Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Concept 40.1 a 40.2: Švédové odhalují novou generaci kompaktů

Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
Volvo V40
34 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Volvo nedává práci špionážním fotografům. Příští generaci představuje švédský výrobce rovnou sám a ve dvou verzích.

Současná V40 je čímsi mezi hatchbackem a kombi a existuje i jako zvýšené Cross Country. Koncepty té další se představují coby crossover 40.1 a stylový liftback s krátkým náznakem stupňovité zádě, ten nese označení 40.2. Jsou prvními vozy značky, které využijí kompaktní modulární platformu CMA pro menší kategorii. V současnosti Volvo používá architekturu SPA, ale pouze pro velké modely.

Novou čtyřicítkovou sérii chce uvést už příští rok. Pochopitelně ji neminou elektrické verze a dvoumotorové plug-in hybridy T5 s lithium-iontovými bateriemi. Technický vývoj má na starosti Peter Mertens. Základním motorem je už jistý tříválec 1,5 l řady Drive-E, nebude ale ochuzena ani o čtyřválce, nejspíše ty existující s objemem 1,97 l. S většími agregáty se počítat nedá, Volvo se vrhlo na downsizing opravdu s vervou. Právě T5 dostane menší agregát spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Můžeme počítat také s balíčkem bezpečnostních systémů a konektivitou. Volvo vyvíjí i bezpilotní techniku, jak je dobře známo.

Tým designérů vedl Thomas Ingenlath známý ze Škodovky. Upřímně, tvary se povedly, nová malá volva jsou nezaměnitelná. U liftbacku nejvíc zaujmou zadní světla ve tvaru písmene C, oplastovaný kříženec, zjevně předobraz XC40, je má zase do „elka“. Jeho střecha ke kontrastně černá, „dvojka“ dostala pro změnu prosklenou. A ta negativně skloněná příď! Diodami připomínajícími nejen Thorovo kladivo se rozhodně nešetřilo. Fotografie, respektive skici interiérů zůstávají zatím v tajnosti, ale Švédové slibují skandinávský styl.

Volvo chce celosvětově prodat do roku 2025 milion elektromobilů a hybridů, v současnosti působí ve stovce zemí. Loni si zákazníci po celém světě koupili přes 503 tisíc aut této značky, za první letošní čtvrtletí pak takřka 120,6 tisíce. Automobilka se nachází v zisku, čínský vlastník Zhejiang Geely, který ji koupil v roce 2010 od Fordu, si tak může mnout ruce. Hlavní sídlo, vývoj, marketing, administrativa a výrobní závod jsou však stále v Göteborgu, nezapomínejme ani na belgický Gent. V Říši středu má kromě šanghajské centrály ještě trojici továren. Dohromady zaměstnává 29 tisíc lidí.

Video placeholder
Volvo Concept 40.1 a 40.2: Švédové odhalují novou generaci kompaktů • Zdroj: auto.cz