Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem Volva XC40. Simply clever podle Švédů

David Bureš
Diskuze (40)
Jako nejmenší člen SUV rodiny Volvo se nová XC40 oproti větším bratrům v mnohém odlišuje. A to jak vzhledem, tak architekturou. Jezdí však skvěle!

Nabídka SUV stále expanduje o menší a menší modely. Směrem dolů svoji nabídku těchto vozů nyní rozšiřuje také Volvo, nemíří však (zatím) do stále populárnějšího segmentu malých SUV, ale mezi kompaktní SUV, a to modelem XC40. Nejmenší SUV švédské značky jsme vyzkoušeli v okolí španělské Barcelony.

Novinka dlouhá 4.425 mm, široká 1.863 mm a vysoká 1.652 mm s rozvorem 2.702 mm tak směřuje do segmentu obsazeném Audi Q3, BMW X1 nebo Mercedesem GLA. Jim bude chtít konkurovat výrazným vzhledem nebo až nečekanou praktičností. A na španělských silničkách nás švédská novinka zaujala i jízdně!

Volvo XC40 – srovnání rozměrů s konkurenty
Model Volvo XC40 Audi Q3 BMW X1 Mercedes-Benz GLA
Délka (mm) 4425 4388 4439 4424
Šířka (mm) 1863 1831 1821 1804
Výška (mm) 1652 1590 1598 1494
Rozvor (mm) 2702 2603 2670 2699
Objem zavazadelníku (l) 460/1336 460/1365 505/1550 421/1235

Výrazný styl

Než se vrhneme na jízdní dojmy, pojďme si XC40 nejprve prohlédnout. Tohle auto vycházející z loňského konceptu 40.1 si totiž podrobný pohled zaslouží, designérům se náramně povedlo. Designéři Volva při navrhování pokračovali v nastoleném povedeném trendu. Zároveň však nejde jen o zmenšeného bratra větších modelů, jak je dnes obvyklé. XC40 tak jednoznačně vypadá jako Volvo, zároveň ale oproti XC60 a XC90 působí mladistvěji, svěžeji, hravěji.

To je způsobeno upravenými charakteristickými detaily větších aut. Velká maska chladiče je „prolomena“ směrem dovnitř, „Thorova“ kladiva tvořená diodami denního svícení jsou ostřejší, díky svému šípovitému tvaru. A výraznější jsou též koncová světla, samozřejmě svisle orientovaná, jak je u Volva zvykem.

Video se připravuje ...

Právě záď je ale partií, která se mně z celého auta líbí nejméně. Řešení obdobné jako u V40 (jejíž nástupce převezme architekturu XC40) s velkou masou plechů z některých úhlů působí poněkud neforemně. Naopak zboku je XC40 krásná, zajímavým prvkem vedle výrazného střešního spoileru je linie oken, rovná, aby u zadních sloupků prudce vystoupala směrem vzhůru. Vypadá to dobře a zároveň je to vymyšleno tak, aby to neomezovalo výhled cestujících na zadních sedadlech. Vtipným detailem je pak maličká švédská vlajka u levého předního kola.

Celek pak dokazuje, že u Volva se nešlo cestou crossoveru, ale typického SUV. To je patrné také na výšce, třeba ve srovnání s GLA je XC40 o 158 mm vyšší! Více než slušná je i světlost, která činí 211 mm.

Tradičním znakem je pak i úprava vybraných prvků podle verze. Sportovně orientovaný R-Design má tak jinou masku chladiče v černé barvě, černě lakovanou střechu nebo dvě výrazné koncovky na zádi (ty pravé se ukrývají hned za nimi), Momentum zase třeba chromem lemovanou masku nebo stříbrné lišty na náraznících. Právě pro verzi Momentum je dostupná i krásná kombinace s modrým pastelovým lakem Amazon, bílou střechou (+15.000 Kč), bílými kryty vnějších zpětných zrcátek (+1.100 Kč) nebo částečně bílými koly (+16.400 Kč).

