Volvo 240 slaví 50 let. Proslavilo se inovací proti vzniku škodlivin i bezpečností
Kultovní hranaté Volvo 240 letos slaví 50. výročí. Zejména v USA si jej pochvalovali pro vysokou míru bezpečnosti i příznivé výfukové plyny.
Když se řekne „volvo“, většina z nás si záhy vzpomene na čtyřkolovou pojízdnou krabici ze sedmdesátých let. A rozhodně v tom nehledejte urážku, protože Jan Wilsgaard tehdy navrhl jeden z nejikoničtějších automobilových designů i jeden z nejslavnějších modelů, který dodnes obdivují všichni pravověrní milovníci značky. Letos Volvo 240, symbol švédského automobilového inženýrství, oslavuje 50 let.
Volvo 240 se oficiálně odhalilo světu ve stejném roce, kdy ABBA vyhrála Eurovision se svým hitem Waterloo a 18letý Björn Borg porazil tehdejší tenisovou elitu. Automobilka si to naplánovala na 21. srpna 1974, kdy dopravila motoristické novináře charterovým letem z hlavního sídla Volva v Torslandě do malého městečka Borlänge, aby si rovnou mohli vyzkoušet variantu Volvo 244 GL.
„Dvěstěčtyřicítka“, vycházející z modelové řady 200 spolu s modelem 260, byla nástupcem Volva 140, z něhož dokonce převzala skelet karoserie i dveře. Automobilka přepracovala hlavně příď vozu, inspirovanou prototypem bezpečného Volvo VESC z roku 1972, a s novými nárazníky byla novinka o třináct centimetrů delší než předchůdce. Nejvýraznějším novým prvkem v interiéru byly charakteristické „mřížované“ opěrky hlav.
Volvo 240 se vyrábělo se zážehovými a vznětovými motory a ve spojení s tímto modelem se v roce 1979 představil nový šestiválcový diesel vyvinutý ve spolupráci s Volkswagenem. Ve Spojených státech amerických si modelová řada 200 navíc připsala celosvětové prvenství, když tam automobilka v roce 1976 dovezla první vozy s třícestným katalyzátorem a lambda sondou.
Kalifornie je dodnes jedním z amerických států, které výrazně bojují s emisemi škodlivin spalovacích motorů, a už v roce 1978 se Volvo stalo nejčistším vozem v USA, když jej takto jmenoval výbor California Air Resources Board. S novou emisní výbavou zvládlo volvo rozpustit až 90 procent škodlivin ve výfukových plynech.
Modely Volvo řady 200 současně získaly spoustu ocenění za svou snahu zachraňovat životy a v roce 1976 byla verze 240 zvolena americkým úřadem pro dopravní bezpečnost jako bezpečnostní standard. Pro americký institut Highway Loss Data Institute bylo kombi Volvo 240 v USA na konci osmdesátých let po čtyři roky nejbezpečnějším vozem své třídy.
Volvo řady 200 se vyrábělo v Evropě, Kanadě a Malajsii, kde byla produkce definitivně ukončena v roce 1994. Celkem bylo vyrobeno 2.862.573 kusů. U verze 240 je bylo 2.685.171 kusů a u varianty 260 pak 177.402 aut.