Volvo Mean Green zkusí pokořit samo sebe
Volvo Mean Green je hybridní nákladní automobil, který drží rychlostní rekordy uznané organizací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) na 500 metrů s pevným startem, na kilometr s pevným startem a na letmý kilometr.
Základem rekordního tahače jsou poloviny dvou rámů, které měly původně zamířit na vrakoviště. Kabina amerického modelu VN pochází z nárazových testů podvozku, při nichž neutrpěla žádné poškození.
Při vývoji byla velká pozornost věnována snížení hmotnosti. Například u přední nápravy se podařilo dosáhnout snížení ze 100 kg na 57 kg. Odstraněním soukolí pro první převodový stupeň z převodovky se ušetřilo dalších 7 kg a úpravou elektroinstalace téměř 6 kg.
Designér Jonas Sandström prostřednictvím programu CAD optimalizoval aerodynamiku tahače.
K pohonu slouží 16litrový motor přeplňovaný dvojicí turbodmychadel Volvo Penta. Turbodiesel o výkonu 1398 kW (1900 k) spolupracuje s upravenou převodovkou I-Shift a elektromotorem o výkonu 147 kW (200 k) a točivém momentu 1100 Nm. Celkově poskytuje Mean Green výkon 1545 kW (2100 k) a točivý moment téměř 6800 Nm.
Volvo Mean Green se rozjíždí bez obvyklých zvuků dieselového motoru, protože ten se do hry zapojí až po několika sekundách při rychlosti 60 km/h, kdy jeho řidič Boije Ovebrink může zařadit devátý rychlostní stupeň.
Loni v létě měl hybridní tahač na dráze dlouhé 500 metrů s pevným startem průměrnou rychlost 115,347 km/h a na 1000 metrů 152,252 km/h. Letmý kilometr zvládl ujet průměrnou rychlostní 221,706 km/h.
Právě tyto hodnoty hodlá Boije Overbrink, který je řidičem i majitelem hybridu Mean Green, překonat. Pokusy o stanovení nových rychlostních rekordů pro hybridní nákladní vozidla proběhnou 27. dubna na letišti Wendover v americkém Utahu. Cílem je překonat rychlost 260 km/h na letmém kilometru.
Během svého severoamerického turné se vůz Mean Green představí i 19. a 20. dubna na veletrhu Truck World v Torontu a 17. až 20. května na jachtařské soutěži Volvo Ocean Race v Miami.