Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen zrenovoval jedinečný polopásový Transporter T1 Half-track Fox

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Unikátní Bulli T1, přezdívaný Half-track Fox,“ má celkem čtyři nápravy: na dvou předních, které zatáčejí, je celkem osm pneumatik, na dvou zadních, které zajišťují pohon, jsou pásy.

Automobilka Volkswagen, konkrétně její divize Užitkové vozy, se pochlubila renovací stroje, který lze bez přehánění označit za nejschopnější Bulli v historii modelové řady. Tato T1 přitom vznikla v květnu 1962 v závodech Hannover jako zcela obyčejný vůz, nedlouho poté však prošla komplexní úpravou, díky které si měla poradit i s tím nejnáročnějším terénem.

Za úpravou vozu stál jeho rakouský majitel Kurt Kretzner, který byl podle historických zdrojů nadšeným lyžařem. Kretzner měl původně hledat dodávku, která by se snadno ovládala, a přesto by nabídla kvalitní vlastnosti v náročném terénu, díky čemuž by byla schopná se dostat až na některé alpské vrcholky.

Navzdory usilovnému hledání však Kretzner žádný takový vůz nenašel a proto se rozhodl, že si ho sám postaví. Myšlenka přitom byla jednoduchá – postavit automobil, který pomůže každému: provozovatelům horských chat, lovcům, lesníkům, doktorům, údržbářům vleků, technikům, atd. Možností uplatnění se nabízelo opravdu mnoho.

Nad vývojem a stavbou terénního Bulli T1, který později dostal označení Half-track Fox (v překladu polopásová liška), strávil vynálezce okolo čtyř let a do roku 1968 měl postavit celkem dva vozy. Před zahájením výroby třetího se produkce zastavila a do dnešních dnů se dochoval pouze jeden.

Video se připravuje ...

Vůz už na první pohled zaujme čtyřmi nápravami, kdy přední dvě nápravy s dvoumontáží kol obouvají 14“ pneumatiky s hrubým vzorkem, které slouží k zatáčení. Na zadních dvou nápravách, které zajišťují pohon, jsou 13“ pneumatiky a pásy vlastní konstrukce. Pásy jsou vyrobeny z hliníkových bloků, každý je však osazen 2 centimetry vysokou gumou, která měla chránit asfalt.

Výsledkem použití dvou předních natáčecích náprav byl průměr otáčení 10 metrů, samotná konstrukce typu Half-track pak pomáhala dosáhnout snadného ovládání – u běžných pásových vozidel, jako jsou tanky nebo buldozery, se totiž zatáčí přibrzděním pásů na jedné straně. V případě unikátního Bulli zůstal zachován tradiční volant.

Za zmínku přitom stojí, že konstruktér vybavil každé kolo brzdou a automatický samosvorný diferenciál na hnací nápravě zajišťoval rovnoměrné rozložení výkonu dokonce i v hlubokém sněhu. Srdcem vozu přitom zůstal originální plochý motor o objemu 1.192 cm3, který nabízel nejvyšší výkon 25 kW (34 k). Nejvyšší rychlost měla dosahovat až 35 km/h.

Jediný dochovaný vůz byl v devadesátých letech zakoupen muzeum Porsche ve městě Gmünd, během let se však dostal k lidem ze spolku Bullikartei e.V, který sdružuje milovníky první generace modelu Bulli. Ti v roce 2005 začali s renovací jedinečného alpského vozu, ta se však z různých logistických důvodů zastavila.

Koncem roku 2018 však vůz získala do sbírek společnost WCV Classic Vehicles a cíl byl jasný: dostat Half-track Fox opět do provozuschopného stavu. Rozjela se tedy rozsáhlá rekonstrukce podle principů „Erinnern. Erleben. Erhalten” (Zapamatuj si – Zažij – Zachovej), na jejímž konci bylo vozidlo, které vidíme v galerii.

Základem renovace bylo odstranění staré barvy, kompletní oprava karoserie, její antikorozní ochrana a následně nástřik ve stejném odstínu matně oranžové, kterou nesl původní vůz. Týmu VWCV Classic Vehicles se navíc podařilo kompletně obnovit unikátní techniku vozu a také jeho původní interiér. V únoru 2022 pak vůz poprvé vyjel na zasněžené kopce, kde jasně ukázal, že naprosto odpovídal požadavkům jeho konstruktéra. Zdolával totiž i stoupání, která lidé vzdávali.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme