Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touareg – Terénu se nebojí

Volkswagen novou generaci Touaregu odlehčil, dodal ji nejmodernější techniku, atraktivní design a také volbu mezi standardním pohonem 4Motion s diferenciálem Torsen a off-roadovým 4XMotion s uzávěrami diferenciálů a redukční...

Model Touareg vznikl před sedmi lety jako první skutečné SUV značky Volkswagen. Automobilka se sice v minulosti zabývala výrobou terénních modelů, ať už jde o vojenská vozidla s motorem vzadu, modernější Iltis nebo i u nás dobře známý Golf Country. Tradice VW v této oblasti se ale nedá srovnávat s jinými automobilkami, především americkými a japonskými.

V závěru 90tých let se na trhu objevila nová luxusní SUV – tradiční Range Rover v roce 1997 doplnila nová třída M od Mercedesu a v roce 1999 BMW X5. Volkswagen Group zareagovala vývojovým programem, ze kterého ve spolupráci značek Volkswagen, Porsche a Audi vznikly tři modely mířící do tohoto nového a lukrativního segmentu. Výsledný tvar připravovaného SUV do značné míry naznačila již studie pickupu AAC Concept z roku 2000, sériový model se představil s konvenční pětidveřovou karoserií v roce 2002 na autosalonu v Paříži.

Pro své SUV zvolil Volkswagen název Touareg, který je foneticky shodný s označením jednoho z kmenů saharských Berberů – Tuarégů. Původně předpokládalo, že další SUV od VW budou pojmenována podobným způsobem (pro Tiguan se před premiérou spekulovalo se o názvech Bedouin nebo Marrakech), nakonec zůstalo jen při Touaregu. Tento název se stal příznačný pro angažmá v Rallye Dakar, ze sedmi startů nakonec Volkswagen vybojoval dvě vítězství v letech 2009 a 2010, obě ovšem na jihoamerických tratích.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme Po stránce designu zvolil Volkswagen u nové generace, představené 10. února 2010 na speciální prezentaci v Mnichově, cestu evoluce. Jako i u dalších modelů, rozvíjí tvary předchůdce v souladu s trendem nastoleným kompakty Scirocco a Golf 6. generace. Nový Touareg proto dostal jednoduchou masku chladiče bez orámování, tvořenou dvěma chromovanými lištami. Přední agresivněji tvarovaná světla a přísně horizontální členění přídě důsledně navazují na design nejnovějších modelů VW. Ve spodní části předního nárazníku se nacházejí kruhové mlhovky a vedle nich radary příplatkového adaptivního tempomatu ACC plus Front Assist.

Místo hladkých zaoblených boků vsadili designéři na dynamičtější tvary s boulemi nad blatníky a zvýrazněnými lemy kolem podběhů a bočních prahů. Novinka zachovává typický tvar bočního prosklení, linii střechy i masivní zadní sloupek. Koncová světla mají více stylizovaný tvar a grafiku s kruhovými prvky nahradily diodové bumerangy.

Volkswagen Touareg - srovnání generací
Rozměr Touareg II (od 2010) Touareg I (2002-2010) rozdíl
Délka [mm] 4795 4754 +41
Šířka [mm] 1940 1928 +12
Výška [mm] 1709 1726 -17
Rozvor [mm] 2893 2855 +38
Zavazadlový prostor [l] 580/1642 555/1570 +25/+72

Vnější rozměry se u druhé generace změnily jen nepatrně. Rozvor se prodloužil o 38 mm a celková délka o 41 mm. Rozchod předních kol 1656 mm je o 3 mm širší, zadních 1676 mm znamená nárůst o 11,5 mm. Při těchto nepatrných změnách dokázal Volkswagen prodloužit interiér o 41 mm (stejně jako celkovou délku karoserie), avšak prostor pro kolena zadních pasažérů je delší o 68 mm (tzn. 104 mm).

Pasažéři také profitují z možnosti posouvat zadní sedadla v rozsahu 160 mm. Společně s tím se mění základní objem zavazadlového prostoru od 580 do 660 litrů. Po sklopení sedadel vznikne prostor pro 1642 litrů zavazadel. Vnitřní šířka mezi zadními podběhy se zvětšila o 190 mm na 1350 mm.

