Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg: Srovnání generací

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 25. 11. 2014 • 02:36
73
36
Zobrazit náhledy (73)
Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg
Jméno Touareg je odvozeno od takzvaných tuaregů, kmene žijícího v severní Africe. Od roku 2002 jej nese SUV nejvyšší třídy.

První generace Volkswagenu Touareg byla po technické stránce sourozencem obdobného Porsche Cayenne. Nejen vzhledem, nýbrž celkovým laděním a také nabídkou některých pohonných jednotek se oba vozy dost odlišovaly.

Druhá generace dorazila o osm let později a jejím cílem bylo při zachování jízdních schopností a komfortu nabídnout více úspornosti a čistší emise. A to se veskrze podařilo zásluhou celé řady inovací v čele s výrazným snížením hmotnosti až o 208 kilogramů. Také aerodynamika se zlepšila, když hodnota součinitele čelního odporu vzduchu cx klesla z 0,38 na 0,35.


Výrazně úspornější

Velkou měrou se o dosažený výsledek zasloužily také nové či výrazně inovované pohonné jednotky. V druhé generaci tak již nenajdete vznětový pětiválec a legendární V10 TDI. S nimi odešlo rovněž vysokotlaké vstřikování čerpadlo-tryska. Druhá generace tak dostala výhradně common-railové turbodiesely. Menší šestiválec od Audi o výkonu 176 kW byl s nezbytnými úpravami přetaven z předchozí generace. Při zachování výkonu klesla spotřeba z 9,9 l na 100 km u původní verze na 7,4 litru u novinky. Vedle toho byl automobil obohacen o verzi s výkonem 150 kW. Spotřeba paliva zůstala stejná.

Naproti tomu osmiválec 4.2 TDI byl zcela nový a v zásadě nahradil výše zmíněný pětilitrový desetiválec. Výkon s hodnotou 250 kW byl jenom o osm kilowattů nižší, kombinovaná spotřeba se přitom snížila z 12,6 l na neskutečných 9,1 l na 100 km.

Změny se odehrály také na poli zážehových motorů. Šestiválec s úzkým rozevřením řad válců (VR6) a výkonem 206 kW zůstal zachován. Celou řadou změn nejen na motoru samotném, nýbrž i vozu se snížila jeho spotřeba z 13,6 na 9,9 litru na 100 km.

S příchodem druhé generace nadobro skončil také monstrózní dvanáctiválec uspořádaný do W. Místo něj plnil roli vrcholné verze hybrid sázející na kompresorem přeplňovaný šestiválec kombinovaný s elektromotorem. Výkon hybridní soustavy činil 279 kilowattů.

Volkswagen Touareg - srovnání generací v číslech
Porovnávané hodnoty 2. generace 1. generace Rozdíl
Délka (mm) 4795 4754 41
Šířka (mm) 1940 1928 12
Výška (mm) 1732 1726 6
Rozvor (mm) 2893 2855 38
Rozchod předních kol (mm) 1650 1653 -3
Rozchod zadních kol (mm) 1670 1665 5

Dva pohony

S druhou generací luxusního SUV Touareg končí také nabídka manuální převodovky. Ta byla v prvním vydání standardem ve spojení se zážehovým šestiválcem, vznětovým pětiválcem a původní verzí turbodieselu 3.0 V6 TDI vyráběnou do roku 2007. Alternativou byl šestistupňový automat. Od druhé generace mají všechny pohonné jednotky standardně osmistupňovou samočinnou převodovku.

To ale není všechno. U druhé generace modelu se Volkswagen rozhodl nabídnout dvě výrazně odlišné verze pohonu všech kol. Ač se jejich obchodní označení liší jediným písmenkem, po technické stránce se jedná o obrovský rozdíl. Základem bylo 4Motion, lepší verze se označovala 4XMotion. Systém pohonu první generace kupodivu odpovídá spíše 4XMotion, pouze poměr rozdělení hnací síly mezi obě nápravy se změnil z původních 50:50 na 40:60 se základní preferencí zadní nápravy. Podrobněji se na oba systémy podíváme v brzké době.

Kde a kolik se uspořilo na hmotnosti
Pohon 4Motion 21 kg
Výfukový systém 7 kg
Dveře 21 kg
Víko zavazadelníku 13 kg
Podvozek 71 kg

suv vw bazar suv vw bazar

Volkswagen Touareg 2014: Facelift, ale výrazný

Od roku 2010, kdy se představila druhá generace velkého SUV Touareg od Volkswagenu, si jej domů přivezlo přibližně 300.000 spokojených majitelů. Ačkoliv se vůz stále dobře prodává, bylo rozhodnuto podrobit jej modernizaci.

