Volkswagen XL1: Dvouválcový diesel-hybrid
Volkswagen směřuje k uvedení extrémně úsporného automobilu na trh rozvážnými kroky. Tím třetím v pořadí je prototyp XL1, představený na Qatar Motor Show ve středu 25. ledna 2011.
Jde o plug-in hybrid, využívající kombinaci turbodieselu a elektromotoru. To vše je uloženo v zadní části velmi lehké a poměrně nízké karoserie z kompozitního plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Zní to futuristicky, ale ve srovnání se dvěma předchůdci jde o pokrok směrem k praktické použitelnosti a sériovosti podobného automobilu.
VW XL1 má karoserii s půdorysem přibližně odpovídajícím malému autu formátu VW Polo, výška je však pouhých 1156 mm. Přesto jde mezigeneračně o velký nárůst všemi směry.
Změnila se i koncepce uspořádání interiéru. Cestující už nesedí za sebou, jako v případě minulých dvou prototypů, ale vedle sebe. Dvoumístné kupé dostalo dveře výklopné vzhůru a vpřed.
Tvarové řešení karoserie a její nízký příčný průřez znamenají velmi nízký součinitel odporu vzduchu 0,186.
Litrová auta VW - srovnání tří generací | |||
Karoserie | XL1 (2011) | L1 (2009) | 1-Litre (2002) |
Materiál | Monokok a díly karoseri z CFRP | Hlinková slitina, CFRP | Hořčíková slitina, CFRP |
Délka [mm] | 3888 | 3813 | 3470 |
Šířka [mm] | 1665 | 1200 | 1250 |
Výška [mm] | 1156 | 1143 | 1000 |
Rozvor [mm] | 2224 | n/a | 2205 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 795 | 380 | 290 |
Hnací agregát je uložen u zadní hnací nápravy. Je tvořen dvouválcovým motorem TDI (35 kW, 120 Nm), který vznikl derivací ze známého koncernového čtyřválce 1,6 TDI. Má tedy shodné rozměry a rozteč válců, podobné písty, ojnice a další mechanické části.
Spalovacímu motoru asistuje elektromotor (20 kW, 100 Nm) uložený mezi dvouválcem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Krátkodobě mohou oba motory společně vygenerovat až 140 Nm při akceleraci. Samotný elektromotor zvládne díky kapacitě lithiových akumulátorů hnát prototyp až na vzdálenost 35 km na čistě elektrický pohon, což zásadně snižuje hodnotu kombinované spotřeby.
Akumulátorovou sadu dobíjí jak hybridní soustava (spalovací motor, resp. rekuperace pohybové energie při brzdění), tak i externí zdroj ze zásuvky při parkování.
Litrová auta VW - srovnání tří generací | |||
Pohon | XL1 (2011) | L1 (2009) | 1-Litre (2002) |
Druh | Plug-in hybrid | Plug-in hybrid | Diesel |
Hnací kola | Zadní | Zadní | Zadní |
Spalovací motor | Dvouválec TDI | Dvouválec TDI | Jednoválec |
Zdvihový objem [cm3] | 800 | 800 | 299 |
Výkon [kW], točivý moment [Nm] | 35 kW, 120 Nm | 29 kW, 100 Nm | 6,25 kW, 18,4 Nm |
Elektromotor | 20 kW, 100 Nm | 10 kW | - |
Převodovka | 7 DSG | 7 DSG | 6 Automatizovaná |
Automobil váží jen 795 kg. Z toho 227 kg tvoří hmotnost hnacího agregátu, 153 kg podvozek, 105 kg elektrická část výbavy a 80 kg další výbava interiéru. Zbývá 230 kg vlastní hmotnosti karoserie.
Kola jsou vyrobena z hořčíku, brzdové kotouče jsou keramické, třmeny, tlumiče a řízení je tvořeno díly z hliníkových slitin.
Litrová auta VW - srovnání tří generací | |||
Jízdní výkony | XL1 (2011) | L1 (2009) | 1-Litre (2002) |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 160 | 160 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 | 14,3 | - |
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km] | 0,9 | 1,38 | 0,99 |
Emise CO2 [g/km] | 24 | 36 | - |
Dojezd na elektřinu [km] | 35 | - | - |
Dojezd celkem [km] | 550 | 670 | 650 |