Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC40 dorazí ještě letos. Nové SUV dostane platformu vyvíjenou s Číňany

David Bureš
Diskuze (1)
Kompaktním modelem XC40 švédská značka rozšíří svoji nabídku SUV. Novinka bude chtít konkurovat Audi Q3 nebo BMW X1.

U automobilky Volvo aktuálně probíhá velká mezigenerační změna modelů, spjatá se zcela novou technikou. Na trh už dorazily největší modely, XC90 následovaly sedan S90, kombi V90 a zvýšené kombi V90 Cross Country. Nyní dojde čas na opačný konec spektra nabídky. V letošním roce totiž bude debutovat kompaktní SUV XC40.

Novinka v nabídce švédské značky bude představena na podzim, dosud se přitom hovořilo o tom, že je plánována až pro rok 2018. Volvo pomocí ní poprvé vstoupí do segmentu kompaktních SUV. Roli takového auta dosud musí hrát V40 Cross Country, které je však pouze zvýšeným oplastovaným hatchbackem, nikoliv plnohodnotným SUV.

Design auta má přímo vycházet z loňského konceptu 40.1. XC40 tedy bude pokračovat v nastoleném trendu čistých skandinávských tvarů s výraznou maskou chladiče a světlomety tvořícími svojí optikou ležaté písmeno T.

Jakožto nový představitel značky XC40 dostane i novou techniku. Základem se stane nově vyvinutá platforma CMA (Compact Modular Architecture), na níž Volvo spolupracuje se svojí mateřskou automobilkou, čínskou firmou Geely. Cílem této kooperace je zrychlení vývoje a hlavně rozložení vývojových nákladů.

Zatímco Geely použije novou architekturu pro vozy své nově založené značky Lynk&Co, u Volva je určena pro kompaktní modely řady 40. Vedle SUV XC40 architekturu CMA použije nástupce V40, který se podle dřívějších zpráv stane plnohodnotným kombíkem. Jestli se tomu tak opravdu stane, bude vůz doplněn i hatchbackem, patrně nazvaným C40. Ve větších najdeme jinou švédskou platformu, nazývanou SPA.

Kompaktní SUV XC40 ale není jedinou novinkou, na které se ve Švédsku aktuálně pracuje. V letošním roce bude prezentována také nová generace středně velkého SUV XC60, které je nejprodávanějším modelem značky. Krátce na to budou následovat i nástupci modelů střední třídy S60/V60. Od všech přitom mají být odvozeny hned dvě plug-in hybridní verze. Výsledkem těchto mezigeneračních změn toho se aktuální XC90, prezentovaná teprve nedávno, na konci roku 2014, stane nejstarším volvem na trhu.

Vedle toho je připravován také první elektromobil. Dorazí v roce 2019, přičemž podle prohlášení značky jej budou následovat další vozy s elektrickým pohonem. Tyto modely však nemají znamenat konec turbodieselů, švédský výrobce věří tomu, že vznětové motory s námi ještě nějakou dobu vydrží. V současnosti na nich stále pracuje, a to přestože je někdy prorokován jejich blížící se konec.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - Barry Lyndon
10. 2. 2017 00:01
hmm, čínská Ateca
Tak ať si to prodávají v Číně. Čínské komoušské imperialisty nepodporovat.