Simply clever podle Volva

Větším modelům se podobá také interiér XC40 s vertikálními výdechy ventilace, kterému dominují opravdu parádní materiály, ať už skvěle zpracované plasty nebo výtečné čalounění. A to jsme prosím jezdili ještě s předprodukčními vozy. Když se někde šetřilo, ničemu to v praxi nevadí – motor se startuje třeba obyčejným tlačítkem (a ne otočným voličem jako v šedesátkové a devadesátkové řadě), „obyčejné“ tlačítko mění i jízdní režim (a ne luxusní otočný ovladač).

Známý je též svisle orientovaný dotykový displej multimediálního systému (rovněž devítipalcový) nebo digitální přístrojový štít s 12,3palcovou obrazovkou. Nadále tedy platí, že většina ovládacích prvků je (bohužel) umístěna v obrazovce, už jen kvůli vypnutí start-stop systému tedy musíte do menu. A třeba některé ovladače navigace jsou docela malé, což ztěžuje jejich nahmatání během jízdy. V předprodukčních autech pak reakce systému na pokyn nebyly nijak zázračně hbité. Výhodou je každopádně přístup k mnoha aplikacím jako třeba hudební přehrávač Spotify, k němuž ale budete potřebovat kvalitní internetový signál.

Velkým překvapením u tak stylově laděného auta však pro nás byl důraz na praktičnost. V kabině najdete spoustu odkládacích ploch, máte tu držák parkovacích lístků na čelním skle (jako u Škodovek) nebo u volantu, vyjmutelný odpadkový koš před loketní opěrkou nebo prostor pro chytrý telefon s možností bezdrátového dobíjení před volicí pákou. Milým detailem je i výklopný háček na tašky před spolujezdcem.

Jen ty kapsy ve dveřích mají jednu chybu, jelikož v těchto prostorech chybí reproduktory, jsou opravdu obří, jenže poměrně úzké, a tak sem budete třeba 1,5litrovou lahev dávat opravdu těžko. Potěší ale textilní materiál z recyklovaných PET lahví ve výplních dveří – jde o zajímavý ozdobný prvek, který je navíc praktický – tlumí hluk, a tak zde umístěné věci nijak nerachtají. A kam že se poděly ty reproduktory, obvykle umístěné vespod předních dveří? Nahradil je unikátní vzduchem chlazený basový reproduktor integrovaný pod čelním sklem, u lepšího audia Harman Kardon pak jsou i další reproduktory v horní části dveří.

S místem na zadních sedadlech to pak není špatné, dostatečnou rezervu mám jak před koleny, tak nad hlavou, pohodlí však kazí nízko umístěný sedák lavice. Co se pak týče zavazadelníku, tak jeho 460 litrů objemu možná v rámci třídy není z největších (BMW X1 poskytuje 505 litrů), jenže nepochybně je nejpraktičtější. A o to jde zákazníkům podle výzkumu Volva v této třídě především. Dvojitá podlaha je proto šikovně sklopná tak, že rozdělí zavazadelník na dvě části, a navíc jsou její součástí tři háčky na zavazadla. Když pak nebudete potřebovat pevné plato kryjící kufr, jednoduše se vejde pod podlahu kufru. Názorně si tato „simply clever“ řešení můžete prohlédnout na přiloženém videu.

Video se připravuje ...

Bude i elektrická XC40

XC40 je sice jako první sériové Volvo postavené na základech nově vyvinuté platformy CMA určené pro kompaktní vozy, na aktuální nabídce motorů to ale zatím není vidět. Při zahájení prodeje jsou k dispozici dva dvoulitrové čtyřválce rodiny Drive-E, benzinový (T5 s 182 kW) a naftový (D4 se 140 kW), které známe již z šedesátkové a devadesátkové řady. To samé platí pro čtyřválce D3, T3 a T4, které budou dostupné od 17. výrobního týdne roku 2018, stejně jako levnější varianty.

