Volkswagen Touareg Hybrid: Spojuje benzin s elektrikou
Ve druhé generaci Touaregu nabídl Volkswagen vedle osvědčených vznětových motorů také zážehové a nově i hybridní verzi. Tu si výrobce vyzkoušel již na první generaci v roce 2009, nicméně do sériové výroby se nedostala.
S modernizací však benzinové motory vypadly, neboť obstarožní úzký šestiválec 3,6 litru již nebyl schopen splnit přísnou emisní normu Euro 6. Jediným zážehovým motorem, který v nabídce přetrval i po modernizaci, je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru. Namísto výfukového turbodmychadla je přeplňován mechanicky poháněným kompresorem typu Roots. Motor nemá klasický spouštěč a dokonce ani alternátor, jejich úlohu zde supluje trakční elektromotor/generátor. A konečně vodní pumpa motoru je taktéž poháněna elektricky.
Elektřina prostě všude
Hybridní Volkswagen Touareg je navržen jako paralelní full hybrid. To znamená, že dokáže jet ve vybraných jízdních režimech pouze a jenom na elektrickou energii. Tomu musela být přizpůsobena i některá pomocná zařízení.
Jejich společným jmenovatelem je elektrický pohon. Ten je svěřen vývěvě vytvářející podtlak pro brzdový posilovač. Kompresor klimatizace má rovněž pohon elektromotorem a do třetice posilovač řízení je v hybridním Touaregu elektrohydraulický.
V hlavní roli spojka
Na spalovací motor přímo navazuje elektrohydraulicky ovládaná suchá třecí spojka. Teprve za ní najdete trakční elektromotor/generátor, za nímž následuje klasická osmistupňová samočinná převodovka původem od Aisin. V zásadě se nikterak neliší od stejné, použité u vznětových motorů. Jediným rozdílem je pomocné elektrické olejové čerpadlo, které doplňuje obvyklé mechanické. Pracuje při zastavení vozidla i v době, kdy je vůz poháněn čistě elektricky.
Výše zmíněnou spojkou jsou v zásadě řízeny jednotlivé jízdní režimy. Spojka je sepnuta v případě, že je spalovací agregát v běhu a tedy pohání vozidlo, jakož i vždy při vypínání motoru.
Naopak spojka je rozpojena v případě, že je vozidlo poháněno pouze elektromotorem, dále při rekuperaci a také při zastavení vozidla a potažmo spalovacího motoru. Při jeho opětovném startování ale musí být spojka opět spojena, což platí také v případě, že dojde k výraznému snížení napětí na trakčních akumulátorech. Ty jsou poté dobíjeny spalovacím motorem.
Hybridní Touareg používá výhradně jednodušší verzi pohonu všech kol s centrálním diferenciálem typu Torsen. Vyspělejší provedení Terrain tech je vyhrazeno pouze výkonnější verzi vznětového třílitru.
Volkswagen Touareg Hybrid - technické údaje | |
Spalovací motor | 3.0 V6 TSI Supercharged |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 |
Válce/ventily | 6/24 |
Největší výkon [kW/min] | 245/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 440/3000-5250 |
Elektromotor/generátor | Tří fázový bezkartáčový |
Výkon elektromotoru (generátoru) [kW] | 38 (34) |
Maximální výkon hybridní soustavy [kW] | 279 |
Maximální točivý moment hybridní soustavy [N.m] | 550 |
Napětí na trakčních akumulátorech [V] | 288 (2 x 144) |
Kapacita trakčních akumulátorů [kW/h] | 1,87 |
Hmotnost hybridních komponentů [kg] | 175 |
Maximální rychlost [km/h] | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,5 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,2 |
Emise CO2 [g/km] | 193 |
Elektrické komponenty
Trakční elektromotor/generátor využívá bezkartáčový rotor uložený ve statoru. Ve funkci generátoru střídavého proudu poskytuje maximální výkon 38 kW. Pokud pohání vozidlo, je jeho výkon mírně snížených 34 kW - důvodem tohoto rozdílu jsou ztráty.
Hybridní Volkswagen Touareg může být poháněn pouze elektromotorem až do rychlosti zhruba 50 km/h. Všechno ale záleží na jízdních podmínkách a potažmo také na stavu nabití trakčních akumulátorů typu nikl metal hydrid (MiNH). Ty jsou dva, umístěné v zadní části vozidla pod podlahou zavazadelníku. Jejich celkové napětí činí 288 voltů. Aby vůz mohl využívat obvyklé prvky komfortní výbavy, je přítomna rovněž klasická dvanáctivoltová autobaterie.
Důležitou součástí hybridního systému VW Touareg je řídicí a výkonová jednotka. Nachází se v motorovém prostoru na levém podběhu (z pohledu řidiče), přičemž jejím úkolem je transformovat proud oběma směry, tedy jak z akumulátorů, tak od generátoru. Jednotka umí jednak převádět stejnosměrných 288 voltů na 12 voltů, tedy zásobovat klasickou autobaterii a jednak měnit 288 voltů stejnosměrných na střídavé a obráceně o stejném napětí. Zbývá dodat, že celkový výkon hybridní soustavy činí 279 kW, maximální točivý moment je pak 550 N.m.