Volkswagen Touareg - srovnání s konkurencí
Značka Volkswagen BMW Infiniti Mercedes Range Rover
Model Touareg X5 FX třída ML Sport
Délka [mm] 4795 4854 4865 4781 4798
Šířka [mm] 1940 1933 1925 1911 1928
Výška [mm] 1709 1776 1680 1815 1812
Rozvor [mm] 2893 2933 2885 2915 2745
Zav. prostor [l] 580/1642 620/1750 410/1305 551/2050 958/2013

Srovnání rozměrů s konkurencí ukazuje, že rozměry v segmentu velkých luxusních SUV se ustálily na současných proporcích. Nový Touareg je nadprůměrně široký, avšak rozdíl je v řádu milimetrů. V ostatních vnějších rozměrech spadá do průměru uvedených modelů. Do tabulky jsme nezařadili Porsche Cayenne druhé generace, které má s výjimkou délky (je o 51 mm delší než Touareg) prakticky identické rozměry s novým Touaregem. Podrobné informace k novému Cayenne jsme přinesli před týdnem v článku Představujeme: Porsche Cayenne – Sága pokračuje.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

Při prakticky nezměněných vnějších rozměrech je nový Touareg ve srovnání s předchůdcem lehčí o 203 až 222 kg (dle konkrétní verze). Za touto úsporou, která představuje zhruba 10 % pohotovostní hmotnosti vozu, stojí komplexní soubor úprav. Ušetřilo se na karoserii a podvozku, ale také lehčích komponentech pohonného ústrojí nebo lehčích odhlučňovacích materiálech. I přes nižší hmotnost vzrostla tuhost karoserie o 5 %. Volkswagen vsadil především na lehkou manganovou ocel, která našla uplatnění již v dalších modelech značky. Zavěšení kol je díky častějšímu využití hliníku odlehčeno o 47 kg, vzduchové odpružení je v nové generaci lehčí o 20 kg.

Čtyřkolka ve dvou verzích – 4Motion a 4XMotion

Nová generace nabízí výběr mezi dvěma systémy pohonu všech kol. Standardní 4Motion je určen pro běžné, převážně silniční použití. Jeho základem je samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Touareg se v této konfiguraci spoléhá na pomoc elektronické náhrady uzávěrky diferenciálu a programu, který upravuje činnost elektronických asistentů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Stoupavost se systémem 4Motion je 31° (69 %).

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

4XMotion je určen pro použití i v těžším terénu. Stoupavost je v tomto případě 45°, tedy 100 %. Místo diferenciálu Torsen má Touareg v tomto provedení vícelamelový diferenciál s uzávěrou a přiřaditelným redukčním převodem 2,69:1. Rozdělení momentu mezi nápravy se proměnlivě pohybuje kolem 40:60, uzávěra tento poměr pevně uzamkne. Vyšší průjezdnosti terénem napomáhá i uzávěra zadního diferenciálu a světlá výška zvýšená o 10 mm vpředu a 15 mm vzadu. K tomu VW v rámci Terrain Tech paketu přidává palivovou nádrž zvětšenou z 85 na 100 litrů.

Systém 4XMotion se ovládá kruhovým přepínačem. Na výběr je celkem pět režimů: On-Road, Off-Road (upravená charakteristika elektronických asistentů, automatická aktivace uzávěrek, pokud jsou potřeba), Low (přiřazen redukční převod), Off-Road s uzávěrou mezinápravového diferenciálu a Off-Road s uzávěrou mezinápravového a zadního diferenciálu. Toto provedení Touaregu také umožňuje úplně odpojit stabilizační systém.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

S pohonem 4XMotion se bude dodávat jen motor V6 TDI.

Osmistupňový automat standardem

Nový Touareg patří společně s Porsche Cayenne k prvním SUV, která jsou vybavena osmistupňovou automatickou převodovkou (ve stejnou dobu jde do prodeje i BMW X5 a X6 s osmistupňovým automatem). Pro Touareg je tento typ převodovky standardem. Vychází z šestistupňového automatu v předchozí generaci, nová skříň však dokáže přenést točivý moment až 850 Nm a díky dvěma dalším převodovým stupňům má o 20 % větší rozsah převodů. Maximální rychlosti auto dosahuje na šestý převodový stupeň, sedmý a osmý slouží k úspornému cestování vysokými rychlostmi.

