Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S80 dostalo AWD !

Ondřej Šuch
Diskuze (15)
Luxusní sedan bez možnosti pohonu všech kol - to byla dosud největší nevýhoda modelu S80. Vše je ale minulostí, neboť severský výrobce začal do těchto vozů dodávat systém pohonu všech kol, nazvaný AWD.

Luxusní sedan bez možnosti pohonu všech kol - to byla dosud největší nevýhoda modelu S80. Vše je ale minulostí, neboť severský výrobce začal do těchto vozů dodávat systém pohonu všech kol, nazvaný AWD, který známe již například z modelů S60 nebo XC70.

Pohon všech kol se u S80 dodává zatím výhradně s pětiválcovým motorem 2.5 T s nízkotlakým přeplňováním a automatickou převodovkou. Součástí standardní výbavy je systém automatického vyrovnávání světlé výšky, který brání ztrátě jízdní stability, pokud je vozidlo plně naloženo. Jako volitelná výbava je nabízen systém dynamické stability a řízení trakce DSTC (Dynamic Stability and Traction Control).

Systém AWD ve vozech Volvo je založen na připojitelném pohonu zadních kol. Točivý moment je vzávislosti na povrchu vozovky a na stylu jízdy automaticky rozdělován mezi kola přední a zadní nápravy. Při normální jízdě na suché vozovce je vozidlo téměř výhradně poháněno předními koly. Pokud se podmínky zhorší a přední kola mají tendenci prokluzovat, je více výkonu automaticky přenášeno na zadní kola. Tato změna rozdělení výkonu probíhá velmi rychle.

Základem systému je opět hydraulická spojka Haldex, uložená v blízkosti zadní nápravy. Spojka může být aktivována a deaktivována za méně než 100 milisekund, přičemž stačí, aby se přední kola otočila o čtvrtinu otáčky více než zadní kola a velká část točivého momentu je ihned přenesena na zadní nápravu.

Maximální podíl točivého momentu přenášeného na zadní kola je přibližně 70 procent.

Hydraulická spojka rozděluje točivý moment mezi nápravy, avšak ne mezi pravou a levou polovinu vozu. Z tohoto důvodu jsou modely Volvo AWD vybaveny také trakčním systémem TRACS – a to na přední i na zadní nápravě.

Systém TRACS plynule rozděluje trakční sílu mezi jednotlivé strany tím, že přibrzdí prokluzující kolo a tím se více výkonu přenese na druhé kolo na stejné nápravě. Funkce systému TRACS je založena na informacích přicházejících ze senzorů ABS, umístěných na jednotlivých kolech.

Systém AWD ve voze Volvo S80 nemůže být kombinován stechnologií aktivního podvozku FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept).

Ondřej Šuch
Diskuze (15)