulátorů typu nikl metal hydrid (MiNH). Ty jsou dva, umístěné v zadní části vozidla pod podlahou zavazadelníku. Jejich celkové napětí činí 288 voltů. Aby vůz mohl využívat obvyklé prvky komfortní výbavy, je přítomna rovněž klasická dvanáctivoltová autobaterie.

Důležitou součástí hybridního systému VW Touareg je řídicí a výkonová jednotka. Nachází se v motorovém prostoru na levém podběhu (z pohledu řidiče), přičemž jejím úkolem je transformovat proud oběma směry, tedy jak z akumulátorů, tak od generátoru. Jednotka umí jednak převádět stejnosměrných 288 voltů na 12 voltů, tedy zásobovat klasickou autobaterii a jednak měnit 288 voltů stejnosměrných na střídavé a obráceně o stejném napětí. Zbývá dodat, že celkový výkon hybridní soustavy činí 279 kW, maximální točivý moment je pak 550 N.m.

Související články

Témata
10. 2. 2015 16:19
Re: Toureg Hybrid
Myslím že 4.2 V8 TDI je skvělý motor, nejen že jsem s ním naprosto spokojen po stránce dynamiky auta, prozatím najeto cca 245 tis km a s motorem žádný problém, řešil jsem pouze blbosti typu čidlo klimatizace nebo kabelové svazky ke kamerám ve zpětných zrcátkách ....
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
29. 1. 2015 09:18
kapacita
Kapacita je opravdu 1,87 kWh. Opravím to v textu.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
29. 1. 2015 09:02
Re: Nesmyslná čísla
Vše jsem dělal podle technického školení na Tourage Hybrid (jak jistě mnozí z vás vědí, tzv. SSP). Nevím, kde bych si měl něco víc ověřovat. Snad si nemyslíte, že tohle co je tam napsané někdo novináři běžně řekne. To jste fakt naivní, jestli si myslíte, že je tohle uvedeno v nějaké tiskové zprávě.
Avatar - Fortune Rayzor
27. 1. 2015 23:34
Re: Toureg Hybrid
D3 možná na CNG/LPG kašlou, ale konkrétně VW dealeři CNG verze tlačí ve velkém (hlavně do firem). Caddy, Golf, snad bude brzo i Passat. Ale je to pořád slabota.
27. 1. 2015 21:50
Re: Toureg Hybrid
I před faceliftem v Německu nabízeli jen diesely a hybrid, co vím (moc Touareg nesleduji, ale nikdy jsem neviděl v nabídce zážehový motor mimo hybrid).

Ano, v EU dává plug-in velký smysl kvůli tomu, jak se počítá spotřeba plug-in hybridů. Pro mne však nejsou moc zajímavé, protože auto používám jinak. Někomu to samozřejmě může sednout a třeba ujede 90 % kilometrů na elektřinu.

E-Hybrid by měly mít Aisin, ale ruku do ohně bych za to nedal.
Články odjinud