Nejen nová příď

Když postavíte nový Touareg vedle toho starého, zjistíte, že nejvíce optických změn se událo na přední a zadní části. Pokud začneme od přídě, tak na první pohled upoutají nové větší světlomety. Ty jsou nyní vždy bixenonové se světelným zdrojem 25 Wattů. Pokud jsou navíc kombinovány s diodami denního svícení a zároveň funkcí přisvěcování do zatáčky, je jejich světelný výkon zvýšen o 10 Wattů.

Inovace se dotkla také masky chladiče a loga výrobce, které je na novince ve formátu 3D. Maska má nyní čtyři horizontální štěrbiny namísto dvou. Nový Touareg tak vypadá širší, než dosud. Změny prodělal také přední nárazník, jenž má evokovat novinku Passat osmé generace. Zcela zřejmý je tvar nasávacího otvoru do písmene A, zatímco dříve tvořil pomyslné „Véčko“.

I zezadu jej poznáte

Pozornosti designérů neušly ani zadní partie vozu. Nový je nárazník, podobný tomu vpředu. Zajímavostí je difuzor umístěný mezi dvojité vyústění výfuku. Svítilny do mlhy jsou u novinky přesunuty do nárazníku. Pokud navíc zvolíte paket Chrom a Style, získáte lištu s imitací chromu v místě vstupu do zavazadelníku.

Také vzadu se lehce změnilo logo značky. Verze s turbodieselem 3.0 TDI V6 o výkonu 193 kW, která nahrazuje obdobnou se 180 kW, má navíc střešní spoiler, snižující turbulentní proudění za vozem.

Součástí modernizace jsou rovněž nová kola. Jsou buď osmnáctipalcová, pojmenovaná Arica nebo dvacetipalcová Masafi. Doplňuje je celkem 12 barev, z nichž pět je zcela nových. Všechny jsou metalické. Na výběr je stříbrná, pískovcově zlatá, měsíční modrá, černá a ještě jedna modrá.

V porovnání s exteriérem je v kabině změn poněkud méně. Některé ovladače jsou vyvedeny ve stříbrné barvě a namísto červeného podsvícení ovladačů je použito bílé. Integrovaná navigace umí nově mapy Google Earth a také dokáže zobrazovat důležitá místa (POI).

Motory pro Euro 6

Po technické stránce je největší novinkou plnění nejpřísnější emisní normy Euro 6, platné od letošního září. U motorů V6 a V8 TDI toho bylo dosaženo aplikací katalyzátoru SCR, pracujícím s AdBlue. Jde o speciální roztok močoviny, která bez problému vystačí na zhruba 15.000 km. K větší úspornosti a nižším emisím přispívá rovněž standardní osmistupňová samočinná převodovka nově s funkcí plachtění.

Volkswagen Touareg - technická data
Motor 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI 3.0 V6 TDI 4.2 V8 TDI Hybrid
(3.0 V6 TSI
+ elektromotor)
Zdvihový objem
[cm3]
2967 2967 2967 4134 2995
+ elektromotor
Válce/ventily 6/24 6/24 6/24 8/32 6/24
Největší výkon
[kW/min]
150/3200-4400 193/3800-4400 193/3800-4400 250/4000 245/5500-6500
(syst.: 279 kW)
Točivý moment
[N.m/min]
450/1250-3200 580/1750-2500 580/1750-2500 800/1750-2750 440/3000-5250
(syst.: 580 N.m)
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Maximální rychlost
[km/h]
206 225 220 242 240
Zrychlení
0-100 km/h [s]
8,7 7,3 7,6 5,8 6,5
Kombinovaná spotřeba
[l/100 km]
6,6 6,6 6,9 9,1 8,2
Emise CO2
[g/km]
173 174 180 239 193
Verze pohonu
všech kol
4Motion 4Motion 4Motion
Terrain Tech
4Motion 4Motion

Dva, respektive tři vznětové motory doplňuje hybridní verze s agregátem 3.0 TSI V6 a elektromotorem. Všechny motory jsou kombinovány s pohonem všech kol, standardem je 4Motion. Pouze turbodiesel 3.0 V6 TDI se 193 kW může být kombinován s pohonem 4Motion Terrain tech, který se dříve nazýval 4XMotion. Obsahuje navíc redukci a závěry centrálního a zadního diferenciálu.

I nový Touareg může být vybaven pneumatickým pérováním s měnitelnou tuhostí a také proměnnou světlou výškou. Za příplatek je pak u této verze odpružení k dispozici ještě paket Dynamic Driving, což jsou vlastně aktivní stabilizátory. Zlepšují jak jízdní vlastnosti na silnici, tak průchodnost terénem. O technice si povíme více příště v samostatné sekci.

suv vw bazar suv vw bazar

Ojetý Volkswagen Touareg: Mohutné překvapení

Někdejší sen zejména rusky mluvících podnikatelů je stále levnější a levnější. Čas běží, takže dnes si můžete Volkswagen Touareg pořídit již od nějakých 160.000 korun. Co za tyhle peníze nabízí?

Po Rusech jsou druhými nejčastějšími uživateli Volkswagenu Touareg křehké blondýny, které na zadních sedadlech vozí děti do školy a následně na kroužky. Často si sami ani tento vůz nezvolí, nýbrž jej dostanou od bonitního manžela. Ten koupi vozu většinou zdůvodní tím, že chce maximální ochranu pro rodinu. Něco na tom určitě bude, neboť dvě tuny železa jsou při nárazu určitě lepší, než o necelou poloviny lehčí malý hatchback, jakkoliv jinak hbitější.


Skromný šestiválec

Když se první Volkswagen Touareg v roce 2002 představil, vzbudil zaslouženou pozornost. Jistě i proto, že mířil do segmentu, kde do té doby dominovaly BMW a Mercedes-Benz. To však pranic nevadilo, neboť technická úroveň vozu byla na odpovídající úrovni.

Zajímavé je, že od samého začátku byla k dispozici pouze dvojice dost odlišných motorů. Základem byl známý „vidlicově-řadový“ šestiválec 3,2 litru. Tato koncepce byla Volkswagenem v roce 1991 zvolena proto, aby se motor vešel napříč před přední nápravu pod kapotu kompaktního Golfu tehdy třetí generace. V SUV Touareg, stejně jako v sesterském Porsche Cayenne a také v luxusním modelu VW Phaeton byl však uložen v přídi podélně. Proč vůz nedostal plnohodnotné vidlicové šestiválce z produkce Audi, zůstává střeženým firemním tajemstvím.

Původní verze motoru poskytovala výkon 162 kW, po dvou letech ji nahradila nová se 177 kW. Technika ale zůstala v zásadě stejná. Poslední dějství „malého motoru“ se začalo psát v roce 2006, kdy Touareg dostal zcela nový takto uspořádaný agregát. Namísto objemu 3,2 se objevilo 3,6 litru, přičemž tato změna si spolu se zástavbou přímého vstřikování FSI vyžádala zcela nový blok válců. Původní úhel rozevření řad 15° se smrsknul na pouhých 10,6°. Výkon vzrostl na 206 kW, přičemž se rapidně zlepšila pružnost. A zatímco u 3.2 mohl zájemce volit mezi manuální šestistupňovou převodovkou a automatem o stejném počtu převodů, byla novější 3.6 k dispozici pouze se samočinnou skříní.

Monstrum naftu spalující

Druhý od začátku nabízený motor byl z přesně opačného konce, šlo o legendární desetiválec TDI se vstřikováním PD. Aby Volkswagen demonstroval jeho mamutí sílu, nechal za Touareg zapřáhnout obří Boeing 747 „Jumbo“. A toto netypické souspřeží se skutečně rozjelo. S výkonem 230 kW, od roku 2007 ve verzi R50 dokonce s 258 kW, šlo o skutečně zcela suverénní pohon. Servisní náklady jsou ale značné, takže pokud se pro tento motor v ojetině rozhodnete, doporučujeme mít dostatečnou finanční rezervu.

V roce 2003 byl desetiválec rozpůlen a vznikl menší řadový pětiválec. Jako jediný turbodiesel nabízel také šestistupňovou manuální převodovku. Při jízdě je tichý a řazení postrádá očekávanou topornost danou kombinací vysokého točivého momentu a parazitních vůlí v dlouhém hnacím řetězci. Jeho chybou je, že se občas přehřeje a to může být drahé.

Alternativou k uvedeným turbodieselům je od roku 2004 common-railový tří litrový šestiválec od Audi. S piezovstřikovači nabízí očekávanou nízkou hlučnost. Jede slušně, byť rozjezdy z místa nejsou tak briskní, jako u desetiválce. I tento motor, jakkoliv mechanicky robustní, umí zradit - třeba čtveřicí rozvodových řetězů na opačné straně motoru. Jejich selhání je ale spíše výjimečné.

Vé osm i W12

Na rozdíl od turbodieselů se větší zážehové motory netěší příliš velké oblibě. Je to škoda, neboť jsou považovány za spolehlivé a dlouhověké. To platí zejména o starším osmiválci s pěti ventily na válec. V roce 2006 byl nahrazen novým motorem se 32 ventily a vstřikováním FSI. Výkon se zvýšil z 228 na 257 kW.

