Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo vyvíjí hybridní systém na bázi KERS

Michal Fokt Michal Fokt 26. 3. 2014 • 06:00
1
Koncem dekády Volvo uvede na trh nový hybridní systém, využívající, stejně jako KERS u formule 1, rekuperaci kinetické energie pomocí setrvačníku.

V současnosti mezi automobily naprosto dominují hybridní systémy, s nimiž ve druhé polovině 90. let přišla Toyota, tedy s elektromotory, beroucí rekuperací kinetické energie získanou elektřinu z akumulátorů, aktuálně nejčastěji Li-Ion.

Objevují se ale i alternativní řešení. Mazda spoléhá na v motoristickém sportu využívané kondenzátory, s nimiž v současnosti experimentuje údajně i Toyota a BMW a nyní přišel britský Autocar s informací, že u Volva se pracuje na uvedení dalšího systému z automobilových soutěží na silnice.

Švédská značka údajně vyvíjí systém Flybrid KERS (Kinetic Energy Recovery System), využívající ve Spojeném království navržený setrvačníkový systém, jenž dokáže snížit spotřebu vozu střední třídy o více než 25 %. Momentálně má být testován na zadní nápravě sedanu S60 T5, kde kromě zmíněné úspory paliva přináší též zlepšení zrychlení z nuly na 100 km/h o 1,5 s!

Setrvačník má maximální otáčky 60.000/min a může poskytnout navíc výkon přibližně 60 kW. Díky tomu, že se otáčí ve vakuu, dokáže si uchovat získanou energii až po dobu 20 minut, než se začne postupně ztrácet. Kapacita setrvačníku umožní jízdu s 60kW výkonovým bonusem až po dobu 10 s a opětovně jej naplno roztočí brzdění po dobu 8 s. Toyota Prius podle Volva potřebuje k získání stejného množství energie trojnásobek této doby.

Ocelový setrvačník v 10 mm silném obalu z uhlíkového kompozitu roztáčí kola zadní nápravy prostřednictvím převodovky s plynule měnitelným převodem (CVT) a celý systém váží pouze 60 kg, tedy výrazně méně, než klasické bateriové hybridy. Produkční model, jenž by se měl začít prodávat kolem roku 2020, by už měl mít setrvačník na přední nápravě.

Setrvačník bude pochopitelně efektivnější v městském provozu, než na dálnici, při vyšších rychlostech ale prý budou "nabíjení" setrvačníku zajišťovat motorem roztáčená kola. Vzhledem k tomu, že k udržení rychlosti 110 km/h je třeba výkon jen přibližně 20 kW, zvládne jet touto rychlostí Volvo s Flybird KERS až 800 m s vypnutým spalovacím motorem a počítá se tedy s možným jízdním režimem 800 m na KERS a 800 m na spalovací motor, během kterých se setrvačník opět naplno roztočí.

Jaký hybridní systém považujete za nejlepší - bateriový, kondenzátorový nebo setrvačníkový?

Související články

Témata
Avatar - del42sa
26. 3. 2014 20:15
hybridní systémy
"Jaký hybridní systém považujete za nejlepší - bateriový, kondenzátorový nebo setrvačníkový? "

hybrid AIR >:D

[odkaz]
Články odjinud