Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Transporter je nejdéle vyráběným užitkovým vozem, letos slaví 70 let

Ondřej Mára
Diskuze (61)

První Transporter sjel z výrobní linky ve Wolfsburgu již 8. března 1950 a dodnes jich bylo po celém světě prodáno přes 13 milionů kusů.

Automobilka Volkswagen měla na seznamu nejdéle vyráběných modelů donedávna hned dva zástupce. Tím prvním byl ikonický Beetle, který se s námi však v minulém roce po 70 letech rozloučil. V tomto měsíci však sedmdesát let na trhu slaví i model s označením Transporter, který se tak stává nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě.

Ručně vyrobený prototyp první generace Transporteru T1 byl představen již v roce 1949, výroba modelu však byla oficiálně zahájena až 8. března 1950 a trvala až do roku 1967. První generace byla poháněna vzadu uloženým motorem z modelu Beetle a nabízela nosnost až 750 kilogramů.

Výroba probíhala většinu času v závodě ve Wolfsburgu, v roce 1967 však byla přesunuta do Hannoveru. Část produkce ovšem od roku 1956 probíhala i v Brazílii. První generace Transporteru se stala světovým hitem, symbolem éry Hippie a položila pevný základní kámen pro celou řadu. Dohromady se prodalo okolo 1,9 milionu kusů.

Druhá generace T2 se začala vyrábět v roce 1967 a úspěšně navázala na popularitu T1. Novinka dostala výrazně přepracovanou příď a boční posuvné dveře se staly standardem. Velkým hitem byla verze s výklopným střešním stanem, která se rychle stala miláčkem cestovatelů. V roce 1972 navíc automobilka představila model T2 i jako elektromobil s nulovými emisemi.

Výroba T2 probíhala v německém závodě v Hannoveru až do roku 1979 a za tu dobu vzniklo okolo 2,14 milionu kusů. Výroba T2 v brazilském závodě Sao Paulo ovšem probíhala až do roku 2013, díky čemuž se druhá generace stala jedním z nejdéle vyráběných vozů na světě.

Generace T3, vyráběná od roku 1979, přenesla Transporter do moderní doby. Rozrostla se nabídka karosářských provedení, narostlo místo pro posádku i náklad a změny se odehrávaly i pod kapotou. T3 dostala plochý vznětový motor a díky novému šasi se ovládání více přiblížilo osobnímu vozu.

Poměrně zásadní byl i facelift z roku 1985, který přinesl řadu inovací. T3 dostala přeplňovaný motor, katalyzátor nebo pohon všech kol. Výrazně také vzrostla popularita modelů California a Caravella. Celkem bylo v Hannoveru do roku 1992 vyrobeno okolo 1,3 milionu kusů.

Generace T4, vyráběná od roku 1990, znamenala pro Transporter technickou revoluci. Vůz dostal poprvé vpředu uložený motor s pohonem předních kol, což znamenalo úpravu šasi i designu. Novinka byla komfortnější, nabízela lepší ovladatelnost, bohatší paletu motorů a poprvé také dvě délky rozvoru. Výroba probíhala do roku 2003 a celkem se prodalo okolo 1,9 milionu kusů.

Po sérii dvou revolučních modelů přišla generace T5 spíše s evolučními změnami. Automobilka se zaměřila na úpravy exteriéru, vylepšení pracoviště řidiče a technické inovace. Úpravou prošly nejen motory, ale také systém pohonu všech kol. V Hannoveru se také poprvé začala vyrábět cestovatelská verze California a vzniklo i několik limitovaných edicí. Dohromady bylo do roku 2015 vyrobeno okolo 1.65 milionu kusů T5.

A pomalu se dostáváme do současnosti. V roce 2015 totiž automobilka představila generaci T6, na kterou v minulém roce navázala modernizovaná generace T6.1. Kromě upraveného designu dostal Transporter i nové (čistější) motory a především řadu moderních technologických systémů, které z něj dělají chytrého univerzálního společníka pro širokou paletu zákazníků.

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Doporučujeme

Avatar - white label
30. 3. 2020 22:13
Re: Nepravda
Jenže přechod z G1 na G2 objektivně rozhodně pouhým faceliftem nebyl a přesto tam platí to, co jsem o něm napsal, což je racionální argument k tomu, co tady omíláš stále dokola.
Na rozdíl od tebe jsem tu uvedl spoustu racionálních argumentů, ale evidentně to není to, na co bys byl schopen slyšet.
Reagovat tě tady nikdo na nic nenutí, ale třeba s těmi nepasujícími ND, to bylo fakt na zlatý ventilek... ;-)
30. 3. 2020 19:17
Re: Nepravda
Tohle je jak u blbých. Jasně jsem napsal, cituju "můžeme se v tom nimrat a třeba najdeme modely a generace kde budou rozdíly minimální a označíme je tedy za facelift...."


Jestli fakt nemáš už žádný rozumný argument tak radši nevymýšlej nic. Teď už fakt diskuzi končím, tohle nikam nevede
Avatar - white label
30. 3. 2020 18:58
Re: Nepravda
"Megane první generace je jiné auto než Megane II"..., na rozdíl právě od Golfu, u kterého každý na první pohled pozná, že jde o stejný model (generační nástupce/předchůdce).
30. 3. 2020 16:33
Re: Nepravda
Nevím co chceš slyšet. Megane první generace je jiné auto než Megane II a to je zas jiné než Megane III a podobně je jiný i Megane IV. A obdobné je to u ostatních značek

A jestli chceš srovnat Golf s Megane tak to jsou taky různá auta. Dokonce se žádné z nich neshoduje ani s Corollou nebo Civicem

Můžeme se bavit jestli považovat za různá auta třeba sedan, kombi nebo HB v rámci jedné generace, ale nakonec to není až tak podstatné. Důležité jsou rozdíly mezi generacemi

Stačí ?

Statistiky ať si každý dělá jak chce, to je mi fuk. A k Transporteru neuhýbám ale vracím se k němu, protože on je tady hlavní téma
Avatar - white label
30. 3. 2020 16:18
Re: Nepravda
Ke srovnání Golfu s Meganem, Corollou, Civicem jsi nenapsal vůbec nic, místo toho jen uhýbáš zpět k Transporteru. Ty nediskutuješ, pouze kličkuješ.

P.S. Jsou to statistiky podle jména/názvu, proto v těch statistikách jde primárně o název, ale to tu píšu od začátku.