Již původní VW Touareg nabídl dvě verze odpružení. Standardem byly ocelové pružiny, za příplatek mohly být nahrazeny pneumatickými měchy. S nimi zákazník získal celou řadu bonusů, od proměnné světlé výšky v pěti úrovních v rozmezí od 160 mm (nakládací poloha) do 300 mm (terénní) až po regulaci tuhosti odpružení ve třech úrovních Comfort, Normal a Sport.

Pokud pneumatický podvozek pracuje jak má, nabízí všechny očekávané výhody. Bohužel s léty tomu tak vždycky není a výměna i pouhé pružicí jednotky může být drahá.

V roce 2010 dorazila druhá generace modelu, větší a přitom o značných 202 kilogramů lehčí. S ní se však bazarech zatím moc nesetkáte, takže hodnotit ji z pohledu ojetiny by bylo minimálně předčasné.

Historie

2002 Na podzim představení vozu. Motory 3.2 VR6 a 5.0 V10 TDI.
2003 Přicházejí nové agregáty zážehový 4.2 V8 40V a vznětový 2.5 R5 TDI, který je vlastně polovinou desetiválce.
2005 Objevuje se vrcholná varianta s motorem 6.0 W12. Na podzim nový agregát 3.6 VR6 FSI nahrazující 3.2 VR6.
2007 Modernizace vozu. Nová přední a zadní část, hliníková horní ramena přední nápravy, přibližně 2300 nových či inovovaných dílů. Nový motor 4.2 V8 32V FSI nahrazující 4.2 V8 40V.
2008 Příchod sportovní verze R50 s turbodieselem 5.0 V10 TDI a výkonem zvýšeným na 258 kW.
2010 Ukončení produkce. Představení nástupce.

Servisní rady

Olej měňte po ujetí 15.000 km nebo po dvou letech. Volkswagen nabízel také proměnný interval dle ukazatele, v extrému až 30.000 km. Ale jak se ukazuje, je to možná až příliš velký proběh. Oleje musejí plnit příslušnou VW normu 504 00, 503 01, případně 501 01, 502 00 či u dieselů 507 00.

Pohon rozvodů je řešen u většiny motorů buď řetězem, nebo čelními ozubenými koly. Pouze agregát 4.2 V8 40V má řemen s intervalem výměny 120.000 km nebo osm let.

Související články

Témata
Avatar - Vrrrr
27. 11. 2014 13:22
Re: Nestárnoucí elegán
Napr. moja. Aj ked je jej v podstate jedno, ci to bude polo, rapid, alebo oktavka. Nic nad 30k. A tato oktavka sa tam zmesti a mam z nej aj ja dobry pocit. Nevravim vsak, ze neskonci v Accorde dovezenom z nemecka... . Kupovat take auto na firmu sa vsak neoplati. Co treba zvazit - rozbit nove..., sa neoplati, dobre ho poistit a rozbit - stoji za uvahu. Myslim, ze deti v jej veku si este nevedia naozaj vybrat co potrebuju (spomina chrobaka, kabrio sialenosti a pod. - to je tak pre milenky a nie dcery). V nadeji, ze zacne zit svoj vlastny zivot ju chcem posadit do niecoho co vyuzije aj na prakticky zivot (uznavam, ze RS je trocha mimo, ale fakt sa v tom dobre sedi a ked clovek chce tak to je normalne auto) a ked to budem predavat, aby to malo cenu. Nech si vravi kto chce, co chce, ked sa predavava jazdeny koncern tak je to celkom parada. Minimalne 10 ludi uz chcelo moj Touareg a este nema ani 2 roky (nehovorim o bla, bla ludoch, ale skutocnych zaujemcoch, ta istota, ze to pojde lahko prec je paradna). Tak preto. Ak je tu vsak niekto, co riesi podobne veci a ma dobry napad, alebo to nejak dobre vymyslel - sem s nim.
Avatar - Ada je zase tady
26. 11. 2014 08:16
Re: Čo ponúka Touareg za 160 000 korún?
To je fakt. Ale nikdo nemá na řidiče rendlíků. Větší blby na silnici nepotkáš :-!
26. 11. 2014 08:06
Re: Nejhezčí a nejspolehlivější
Topper a vyzkoušet? Neblbni, on ví i bez toho 8-s
26. 11. 2014 08:03
Re: Nestárnoucí elegán
Zrovna této role mámy bych se neujal ani kdyby měl "dárce" klobásu 5 cm dlouhou s  1 cm :-)
Avatar - white label
25. 11. 2014 22:28
Re: Nestárnoucí elegán
Vlastně, proč ne... ;-)
Články odjinud