Volvo XC40 - základní technická data zážehových motorů a české ceny
Motor T5 AWD T3 FWD* T4 FWD* T4 AWD*
Zdvihový objem [cm3] 1969 1969 1969 1969
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 182/5500 115/- 140/- 140/-
Točivý moment [N.m/min] 350/1800-4800 265/- 300/- 300/-
Převodovka 8A 6M 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 230 - - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,5 - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 - - -
Cena Kinetic* [Kč] - 742.000 863.500 917.500
Cena Momentum [Kč] 1.085.000 807.000 928.500 982.000
Cena Inscription* [Kč] 1.160.000 882.000 1.003.500 1.057.500
Cena R-Design [Kč] 1.170.000 892.000 1.013.500 1.067.500
*Dostupné od 17. výrobního týdne roku 2018

V příštím roce nicméně nabídku rozšíří také nově vyvinutý zážehový tříválec o objemu 1,5 litru, který má nabídnout až výkon 132 kW. Platforma je navíc přizpůsobena i zástavbě hybridního a čistě elektrického pohonu, s nimiž se u XC40 později také počítá.

Ve Španělsku jsme se zatím svezli s dostupnými motory, které v tuto chvíli hrají roli vrcholné varianty. Zaujal nás přitom jak přeplňovaný benzinový čtyřválec T5 se 182 kW a 350 N.m, tak biturbodiesel D4 se 140 kW a 400 N.m, které si oba najdou svoji klientelu.

Tolik nepřekvapí, že vznětový čtyřválec se vstřikováním AdBlue bude určen pro řidiče hledající větší pohodu. Je sice náramně silný, raději se ale nechá povalovat těsně nad volnoběhem, kde už má síly na rozdávání. Díky dvoustupňovému přeplňování je jeho nástup síly lineární už od nízkých otáček.

To benzinový čtyřválec agilněji reaguje na pokyn, a to ať už mluvíme o dynamickém režimu, nebo o tom běžném, komfortním, a nechá se více vytáčet. Na poměry SUV se za volantem zážehové varianty budete až nečekaně bavit, zároveň ale musíme podotknout, že jeho tón není nijak charakterní. Na tom by možná chtělo zapracovat. Naopak biturbo je za běžné jízdy naprosto tiché, při nastartování a ve vyšších otáčkách však nepochybně dává najevo svůj jadrnější, dieselový zvuk.

Volvo XC40 - základní technická data vznětových motorů a české ceny
Motor D4 AWD D3 FWD* D3 AWD*
Zdvihový objem [cm3] 1969 1969 1969
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 140/4000 110/- 110/-
Točivý moment [N.m/min] 400/1750-2500 320/- 320/-
Převodovka 8A 6M (8A) 6M (8A)
Max. rychlost [km/h] 210 - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5 - -
Cena Kinetic* [Kč] 968.000 800.000 854.000
Cena Momentum [Kč] 1.033.000 865.000 919.000
Cena Inscription* [Kč] 1.108.000 940.000 994.000
Cena R-Design [Kč] 1.118.000 950.000 1.004.000
*Dostupné od 17. výrobního týdne roku 2018

Oba agregáty jsou standardně spárovány s osmistupňovým planetovým automatem od Aisinu, což je opět technika z větších modelů značky. Řadí hladce a vcelku rychle, při svižnějším tempu se ale občas „zapomene,“ aby automat následně zbrkle podřadil, načež auto ostře vyrazí kupředu. Naopak na spotřebu si zatím ještě budeme muset udělat širší obrázek. Jezdili jsme primárně po dálnici a na klikatých silničkách v horách za Barcelonou, kde nás T5 překvapila svým apetitem. Dvanáctilitrová spotřeba by se při svižném tempu a v kombinaci s automatem a čtyřkolkou ještě dala pochopit, jenže on si benzinový čtyřválec vzal i na dálnici 10 litrů, což nám přišlo vcelku dost. S naftovým čtyřválcem jsme v průměru jezdili za osm.

Naklání se, ale drží

S oběma verzemi jsme jezdili rychlejším tempem, jenže ona k tomu XC40 charakterově vyzývá. Sami konstruktéři přiznávají, že auto chtěli udělat hlavně zábavné, dynamické, čemuž přizpůsobili celkové naladění. Nechme se překvapit, jak bude XC40 fungovat na českých silnicích, na těch španělských každopádně podvozek pracoval skvěle.