Vyšší účinnost převodovky je dosažena díky náplni s nízkým vnitřním třením a dvěma tepelným výměníkům. Olejové čerpadlo převodovky je poháněno elektricky. Tím se převodovka liší od konvenčních automatů, kde je používán mechanický pohon. Elektricky ovládané čerpadlo umožňuje udržet v převodovce potřebný tlak i při vypnutém motoru – to umožňuje použití funkce Stop-Start, která automaticky vypíná motor, pokud auto stojí. Tato funkce se montuje standardně do všech verzí Touaregu.

První hybrid od VW má šestiválec TSI

Novinkou v modelové řadě je Touareg Hybrid, který tvoří kombinace motoru V6 TSI a elektromotoru. Konkrétně se jedná o kompresorem přeplňovaný zážehový třílitr s přímým vstřikováním o výkonu 245 kW a kompaktní elektromotor s konstantním výkonem 34,3 kW, který je umístěn v hybridním modulu mezi spalovacím motorem a automatickou převodovkou. Modul měří na délku 145 mm, má v průměru 400 mm a váží 55 kg. Kromě elektromotoru obsahuje i spojku, která zajišťuje odpojení motoru TSI od pohonné soustavy v případě, že jeho činnost není k pohybu auta nutná. Rozepnutí nebo sepnutí spojky není pro řidiče znatelné.

K odpojení spalovacího motoru dochází, když řidič sundá nohu z plynového pedálu. Děje se tak i při vysokých rychlostech, konkrétně až do 160 km/h. Auto v takovém případě využívá své setrvačnosti a zároveň nedochází ke ztrátám, které by vznikaly roztáčením motoru od kol. Bez pomoci spalovacího motoru může Touareg Hybrid jezdit na čistě elektrický pohon až do rychlosti 50 km/h.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

Činnost pohonu řídí systém Hybrid Manager. Ovládá toky elektrické energie mezi elektromotorem a NiMH baterií, činnost spojky v hybridním modulu a systém Stop-Start.

Aby startování a připojení spalovacího motoru za jízdy bylo hladké a neznatelné, probíhá v několika krocích. Před nastartováním motoru se uvolní zámek měniče momentu automatické převodovky. Jeho prokluz umožní systému změnit otáčky elektromotoru nezávisle na rychlosti vozidla. Poté se sepne spojka mezi elektromotorem a spalovacím motorem, spalovací motor je tedy „roztlačen“ otáčením klikového hřídele pomocí elektromotoru. Současně s tím se aktivuje zapalování a přímé vstřikování, motor se tedy rozeběhne na volnoběh. Spojka se opět rozpojí, aby mohla řídící jednotka zvýšit otáčky spalovacího motoru na potřebnou úroveň. V ten okamžik spojka opět sepne a motor se zapojí do pohonu auta.

Celý proces probíhá ve zlomcích sekundy. Přesná délka procesu se řídí v závislosti na intenzitě a rychlosti sešlápnutí plynového pedálu. Hybrid Manager podle toho odvodí, zda řidič požaduje co nejrychlejší akceleraci, nebo naopak co nejplynulejší připojení spalovacího motoru.

Elektrická energie je uložena v nikl-metalhydridové baterii, umístěné v zadní části karoserie, na místě, kde se obvykle nachází náhradní kolo. Baterie se skládá z 240 článků s napětím 288 V, které pojmou 1,7 kWh. Baterie se chladí pomocí samostatného vedení vzduchu a dvou ventilátorů. Včetně chladicího systému baterie váží 79 kg. Dobíjí se rekuperací energie při brzdění nebo spalovacím motorem – v obou případech prostřednictvím elektromotoru, který generuje elektrický proud.

