Volvo FMX: Novinka pro práci v náročném terénu
Společnost Volvo Trucks vyrábí nákladní automobily již od roku 1928 a model FMX má otevírat novou konstrukční fázi, směřující k vyšší specializaci. Jejím důsledkem je rozdělení úspěšné řady FM do dvou speciálně zaměřených směrů, kterými jsou stavebnictví a distribuce.
Volvo FMX je navrženo pro těžké stavební práce. Od svých silničních příbuzných řady FM se na první pohled liší vyšší světlou výškou a novým designem třídílného nárazníku i provedením hlavních světlometů.
Podobně jako u jiných řad nákladních vozů značky Volvo i u FMX lze vytvořit celou řadu kombinací rozvorů kol, výbav podvozku, zdvojených náprav a dalších prvků. Volvo Trucks uvádí u modelové řady FMX celkovou hmotnost vozu v rozmezí od 18 do 48 tun. Výška podvozku může být od 900 do 1240 mm.
K pohonu mohou sloužit vznětové motory D11C o objemu 11 litrů nebo D13B a D13C o objemu 13 litrů. Tyto řadové šestiválce mohou z objemu 11 litrů poskytovat výkony od 243 kW (330 k) do 331 kW (450 k) a v případě třináctilitrových motorů může být k dispozici výkon od 265 kW (360 k) do 368 kW (500 k). Motory vybavené novým katalyzátorem SCR splňují emisní normu Euro 5.
Sílu motoru může na kola přenášet automatizovaná převodovka i-Shift. Ta si poradí i s točivým momentem 2500 Nm, který od 1050 do 1400 min-1 poskytuje třináctilitrový motor D13C s výkonem 368 kW (500 k). Vedle převodovky i-Shift je pro modelovou řadu FMX k dispozici i několik manuálních převodovek a plně automatická převodovka Powertronic.
Prodej modelové řady FMX chce společnost Volvo Trucks spustit na evropských trzích v září letošního roku.