Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Zvyšování výkonu nákladních vozidel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Jak chce Evropa splnit své cíle v ochranně klimatu a zároveň zachovat růst dopravy? I když se to může zdát divné, jednou z odpovědí mohou být větší a silnější auta.

Evropská unie rozhodla o snížení emisí skleníkových plynů z dopravy mezi lety 2008 a 2030 o 20 %. Ve stejné době se ale doprava musí nadále zvyšovat a těžká nákladní doprava roste nejvíce.

Jedním z řešení jak zachovat růst objemu těžké nákladní dopravy a zároveň dosáhnout snížení emisí skleníkových plynů a spotřeby paliva mohou být pod Anderse Ahlbäcka z Chalmers University of Technology větší a výkonnější nákladní automobily.

Základní princip je jednoduchý – s většími a silnějšími automobily lze přepravit více nákladu při využití menšího počtu vozidel, což snižuje spotřebu paliva a zároveň i emise skleníkových plynů.

K tomuto řešení v podstatě směřuje vývoj nákladních vozidel, která nabízejí stále vyšší výkony. V polovině sedmdesátých let byl výkon okolo 257 kW (350 k) považován za vysoký. Dnes ovšem musíte k této hodnotě přidat dalších 74 kW (100 k), aby jste dostali průměrnou hodnotu výkonu současných evropských nákladních vozidel pro dálkovou dopravu.

Pro provoz v kopcovitém terénu a ve vysokohorských podmínkách je vysoký výkon potřeba například pro rychlou dopravu potravin nebo k tahání těžkých nákladů, jako například komponenty větrných elektráren, dřevo, rudy a stavební stroje. Pro tento druh náročného provozu jsou určeny nákladní vozy jako je například Volvo FH16 s výkonem až 551 kW (750 k).

Je zajímavé, že během stejného období klesla spotřeba paliva a dopad na klima v průměru o 40 procent, zatímco emise oxidů dusíku o více než 90 procent, řekl Hayder Wokil, produktový manažer Volvo Trucks.

Stále je potřeba udělat spoustu věcí. Volvo Trucks u svých vozů aktivně a nepřetržitě snižuje spotřebu paliva a emise CO2. Pokud by si více evropských zemí vzalo příklad ze Švédska a Finska a povolila až 25,25 m dlouhé soupravy, nebyl by, alespoň teoreticky, potřeba každý třetí kamion s návěsem.

Delší a silnější tahače samozřejmě nejsou jediným řešením klimatických problémů, jsou jen jedním z mnoha, řekl Hayder Wokil.

Zvyšování výkonu nákladních vozidel Volvo
RokyVýkon - kW (k)
1970 - 1975243 (330)
1975 - 1980276 (375)
1980 - 1985294 (400)
1985 - 1990331 - 350 (450 - 475)
1990 - 1995368 - 386 (500 - 525)
1996 - 2006405 - 486 (550 - 660)
2009 - 2011515 - 551 (700 - 750)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)