Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo 9700 a 9900: Nový coach

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Švédský výrobce autobusů nabízí nové typy turistických autobusů na střední a dlouhé vzdálenosti. Nesou staré značení.

Výrobce prémiových dálkových autobusů výrazně pokročil vpřed špičkovým designem, aerodynamikou ve prospěch úspory paliva a nejvyšší úrovní bezpečnosti. Menší typ 9700 s výškou 3,65 m může být i nadále provozován na dlouhou linkovou přepravu, řada 9900 s celkovou výškou narostlou na 3,85 m míří na velmi dlouhé trasy. K dispozici budou tři délky 12, 13 a 14 m u obou řad. Nejkratší využije dvě nápravy.

Od podlahy po střechu

„V rámci naší evropské řady dálkových autobusů jsme provedli nejvýznamnější modernizaci za několik posledních desítek let. Změny se dotkly prakticky všeho, od konstrukce vozidel a jízdních vlastností až po nový a moderní designový jazyk. Nová platforma pro dálkové autobusy je postavena na koncepci samonosné karoserie. Jsem přesvědčen, že naši klienti i jejich cestující konečný výsledek ocení,“ říká Hakan Agnevall, prezident společnosti Volvo Buses.

Pro potřeby autobusových zájezdů a dálkových linek, kde se klade důraz především na celkově příjemné zkušenosti cestujících, investovalo Volvo Buses mnoho prostředků do řešení zaměřených na zvýšení komfortu. Na nízké hladině hluku a vibrací v interiéru má podíl důsledně izolovaná karoserie. Nově vyvinutá soustava klimatizace zajistí stabilní a příjemnou teplotu v rámci celého autobusu při výrazném rozdílu venkovních teplot. Ergonomická sedadla cestujících pocházejí z vlastního návrhu Volvo.

Luxusní design

Tým návrhářů kladl nemalý důraz i na vizuální dojem a kvalitu na omak. Cestující se mohou těšit na uklidňující a vyvážené barevné schéma i vkusnou kombinaci látek a kůže s kovovými dekorativními akcenty. Interiér byl navržen tak, aby zprostředkoval po všech stránkách prémiový dojem.

„Byli jsme odhodláni vytvořit moderní, funkční, přátelský a vstřícný celkový dojem s robustním charakterem,“ říká Dan Frykholm, ředitel designu ze společnosti Volvo Buses.

Vrcholný coach

Nejvíce exkluzivní verzí je nová vlajková loď Volvo 9900. Ve srovnání s předchozí generací došlo k nárůstu celkové výšky autobusu o dvanáct centimetrů. Tímto narostla výška zavazadlového prostoru. To ve spojení se šikmou podlahou svažující se nahoru během pohybu v uličce vzad (jako hlediště v divadle) a velkými skleněnými panely zaručuje výborný výhled cestujících směrem vpřed i do stran. Strop prostoru pro cestující je o osm centimetrů výše než u minulé generace. Čtyřcentimetrový rozdíl mezi nárůstem celkové výšky autobusu a osmicentimetrovým nárůstem vnitřního prostoru použili výrobci k vrstvené konstrukci střechy s nižší hmotností a vyšší pevností. Celkový dojem z vnitřní prostornosti je umocněn čistší návazností mezi stěnami a stropem.

Pracoviště řidiče s novým volantem a novými palubními přístroji bylo navrženo tak, aby hladce navazovalo na zbytek interiéru autobusu, avšak současně poskytlo řidiči dostatek soukromí k soustředěné práci. Pohon sestávající ze šestiválce D11K ve dvou výkonových úrovních 309 nebo 338 kW a automatizované převodovky I-Shift zaručuje kvalitní dynamiku, která je pro Volvo charakteristická. K ještě lepší stabilitě a manévrovacím schopnostem přispívá nižší těžiště autobusu.

Důraz na bezpečnost

Nová řada 9000 se věrně drží tradic Volvo prostřednictvím technologií, díky nimž jde o jednu z nejbezpečnějších modelových řad dálkových autobusů na současném trhu. Volvo 9700 i Volvo 9900 disponují ucelenou škálou řešení v oblasti aktivní i pasivní bezpečnosti. Cílem nového bezpečnostního systému výstrahy pro řidiče (Driver Alert Support) je předcházet nehodám způsobeným únavou nebo nepozorností. Uvedený systém sleduje způsob jízdy a polohu autobusu vzhledem k vodorovným jízdním pruhům a krajnicím. Pokud systém zaznamená způsob jízdy svědčící o ospalosti nebo nepozornosti, varuje řidiče prostřednictvím zpráv na přístrojovém panelu společně se zvukovým signálem. Z dalších novinek jmenujme robustnější systém ochrany proti čelnímu nárazu (FIP) s vyššími schopnostmi pohlcování nárazové energie, nebo např. skleněný panel ve spodní části předních dveří, díky němuž řidič lépe zaznamená jiné účastníky silničního provozu u pravého předního rohu vozidla.

Snížení nároků na naftu

Konstruktéři a návrháři Volvo Buses rovněž připravili podmínky k dosažení dobré spotřeby paliva a nízkých dopadů na životní prostředí. K velmi nízkému odporu vzduchu přispívá aerodynamický exteriér s hladkými panely a zakulacenými rohy. Díky využití lehkých materiálů poklesla celková hmotnost vozidla o 350 kg.

Výsledkem je snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o čtyři procenta. V případě dálkových autobusů to může znamenat významné úspory, neboť lze předpokládat roční nájezd cca 200.000 km. S volitelným systémem dynamického snižování podvozku (Dynamic Chassis Lowering) a systémem Volvo I-See může dopravce ušetřit paliva ještě více. Nově vyvinutá struktura karoserie má podíl na vyšší stabilitě, nižší hmotnosti vozidla a několika dalších vlastnostech, jako je např. vynikající odolnost vůči korozi.

„Naší snahou je být pro zákazníka nejlepším obchodním partnerem s jasným zaměřením na náklady po celý životní cyklus, maximální provozuschopnost a spolehlivost,“ dodává Hakan Agnevall.

Ladislav Černý
Diskuze (0)