VW Transporter je nejdéle vyráběným užitkovým vozem, letos slaví 70 let
První Transporter sjel z výrobní linky ve Wolfsburgu již 8. března 1950 a dodnes jich bylo po celém světě prodáno přes 13 milionů kusů.
Automobilka Volkswagen měla na seznamu nejdéle vyráběných modelů donedávna hned dva zástupce. Tím prvním byl ikonický Beetle, který se s námi však v minulém roce po 70 letech rozloučil. V tomto měsíci však sedmdesát let na trhu slaví i model s označením Transporter, který se tak stává nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě.
Ručně vyrobený prototyp první generace Transporteru T1 byl představen již v roce 1949, výroba modelu však byla oficiálně zahájena až 8. března 1950 a trvala až do roku 1967. První generace byla poháněna vzadu uloženým motorem z modelu Beetle a nabízela nosnost až 750 kilogramů.
Výroba probíhala většinu času v závodě ve Wolfsburgu, v roce 1967 však byla přesunuta do Hannoveru. Část produkce ovšem od roku 1956 probíhala i v Brazílii. První generace Transporteru se stala světovým hitem, symbolem éry Hippie a položila pevný základní kámen pro celou řadu. Dohromady se prodalo okolo 1,9 milionu kusů.
Druhá generace T2 se začala vyrábět v roce 1967 a úspěšně navázala na popularitu T1. Novinka dostala výrazně přepracovanou příď a boční posuvné dveře se staly standardem. Velkým hitem byla verze s výklopným střešním stanem, která se rychle stala miláčkem cestovatelů. V roce 1972 navíc automobilka představila model T2 i jako elektromobil s nulovými emisemi.
Výroba T2 probíhala v německém závodě v Hannoveru až do roku 1979 a za tu dobu vzniklo okolo 2,14 milionu kusů. Výroba T2 v brazilském závodě Sao Paulo ovšem probíhala až do roku 2013, díky čemuž se druhá generace stala jedním z nejdéle vyráběných vozů na světě.
Generace T3, vyráběná od roku 1979, přenesla Transporter do moderní doby. Rozrostla se nabídka karosářských provedení, narostlo místo pro posádku i náklad a změny se odehrávaly i pod kapotou. T3 dostala plochý vznětový motor a díky novému šasi se ovládání více přiblížilo osobnímu vozu.
Poměrně zásadní byl i facelift z roku 1985, který přinesl řadu inovací. T3 dostala přeplňovaný motor, katalyzátor nebo pohon všech kol. Výrazně také vzrostla popularita modelů California a Caravella. Celkem bylo v Hannoveru do roku 1992 vyrobeno okolo 1,3 milionu kusů.
Generace T4, vyráběná od roku 1990, znamenala pro Transporter technickou revoluci. Vůz dostal poprvé vpředu uložený motor s pohonem předních kol, což znamenalo úpravu šasi i designu. Novinka byla komfortnější, nabízela lepší ovladatelnost, bohatší paletu motorů a poprvé také dvě délky rozvoru. Výroba probíhala do roku 2003 a celkem se prodalo okolo 1,9 milionu kusů.
Po sérii dvou revolučních modelů přišla generace T5 spíše s evolučními změnami. Automobilka se zaměřila na úpravy exteriéru, vylepšení pracoviště řidiče a technické inovace. Úpravou prošly nejen motory, ale také systém pohonu všech kol. V Hannoveru se také poprvé začala vyrábět cestovatelská verze California a vzniklo i několik limitovaných edicí. Dohromady bylo do roku 2015 vyrobeno okolo 1.65 milionu kusů T5.
A pomalu se dostáváme do současnosti. V roce 2015 totiž automobilka představila generaci T6, na kterou v minulém roce navázala modernizovaná generace T6.1. Kromě upraveného designu dostal Transporter i nové (čistější) motory a především řadu moderních technologických systémů, které z něj dělají chytrého univerzálního společníka pro širokou paletu zákazníků.