Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo XC70 D4 AWD – Sbohem a šáteček

Jan Mička
Diskuze (206)
Volvo XC70 prodělalo v loňském roce decentní facelift. Ačkoliv vůz vzhledově omládnul, s jednou jeho částí se rozloučíme.

A čemu dnes vlastně budeme vystavovat závěrečné vysvědčení? No přece samotnému srdci, řadovému turbodieselovému pětiválci s označením D4, který bude nejpozději v příštím roce zcela nahrazen čtyřválcem s přídomkem Drive-E. Ačkoliv jsou nyní oba agregáty nabízeny současně a finanční i ekologický faktor jasně kope za novinku, jadrný „staříček“ ještě rozhodně neřekl poslední slovo.

Pokud se budeme zaměřovat čistě na výkon a kulturu běhu, nebude rozhodování jednoduché. „Starý“ pětiválec D4 má totiž naprosto stejný výkon 133 kW jako nejnovější dvoulitr Drive-E a točivý moment 420 N.m (dostupný v rozmezí 1500-2500 otáček) je jenom o 20 N.m. vyšší. Více než to byste zřejmě oželeli jadrný projev pětiválce v celém spektru otáček, za kterým však čtyřválcová varianta o mnoho nezaostává.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Jak z toho tedy ven? Možná díky pohledu do aktuálního ceníku. Volvo XC70 D4 se šestistupňovou manuální převodovkou je o 62.400 korun dražší (u všech výbav), pomalejší a spotřebuje více nafty. Otázkou však zůstává, kdo by reálný rozdíl v řádech zlomků litru u vozu se základní cenou 1.114.400 korun řešil…

Volvo XC70 - srovnání motorů D4
Motor D4 AWD D4 Drive-E
Převodovka 6M(6A) 6M(8A)
Zdvihový objem [cm3] 2400 1969
Válce/ventily 5/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 133/4000 133/4250
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 420/1500-2500 400/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 205 (200) 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,2 (9,5) 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 (6,4) 4,5 (4,9)
Cena Kinetic [Kč] 1.176.400 1.114.400
Cena Momentum [Kč] 1.273.400 1.211.000
Cena Summum [Kč] 1.363.400 1.301.000
Příplatek za automatickou převodovku činí 56.000 Kč

Ať si pořídíte Volvo XC70 s jakýmkoliv motorem, bude s ním život ve srovnání s některými konkurenčními kombi podstatně příjemnější. Tvary více než 4,8 metru dlouhé karoserie zrají jako víno, a přestože se s každou modernizací stále více přibližují moderním trendům, zachovávají si auru modelu 850 z počátku devadesátých let. Hlavní zbraní automobilu je však terénní vzhled v čele s hojnou mírou kontrastních plastů, světlou výškou 210 milimetrů a pořádnými 18“ koly Merac. Jistě, druhá generace Volva XC70 už má v rámci výrobního programu na kahánku (prodává se od roku 2007), stále ale dokáže vzbudit neuvěřitelný dojem.

Interiér

Je jenom málo věcí, za které si Volvo XC70 zaslouží kritiku, a interiér mezi ně rozhodně nepatří. Ten přišel v souvislosti s loňským faceliftem o efektní výsuvný displej multimediálního centra s navigací, přičemž před řidičem si hoví nový digitální přístrojový štít s možností nastavení trojice zobrazení, a středovou konzolu poskytla řada S60, potažmo kombi V60. Všechny tyto změny se ale nikterak nedotkly ergonomie či ovládání - displej tedy stále není dotykový a příkazy zadáváte otočnými ovladači či hlasově.

Jednoznačná pochvala míří k velikosti vnitřního prostoru a jednoduchým řešením, které posádce usnadňují život. Pětici dospělých cestujících slupne Volvo jako malinu, skvěle přístupný a geometricky pravidelný zavazadelník klidně pojme tři labradory, a pokud byste o kontakt s udýchanými pejsky nestáli, skvěle poslouží sklopná mříž s plynovou vzpěrou. Stejný systém využijete také při manipulaci s dvojitou podlážkou, a pokud by byla ložná plocha přece jen trochu krátká, složením opěradel zadních sedadel do roviny docílíte délky bezmála 190 centimetrů a zvětšení „kufru“ na 1580 litrů. Pokud jste už někdy přemýšleli třeba nad tím, do kterého vozu se vejde klasická matrace na postel, máte vítěze.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Švédský koráb dopluje snad všude