&

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme Zážehový motor 3,0 V6 TSI dosahuje výkonu 245 kW při 5500-6500 min-1. Maximum točivého momentu 440 Nm leží mezi 3000 a 5250 min-1. Lineární charakteristiku kompresorem přeplňovaného agregátu dále podporuje elektromotor – výsledné maximum točivého momentu je proto 580 Nm, a to okamžitě nad volnoběžnými otáčkami. Výkon elektromotoru 34,3 kW se k výkonu spalovacího motoru přidává napříč celým spektrem otáček.

Převodovka hybridní verze se z 80 % shoduje se standardním provedením. Pro Touareg Hybrid musel být přepracován zejména řídicí mechanismus převodovky. Pro jízdu s vypnutým spalovacím motorem využívá převodovka stejně jako „nehybridní“ provedení elektrické olejové čerpadlo. Také další agregáty – kompresor klimatizace a čerpadlo posilovače řízení – jsou poháněny elektricky a nejsou tedy závislé na chodu spalovacího motoru.

Konvenční motory: V6 FSI, V6 TDI a V8 TDI

I běžné pohonné jednotky nabídnou nižší normovanou spotřebu. Kromě nižší hmotnosti a osmistupňové převodovky k tomu přispívá již zmíněný systém Stop-Start, dobíjení akumulátoru při brzdění nebo odpojování vodního čerpadla při studeném motoru. Novinkou je také zavedení elektronické měrky hladiny oleje, příslušný údaj se tak zobrazuje přímo na palubním počítači.

Základním motorem je V6 FSI o objemu 3,6 litru. S kombinovanou spotřebou 9,9 l/100 km je o 2,5 litru úspornější než jeho předchůdce. Základní parametry motoru – 206 kW a 360 Nm – zůstaly nezměněny, motor má však novou řídicí jednotku, nové kované písty, upravené stěny válců a pístní kroužky a také modifikované sání. Navzdory obchodnímu označení se jedná o motor konfigurace VR6.

Turbodiesel V6 TDI přichází standardně v provedení BlueMotion Technology. Nejvyšší výkon 176 kW se nezměnil, avšak maximum točivého momentu 550 Nm je dostupné již od 2000 min-1 místo dřívějších 2500 min-1. Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km je ve srovnání s předchozím Touaregem V6 TDI nižší o 1,9 litru, proti minulé generaci V6 TDI BMT, která měla výkon snížený na 165 kW, je třílitr v novém Touaregu úspornější o 0,9 litru.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

Novinkou je motor V8 TDI, který nahrazuje unikátní V10 TDI o objemu 5,0 litru se vstřikováním čerpadlo-tryska. Osmiválec má objem 4,2 litru a má vstřikování common-rail, používané skupinou Volkswagen u velkých turbodieselů již řadu let (výjimkou byl právě desetiválcový pětilitr). Motor dosahuje výkonu 250 kW, což je o 12 kW více, než měl desetiválec. Maximum točivého momentu 800 Nm je dosahováno mezi 1750 a 2750 min-1. S akcelerací 0-100 km/h za 5,8 sekundy se jedná o nejrychlejší produkční Touareg všech dob, je dokonce o jednu desetinu sekundy rychlejší než Touareg W12.

Mimochodem, s novou generací z nabídky nemizí jen V10 TDI, ale i velké zážehové motory. Místo 6,0 W12 (331 kW, 600 Nm) a 4,2 V8 (257 kW, 440 Nm) se bude nabízet jen Touareg Hybrid (279 kW, 580 Nm). Nová generace znamená i konec pro 2,5 R5 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska. V modelech Transporter/Multivan/Caravelle jej nahradil dvakrát přeplňovaný 2,0 BiTDI, v Touaregu se nedočká náhrady. Standardem tak bude třílitrový šestiválec.

Volkswagen Touareg 2010 - Přehled modelů na českém trhu
Model 3,0 TDI V6 BMT 3,6 FSI V6 BMT 4,2 V8 TDI 3,0 TFSI Hybrid
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2967 3597 4134 2995+el.motor
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 176/4000-4400 206/6200 250/4000 279/-
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 550/2000-2250 360/3200 800/1750-2750 580/-
Max. rychlost [km/h] 218 228 242 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,8 7,8 5,8 6,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,4 9,9 9,1 8,2
Pohotovostní hmotnost [kg] 2174 2103 2297 2315
Cena [Kč] 1.227.900,- 1.237.600,- 1.843.900,- 1.887.200,-

Interiér a výbava

Ergonomie a design interiéru prošly podobnou evolucí jako exteriér. Designéři více zdůraznili horizontální členění palubní desky a oživili tvary interiéru. Místo funkčních ale strohých tvarů se objevují výraznější obliny, středový panel je lépe integrován do palubní desky a volant má nový tříramenný design se silnějším, sportovněji tvarovaným věncem. Logika rozmístění ovládacích prvků byla sjednocena s modely Polo a Golf.

Přístrojový štít podsvícený světelnými diodami zobrazuje před řidičem všechny podstatné údaje. Nachází se mezi rychloměrem a otáčkoměrem, existuje ve dvou provedeních – jednodušším monochromatickém a barevném s trojrozměrným zobrazením. Na displeji se zobrazují například i pokyny z navigačního systému.

Standardem je nově vyvinutý audiosystém RCD 550 s dotykovou obrazovkou a měničem na 6 CD. Jeho vylepšenou verzí je navigace RNS 850 s pevným diskem s kapacitou 60 GB a přehrávačem DVD.

design golf hybrid vw predstavujeme design golf hybrid vw predstavujeme  

Adaptivní tempomat ACC využívá dvou radarů s dosahem 200 metrů a úhlem pokrytí 40°, které jsou umístěny ve spodní části předního nárazníku. Zařízení funguje v plném rozsahu rychlosti, Touaregu umožňuje teoreticky jet na tempomat až 250 km/h a díky funkci Stop&Go může auto také zcela zastavit, pokud to podmínky provozu vyžadují. Radarů využívá také systém Front Assist, který v případě nebezpečné situace v předstihu připraví brzdovou soustavu na nouzové brzdění. Touareg může být dále vybaven systémy Lane Assist (hlídání jízdy v pruzích) a Side Assist (monitorování přítomnosti vozidel v mrtvém úhlu).

Novinkou v Touaregu je Area View. Čtyři kamery – umístěné na pátých dveřích, v masce chladiče a ve vnějších zrcátkách – zobrazují na středovém displeji okolí auta. Tento systém usnadňuje parkování, jízdu v terénu i například připojení přívěsného vozíku. Funkce Cross Traffic pomocí dvou přídavných bočních kamer usnadňuje výjezd z nepřehledných míst, především v městských podmínkách.

Dalším z prvků, známých již z modelů jiných segmentů, jsou plně adaptivní světla. U Volkswagenu se objevují vůbec poprvé, pod názvem Dynamic Light Assist. Bi-xenonové světlomety jsou vybaveny natáčením do zatáček, v závislosti na rychlosti jízdy a světelných podmínkách se k tomu ale také mění délka světelného kužele šířka osvětlené plochy. Systém tak umožňuje lepší viditelnost na dálnici nebo ve městě a současně díky stínění paprsku posuvnými clonítky neoslňuje protijedoucí řidiče jako běžná dálková světla. Denní svícení zajišťují pásy světelný diod, kromě toho je součástí světel i statické přisvěcování v zatáčkách.

Pokud není vůz vybaven Dynamic Light Assist (týká se to základní výbavy V6 TDI a V6 FSI), má Touareg dvojité halogenové světlomety s žárovkami H15 Osram. Denní svícení zajišťují potkávací světla pomocí samostatného reflektoru. Za příplatek se místo halogenových světel dodávají také adaptivní bi-xenonová bez funkce Dynamic Light Assist.

Doporučujeme
Volkswagen Touareg: První jízdní dojmy

VW Touareg druhé generace je možné objednávat již nyní. Nejlevnější provedení stojí 1.227.900,- Kč. Jedná se o šestiválcový 3,0 TDI (176 kW) s automatickou převodovkou a balíčkem úsporných opatření BlueMotion Technology. O 10 tisíc Kč dražší alternativou je 3,6 FSI V6 (206 kW) s atmosférickým zážehovým motorem. Místo velkoobjemových motorů pak VW do novinky nasazuje turbodiesel 4,2 TDI V8 a hybridní pohon. Tyto varianty stojí 1.843.900,- Kč, resp. 1.887.200,- Kč.