Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo 3CC: Další xCC od Volva

Ladislav Čermák
Diskuze (4)
Na relativně méně významné akci - Michelin Challenge Bibendum v Shanghaji - nestíněn jinými významnými premiérami, zazářil dnes další plod amerického Volvo Monitoring and Concept Center - koncept 3CC.

Další z řady neobvykle kreativních konceptů Volvo xCC i tentokrát klade apriorní důraz na dobré vztahy s posádkou i okolím. Zcela ve stylu současných produkčních švédsko-holandských bodyguardů se nese emotivně tvarovaná aerodynamická karoserie, která nese většinu charakteristických prvků současných produkčních vozů Volvo, ovšem délka necelých 3,9 a výška 1,32 m evokuje spíše dvoumístný roadster. Nadprůměrná šířka pak umožnila nepříliš obvyklou koncepci 2+1, známou spíše ze starších sportovních aut; obě přední místa jsou posunuta poněkud dále od sebe a uprostřed spočívá, posunuté vzad, plnohodnotné místo pro jednoho dospělého nebo dvě děti. Pro co nejlepší přístup do nízké kabiny se boční dveře otevírají podél šikmé osy a celá palubní deska se odsouvá. Nastupování dozadu pak usnadňuje unikátní posuvný modul celého sedadla. Vnitřek maximálně usnadňuje život posádce, počínaje topologickou dořešeností a konče mnoha různými vylepšeními, z nichž patrně nejzajímavější jsou spínače palubních systémů, kterých se k aktivaci není třeba dotknout, stačí přiblížit prst na cca 5 mm.

Karoserie je pro co nejlepší poměr hmotnosti a tuhosti pojata jako prostorový rám s rozsáhlým užitím vysokopevnostní oceli, podlaha je sendvičové konstrukce, zatímco vnější plášť tvoří jediný panel z uhlíkových vláken. O odpovídající jízdní vlastnosti se pak starají nápravy s dvojitými příčnými rameny vpředu i vzadu s pružícími a tlumícími jednotkami montovanými vpředu vodorovně kvůli dosažení nízké linie kapoty, vzadu pak konvenčně. Tečku za přilnavým souvětím píší osmnáctipalcová kola se špičkovými pneumatikami Michelin Pilot Sport. Ovšem nejzajímavější je pohon; masivní vývoj a zejména podstatné zlevnění Lithium-iontových článků, známých především majitelům mobilních telefonů a přenosných počítačů, umožnil jejich využití ve velkém a ergo také mohutnou renesanci prakticky využitelných elektromobilů. To je i případ Volva 3CC, jehož přední kola pohání výkonný elektromotor, udělující vozidlu impozantní dynamiku, plynoucí zejména z plného kroutícího momentu, dostupného v rozmezí 0 - 3.500 otáček za minutu. V běžném provozu stačí kapacita akumulátorů na cca 300 km jízdy s tím, že rekuperační brzdy vrací při standardní zátěži průměrně 20% energie zpět.

Ladislav Čermák
Diskuze (4)