Už i pár kilometrů za volantem Volva XC70 nám stačilo ke zjištění, že bychom si jej nejraději pořídili na důchod. Mimořádně pohodlný pružinový podvozek nezapře hlavní zájem na pohodlí posádky, díky výbornému odhlučnění kabiny je na palubě klid a rázy od osmnáctipalcových litých kol pocítíte spíše výjimečně. Veškerá snaha o co největší komfort cestování si ovšem moc nerozumí se sportovnějším stylem jízdy, ve kterém se 1604 milimetrů vysoká karoserie výrazněji naklání, a pokud si nedáte při práci s pedálem plynu pozor, nadlehčené přídi se nebude chtít do zatáček. Abychom však míru komfortu uvedli na pravou míru, nebráníme se srovnání – Volvo XC70 je ještě pohodlnější než etalon mezi kombi v podobě Citroënu C5 Cross Tourer s podvozkem Hydractive III+...

Testovaný pětiválec o objemu 2,4 litru k charakteru vozu skvěle pasuje a s masou plechu, plastů a kůže o provozní hmotnosti 1786 kilogramů nemá sebemenší problém. Výrazného nárůstu síly se dočkáte již po překročení 1.100 otáček, a ačkoliv je lepší se držet spíše ve středním pásmu, vytáčení ke 4.000 min-1 se stejně občas neubráníte. S dechberoucím zátahem už zde sice počítat nemůžete, s omamnou zvukovou kulisou agregátu však ano.

Ke spojení motoru se standardně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou nelze nic namítat, zvyknout jsme si pouze museli na specifický chod spojkového pedálu. Za příplatek 56.000 Kč však můžete sáhnout po šestistupňovém měničovém automatu Geartronic, se kterým si skvěle rozumí adaptivní tempomat a asistent pro jízdu v kolonách (společně za 56.200 Kč).

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Chybu neuděláte ani v případě, pokud vyrazíte mimo zpevněnou vozovku. Světlá výška 210 milimetrů v současnosti zahanbí i některá SUV a na standardně dodávaný pohon čtyř kol s mezinápravovou spojkou Haldex se můžete spolehnout. Navzdory dlouhým převisům karoserie neurazí ani nájezdové úhly 19° vpředu a 24° vzadu nebo přechodových 20°. V krizových situacích je pak velmi nápomocen asistent sjíždění svahů, který však v praxi využijete jenom zřídka.

Problémem nakonec nebude ani zmiňovaná spotřeba, přestože je motor ze „staré školy“ a strašáku v podobě emisní normy Euro 6 již nevyhoví. Reálný kombinovaný odběr nafty obvykle nepřekračuje 7 l na 100 km, při pohybu dálniční rychlostí počítejte spíše s osmi litry a prakticky neslyšným během ve 2.500 min-1. Pozor si dávejte na směrovou stabilitu - Volvo XC70 je pořádný kus auta, který se v krizových situacích velmi rád rozvlní.

Závěr

Volvo XC70 je jedním z automobilů, který si buď zamilujete, nebo vás nechá chladnými. Druhá skupina zákazníků k němu pravděpodobně nikdy nepřilne, ta první (a my do ní patříme) se však nechce jeho přítomnosti vzdát. A to i navzdory skutečnosti, že pod 1,1 milionu korun vůz nepořídíte.

Po odchodu pětiválcového turbodieselu z nabídky Volva zbude na trhu jedna velká, těžko zaplnitelná díra. Osvědčená konstrukce ze začátku minulé dekády sice neohromí spotřebou, mohutným zátahem a perfektní zvukovou kulisou se však v rámci konkurenčních jednotek řadí na absolutní vrchol. Ačkoliv není Volvo XC70 „řidičské“ auto, chybu neuděláte ani při volbě manuální šestistupňové převodovky. Ušetřené peníze za automat pak lze využít ke koupi pokrokových bezpečnostních systémů, kterými může být vůz doslova napěchován.

