Volvo Concept 26: Luxusní kabina s autopilotem
V případě Conceptu 26 učinili Švédové výjimku, neboť o interiér tu jde především. Luxusní kabina oděná převážně do bílé barvy má čtveřici samostatných sedadel, auto je navíc evidentně čtyřdveřové, alespoň na sérii firemních fotek. Zcela jistě spočívá na modulární platformě SPA, i když automobilka mluví zatím pouze o návrhu.
Vše uvnitř je ovšem zaměřeno na přední cestující, kteří mají všestranně polohovatelná sedadla, či spíše křesla a mohou se klidně rozvalit a nemusejí se dívat na silnici. I při jízdě, novinka je totiž autonomní. Design interiéru měl na starosti tým vedený Robinem Pagem. Pokud by do vozu chtěli nastoupit všichni čtyři, musí se „řidič“ a spolujezdec uskrovnit.
Proč zrovna číslo 26 v názvu? Protože podle Volvo Cars zabere každodenní ranní cesta do zaměstnání lidem v průměru 26 minut. My rádi řídíme, ale postávání v dopravních špičkách, dlouhé kolony a s nimi související stres nedělá dobře nikomu. Na hladké okresky a hot-hatche zapomeňme, tohle je prostě každodenní rutina mnohých zaměstnanců. Právě proto chtějí Švédové svěřit řízení palubnímu autopilotovi a s radostí by to v těchto situacích udělala i většina z nás.
Za volantem (o ten koncept samozřejmě nepřišel) je tak možné čas využít smysluplněji: posloucháním hudby, čtením denního tisku, sledováním všemožných pořadů nebo prostým relaxováním. Sedadlo řidiče má patentovanou konstrukci a chová se přesně podle zvolených parametrů. Režimy jsou k dispozici tři: Relax, Create (tvorba) a Drive.
Ano, vůz lze klasicky ovládat. Ale pokud se osoba vpředu nechce ráno nervovat, přenechá řízení chytrým počítačům, volant se sám přitáhne k přístrojům, sklopí se opěradlo a z palubní desky se vysune obří obrazovka. Tu má sice před sebou umístěnu hlavně spolujezdce, ale je tak velká, že na ni uvidí i ten za volantem. Zbytek důležitých ovládacích prvků se nachází na panelu mezi předními místy.
Volvo chce do roku 2020 předejít smrtelným zraněním ve svých vozech. Už během dvou let vyrazí na silnice kolem Göteborgu vozy v rámci projektu Drive Me. I ony budou disponovat samočinným ovládáním, ale za jejich volanty se posadí vybraní běžní řidiči. Zatím bez okolní dopravy, na plné zkoušky v běžném provozu je ještě příliš brzy.
Těšíte se na nové vozy s autopiloty? Pokud elektronika bude fungovat bez problémů a zamezí se věčným dopravním zácpám, o rodinných tragédiích nemluvě, proč ne? Dokážu si osobně představit i pozdní návraty ze služebních cest... Ale veškeré senzory a chytré krabičky musejí být spolehlivé, taktéž odolnost proti hackerským útokům přijde vhod.
Otázkou je zatím legislativa, která je třeba sladit ve všech částech světa. Kdo bude zodpovědný za nehodu, když vozidlo fyzicky nikdo neřídí? Volvo se také zavázalo, že zaplatí v takových případech vždy odškodné.