Volkswagen: změna plánu - Up! předokolkou, uvedení se pozdrží
Up! až v roce 2011, vývojáři se ještě zapotí
Slibně vypadající studie, představované na světových autoshow v loňském roce, ukazovaly až obdivuhodné vyřešení vnitřního prostoru chystaného minivozu. Díky umístění motoru v zadní části vynikala kabina pro cestující prostorností, jakou vnější pohled nenaznačoval. Ovšem nyní přišla změna a automobilka hodlá Up! vyrábět s pohonem předních kol a agregátem uloženým vpředu. Tato koncepce umožní větší sdílení součástí napříč modely, a tedy nižší výrobní (i prodejní) cenu. Klasickou koncepci pohonu u minivozu potvrdil šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. Vývojáři minivozu však budou mít o zábavu postaráno, neboť na jejich bedrech spočinul úkol zachování nečekané prostornosti interiéru i při nové konfiguraci pohonu. Proto se uvedení na trh nedočkáme v roce 2010, jak bylo původně plánováno, ale až počátkem roku 2011.
Na trh miniaut si brousí zuby nejen Volkswagen
Zálusk na lukrativní a rozvíjející se trh s malými, úspornými a nečekaně prostornými vozy má nejen německý Volkswagen. Do boje o zákazníky promluví také Fiat se svým Topolinem a Toyota iQ. A nutno podotknout, že oba rivalové budou na trhu o poznání dříve než Up!.
Německý koncern si však přesto věří. Každoročně hodlá prodat až půl milionu miniaut Up!, a to jak pod značkou Volkswagen, tak s označením Škoda a Seat. V nabídce bude několik karosářských verzí. Nejmenší dvoudveřová varianta se ukázala světu na frankfurtské autoshow jako první. Pětidvéřová studie dorazila o něco později se jménem Space Up!, stejně jako Space Up! Blue. Slovíčko Blue značí ekologickou verzi, kterou bude pohánět elektromotor o výkonu 45 kW, maximálními otáčkami až 10.000 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 120 Nm. O dodávání energie se bude starat sada 12 Li-Ion článků, které mají kapacitu 12 kWh. S touto výbavou umí Volkswagen Space Up! Blue zrychlovat z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Dojezd vozu by byl 100 km, tedy postačující pro městský provoz. Ovšem studie, kterou Volkswagen prezentoval na autosalonu v Boloni, byla kromě toho vybavena také palivovými články. Ty zvyšují dojezd až na 350 km na jedno „nabití“.
Koncept Up! je originální také jednoduchým ztvárněním interiéru. Vůz si vystačil se dvěma displeji. Žádné další „budíky“ ani indikátory nejsou potřeba. Studie Up! a Space Up! nabízely prostor čtyřem cestujícím, každý z nich měl k dispozici vlastní oddělenou sedačku.
Zatímco Topolino vsadí své naděje na dvouválec, u Volkswagenu se jeví jako pravděpodobné využití tříválcového agregátu o zdvihovém objemu 1,2 litru. Pro zvýšení jeho výkonu je možné nainstalovat turbodmychadlo, podobně jako to bude dělat Fiat u svého dvouválce.