Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo nadále počítá se svými sedany. Čekají je ale změny

David Bureš David Bureš 11. 1. 2022 • 21:49
13
Zobrazit náhledy (13)
Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country Volvo V90 Cross Country

Prodejům Volva už dnes vládnou jeho SUV. Začalo se tak spekulovat, jaká bude další budoucnost jeho klasických modelů, sedanů a kombíků.

Jeden automobilový trend dneška je jasně zřetelný na většině trhů Evropy. Zákazníci přecházejí od klasických vozů, hatchbacků, sedanů a kombíků k SUV. Konkrétně na českém trhu vozy SUV za rok 2021 tvořily 42,5 % registrací, zatímco třeba vozy kombi 21,4 %. Logicky se to tak projevuje i na výsledcích značek, které tomu logicky začínají uzpůsobovat svoji paletu.

Skvělým důkazem je Volvo, jehož SUV už dnes tvoří tři čtvrtiny jeho prodejů. Konkrétně nejprodávanějším modelem značky je z globálního pohledu XC60, které za loňský rok dosáhlo na 215.635 prodaných kusů, což je zhruba jako součet prodaných kusů sedanů S60 a S90 a odvozených kombíků V60 aV90.

I proto se začaly objevovat zprávy, že Volvo tomu uzpůsobí nabídku a ze své palety škrtne třeba sedany, o něž dnes klesá zájem, a to na různých trzích světa. Jak se ale nyní zdá, nestane se tak. Minimálně v dohledné době. Čekají je ale jisté změny.

„Řady S a V budou nahrazeny něčím ještě atraktivnějším pro zákazníky. Potřebujeme nižší vozy s konvenčnější velikostí karoserie, ale možná o něco méně krabicovité. Tato nízká auta doplní naše vysoká SUV,“ řekl britskému serveru Autocar odcházející šéf automobilky Volvo Hakan Samuelsson.

Když se pak redaktor zeptal na možnost inspirace SUV kupé C40, odpověděl Samulesson vyhýbavě: „Ano a ne. Auta budou v budoucnu méně krabicovitá, když budeme potřebovat nižší odpor vzduchu. Dalo by se to nazvat inspirované kupé. U elektroaut hodně mluvíme o dojezdu, ale myslím si, že se začneme zabývat energetickou účinností a samozřejmě v tom bude zásadní odpor vzduchu.“

Dlouholetý šéf Volva, kterého letos na pozici nahradí Jim Rowan, dříve šéfující výrobci vysavačů Dyson, tím upozornil na paradox, s nímž výrobci aut dnes musejí bojovat. Zákazníci sice mají stále větší zájem o SUV, jenže zároveň automobilky potřebují nižší auta, s aerodynamičtější karoserií – ta vede k nižší spotřeba paliva a tím i nižším emisím oxidu uhličitého, které jsou kvůli emisním normám dnes klíčové.

Švédská automobilka tudíž počítá s jistou formou nástupců za sedany a kombíky řad S a V, byť se podle všeho proti dosavadním modelům v lecčems změní. Třeba budou nabídnuty jen jako „Cross Country“ modely, s oplastovanou a zvýšenou karoserií. U kombíků jsou tyto verze léta populární, a tak by to mohlo Volvo po letech opět zkusit i s takovým sedanem – S60 Cross Country sice v minulosti obchodně propadlo, automobilový trh je ale dnes jinde, a tak by mohlo zaujmout. Každopádně tyto novinky zřejmě ponesou jiná jména než stávající modely, mluví se o tom, že Volvo místo alfanumerického pojmenování svých modelů přejde ke jmenným názvům.

Související články

Témata
Články odjinud