Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks chrání chodce: Méně mrtvých

Petr Dalecký
Diskuze (0)

Ačkoliv počet smrtelných dopravních nehod s nákladními vozidly klesá, neplatí to pro střety s chodci a cyklisty. Co s tím?

Podle výzkumu společnosti Volvo se nesnižují následky nehod velkých automobilů s cyklisty a chodci. Je tedy nutné podniknout kroky ke snižování počtu těchto nehod, protože města se rozrůstají a nebezpečí tragických dopravních nehod v nich roste. „Města lidi spojují, avšak vysoká koncentrace obyvatel a vozidel na malém prostoru vede ke značnému počtu těžkých zranění či úmrtí chodců a cyklistů při dopravních nehodách. Tento problém je nutno řešit na široké frontě prostřednictvím technologií i vzájemné spolupráce,“ uvádí Carl Johan Almqvist, ředitel pro bezpečnost provozu a produktů společnosti Volvo Trucks.

Automobilka po celou 90letou historii řeší velmi intenzivně bezpečnost. Zabývá se výzkumem bezpečnosti silničního provozu a vývojem bezpečnostních technologií pro svá vozidla, jako jsou například asistent pro jízdu v jízdním pruhu a varování před čelním nárazem s nouzovým brzděním. Společnost rovněž pořádá školení bezpečné a efektivní jízdy pro řidiče. Další důležitou součástí této činnosti jsou osvětové programy cílené na děti a cyklisty, např. „Zastav se, rozhlédni se, zamávej“ a „Vidět a být viděn.“

Řidiči, cyklisté a chodci se pohybují po stejných silnicích, proto je nutné, aby vzájemně znali své potřeby a omezení. K dosažení větší bezpečnosti se v současnosti rozhoduje mnoho měst. Desítky velkoměst celého světa se připojují k „nulové vizi“, tedy k úsilí o eliminaci zranění v silničním provozu. Například v Londýně usiluje Transport for London, organizace spravující dopravu ve městě, o naprostou eliminaci těžkých zranění a úmrtí na ulicích města.

K realizaci zavádí Londýn značné množství opatření zvyšujících bezpečnost provozu, od snižování rychlostních limitů a přísnějšího vymáhání jejich dodržování po změny dopravních řešení v ulicích a na nejnebezpečnějších křižovatkách.

Pro organizaci Transport for London je snižování nebezpečnosti provozu středobodem jejího rozhodování. Řešení pak hledá v úzké spolupráci se skupinami ohrožených účastníků provozu a s výrobci vozidel, mimo jiné právě se společností Volvo Trucks.

Jednou z hlavních iniciativ pod vedením Transport for London je vývoj prvního světového systému Direct Vision Standard (DVS) pro těžká nákladní vozidla pohybující se po městě. Dle připraveného návrhu bude u všech nákladních vozidel o hmotnosti nad 12 tun nutno prokázat dobrý přímý výhled z kabiny či obdobná bezpečnostní opatření tohoto druhu díky kombinaci detekčních systémů osazených v automobilu a inteligentních městských dopravních systémů prostřednictvím Wi-Fi. Jak řidič nákladního vozidla, tak cyklista obdrží upozornění na nebezpečnou situaci,“ uvádí Jerome Vigneron, manažer projektu Xcycle za společnost Volvo Trucks.

V budoucnosti se očekávají další bezpečnostní požadavky. Evropská komise chce do roku 2023 zavést technologické standardy pro detekci zranitelných účastníků silničního provozu.

Petr Dalecký
Diskuze (0)