TEST Volvo S60 AWD - Haldex ve vyšších službách (09/2002)
Nejprve trochu teorie: Stejně jako u předchozích modelů AWD společnosti Volvo je systém pohonu všech kol i u tohoto modelu nezávislý na řidiči. Systém pohonu všech kol u modelu S60 byl vyvinut ve spolupráci se švédskou firmou Haldex, která dodává obdobné systémy i pro vozy koncernu VW, například do vozu Škoda Octavia 4x4. Točivý moment se v tomto systému rozděluje na přední a zadní kola prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni.
Srdcem systému je hydraulické čerpadlo, které ovládá vícelamelovou, hydraulicky ovládanou spojku. Ta pak určuje přenos hnací síly mezi přední a zadní kola. Čerpadlo nepracuje, pokud nedochází k prokluzu alespoň jednoho z kol. V momentě, kdy se začne některé z kol protáčet například vlivem smyku nebo jízdou po kluzké vozovce, čerpadlo začne pracovat. Čím větší je rozdíl v otáčení kol, tedy prokluz, tím pístové čerpadlo dodává více oleje. Olej je dodáván k pracovnímu pístu vícelamelové spojky a zpět se vrací do zásobníku přes elektronicky ovládaný škrtící ventil, který spojitě nastavuje tlak oleje a tím i tlak vyvíjený na lamely spojky. Řízeným škrcením ventilu a následnou změnou přítlaku na lamely spojky se dosahuje kontinuálního řízení přenosu hnací síly na zadní nápravu. K připojení pohonu zadní nápravy dojde ve chvíli, kdy se jedno z kol protočí více než o 30 stupňů.
V kombinaci s řadovým pětiválcem 2,5T výkonu 155 kW (který využívá i nové Volvo XC90) představuje S60 AWD optimální kombinaci výkonu a "rychlosti" podvozku. V běžných situacích na suchém povrchu v podstatě nelze systém AWD aktivovat, a na površích s horší přilnavostí vyniká velmi rychlé připojení pohonu zadní nápravy hlavně při akceleraci. Při projíždění zatáčkou se Volvo chová poměrně dlouho neutrálně a občasnou tendenci k nedotáčivosti lze úspěšně korigovat. Krátký čas pro připojení zadního pohonu při ztrátě optimální adheze, který tvoří teoretický handicap oproti stálému pohonu všech kol (např. Audi Quattro), se na bezpečnosti jízdy nijak neprojevuje. Jinými slovy, za celou dobu testu jsme i při velké snaze nedostali ani na uzavřeném okruhu vůz do situace, kdy by pozdě připojený zadní pohon znamenal problém.
Hladce pracující automat s možností manuální volby jednotlivých stupňů pracuje nenápadně a s minimálními rázy. Systém AWD se pak postará o korekci těch nejhorších adhezních nesrovnalostí.
Máme-li tedy porovnat standardní model 2.4T a od něj odvozený 2.5T AWD, lze konstatovat, že za příplatek rovných 100.000,- Kč získá majitel kromě mírně zvýšeného výkonu motoru i vyspělý systém připojitelného pohonu zadní nápravy, který značnou měrou přispívá k aktivní bezpečnosti vozu. Průměrná spotřeba se zvýší o 0,3 l na 10,8l/100km (což se nám v testu potvrdilo) a zrychlení se zhorší z 8,5 na 9,8 s (s automatickou převodovkou).
Záleží tedy na zákazníkovi. Systém Haldex, který Volvo pro model S60 zvolilo, pokládáme za optimální z hlediska cena/výkon. Poměrně výrazné snížení cen, která český dovozce nedávno ohlásil, pak dělají i z tohoto velmi dobře vybaveného modelu vcelku bez problému konkurenceschopný vůz.