Jestliže u větších zástupců Volvo, s platformou SPA, podvozky využívají vpředu řešení s dvojitými lichoběžníky, s mateřským Geely vyvinutá platforma CMA pro kompaktní vozy počítá na přední nápravě se zavěšením typu McPherson. Jako u šedesátkové a devadesátkové řady je i u XC40 vzadu víceprvkové zavěšení, a to jak u verzí s pohonem všech kol, tak u předokolek. I díky tomu se od zadních kol neozývají žádné hlučné rány. Čtyřkolku pak mimochodem tvoří mezinápravová spojka Haldex páté generace.

XC40 na klikatých silničkách dokázalo, že se minimálně v benzinové verzi ostřejšího tempa nebojí. Karoserie auta se sice naklání, vůz ale slušně drží stopu. V zatáčkách se nicméně ukazuje, že sedačky myslí hlavně na pohodlí posádky než na pevné podržení těla. Široká sedadla tolik opory v zatáčkách nenabídnou, jenže taková jízda stejně u tohoto typu auta není primární.

Na definitivní verdikt ohledně komfortu si ještě počkáme na české silnice, které auta prověří vždycky nejlépe. Hladké španělské silnice však XC40 zvládla na 19palcových i 20palcových kolech skvěle, a to i krátké hrbolaté úseky s vystouplými kořeny stromů. Líbilo se nám i celkové odhlučnění kabiny.

Závěr

Jestli vás překvapilo, že se Volvo XC40 dostalo mezi sedm finalistů ankety evropské Auto roku 2018, my to po prvních zkušenostech naprosto chápeme. Je to povedené auto, stylové, praktické a až nečekaně zábavné.

A XC40 zaujme i cenovkou. Aktuálně dostupné, silnější a lépe vybavené verze (T5 a D4 ve verzích Momentum a R-Design) přesahují milion, již brzy (od 17. výrobního týdne 2018) ale přijdou slabší varianty s užší výbavou, takže se XC40 dostane na základních 742.000 korun za benzinový dvoulitr T3 se 115 kW, manuálem a pohonem předních kol. A na to konkurence z Ingolstadtu, Mnichova nebo Stuttgartu nestačí, ta ve všech třech případech startuje okolo 780.000 Kč. A i to naznačuje, že XC40 může být mezi kompaktními luxusními SUV za velkou hvězdu!

David Bureš
Diskuze (40)
3. 12. 2017 13:13
A co ten brutální “C” sloupek?
Upřímně tohle auto vypadá jako tuctovka, navíc s obrovskou masou plechu nad zadním kolem. Tam se v klidu schová i barák nebo Tatrovka, tj hlídání mrtvého úhlu a couvací kamera bude naprostá nezbytnost... Za ty prachy, no nekup to ;-)
3. 12. 2017 09:30
Re: Toto vs CX5
Volvo se na prémii hraje pouze cenou. Mít ty prachy jdu do GLA.
Avatar - _Karel_
2. 12. 2017 07:19
Re: Toto vs CX5
Když zákazníci za XC-90 vysolí na dřevo obdobnou sumu jako za Q7 nebo X5, pak to prostě je jejich konkurence. A je úplně jedno, co si o tom ty nebo já myslíme.
Mazda svoji CX-5 za stejný peníze jako Audi, BMW nebo MB prodat neumí, Volvo ano.
Klidně tu můžeš plácat o Číně, což je úplně mimo mísu.Kdo vlastní Jaguar? A jak moc je kvůli tomu Jaguar zaostalý?
Avatar - Sumi2000
2. 12. 2017 01:11
Re: nevypadá špatně, ale...
KIA tedy k Volvu fakt nesahá..jinak souhlas , interier je strašný.
Cena za tuto hrůzu taky.
Avatar - Sumi2000
2. 12. 2017 01:08
Re: Toto vs CX5
Čína/Švédsko versus Japonsko..?
"Rozvojové" země versus technologická špička ve světě? :-)
Co je prémie?
Německo to ano..a pak snad ti japonci..zkrachovalé Volvo prémie prostě není.
Ale možná milovníci švédské trojky a čínské lidové republiky to vidí jinak Karle? ;-)