Nejlevnější verze modelu 1.114.000 Kč (Kinetic/2.0 D4 Drive-E 133 kW)
Základ s testovaným motorem 1.176.400 Kč (Kinetic/2.4 D4 AWD 133 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.575.700 Kč (Summum/2.4 D4 AWD 133 kW)

Plusy

  • Nestárnoucí design karoserie, robustnost
  • Luxusní interiér, skvěle dílensky zpracovaný
  • Mimořádný projev pětiválcového turbodieselu
  • Ohromný vnitřní prostor
  • Pohodlný podvozek

Minusy

  • Nastavení spojkového pedálu
  • Výraznější náklony karoserie
  • Nadlehčování přídě v zatáčkách
  • Vyšší základní cena

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (206)
Volvo XC70 D4 AWD
Cena základní sestavy 1 176 400 Kč
Výbava základní sestavy Elektrická parkovací brzda, šest airbagů, ochrana páteře WHIPS, autorádio se 7” displejem, navigace, přední mlhovky, tempomat, dvouzónová klimatizace, čidlo kvality vzduchu, multifunkční volant s ovládáním autorádia, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky sklopná vnější zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, dešťový senzor, střešní ližiny, samostmívací vnitřní zrcátko, bluetooth, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, aktivní bixenonové světlomety, elektricky sklopné hlavové opěrky na zadních sedadlech, litá 18” kola atd. Kč
Cena testované sestavy 1 575 700 Kč
Výbava testované sestavy Elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce s pamětí (+12.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+9.800 Kč), střešní okno (+30.400 Kč), ochranná síť zavazadlového prostoru (+3.400 Kč), elektrické otvírání pátých dveří (13.300 Kč), alarm s dálkovým ovládáním (15.600 Kč), dojezdová rezerva (+1.600 Kč), tmavší zadní sklo (+11.700 Kč), boční okna z vrstveného skla (+18.900 Kč), funkce rychlého sklápění sedadla spolujezdce (+1.600 Kč), bezpečnostní šrouby kol (+1.200 Kč), systém pro uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru (+3.400 Kč), zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru (+1.200 Kč), automatická recirkulace vzduchu (+3.400 Kč), bezklíčový systém (24.000 Kč), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla (+1.600 Kč), parkovací asistent (+10.600 Kč), senzor zamlžení oken (+1.900 Kč), vyhřívaná zadní sedadla (+6.900 Kč), uzamykatelná schránka v zavazadlovém prostoru (1.100 Kč), kožený tříramenný volant s ozdobným dekorem (+3.100 Kč) a vyhříváním (+6.100 kč), vyhřívané čelní sklo (5.600 Kč), metalíza (+33.700 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.8 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 555 / 1580
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1711 / 604
Rozměr pneu: 235/50 R 18
Volvo XC70 D4 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1604
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 1. 2015 20:43
Re: Kontroverzní?
Úplně ti rozumím :-) Měl jsem to docela podobné. Do důchodu daleko, najeto přes mil.km
A po čtyřech letech jsem byl opět před výběrem; Po letech jsem se odklonil od koncernu;
Finální rozhodování bylo mezi A6, Outbackem a XC70; Po dlouhém vybírání jsem doma zaparkoval hodně vybavenou XC70 a rozhodně nelituji. Auto mi sedí pod zadkem, na několik drobností jsem si zvyknul, ale hlavně jakékoliv cesty si naprosto užívám. Ať si kdo chce, co chce říká. :-)
1. 1. 2015 20:36
Re: Posledni opravdove Volvo / bohužel asi ano...
Současná srdcová modelová řada XC70 se již asi nebude opakovat. První signál přicházi v podobě exterieru a interiéru nové XC90 a prezentovaného Volvo konceptu. Umím si představit, že Volvo přerovná celou modelovou řadu. První krůček je chybějící XC70 Ocen Race MY2015, kdy Ocen Race je nejvýše XC60. Takže třeba Volvo nechá "označení" XC pro 60 a novou 90tku. A pro stávající XC70 MY2015 bude následovat V90 CC (jako cross country), což označí velký kombík, hned pod novou XC90.
Ale vzhlede to už určitě nebude jako dneska. Bude to více o designu a odbočení od dosavadního nádechu. Nový nástupce určitě nebude špatný, to v žádném případě, ale už to nebude jako dneska... :-)
No, nechme se překvapit. A obdivovatelé a slintalové nad Audi, BMW, M ať si žijí svůj svět.
1. 1. 2015 20:18
Re: vysnivane auto
Ta barva mi také na začátku nesedla, ale na poslední chvíli jsem místo barvy bral nezávislé topení. Na barvu to nejezdí a ani nezahřeje. Teď po půl roce to mám s Polestarem, snad nadupané jak to jde a přesně, jak bylo poznamenáno výše... dovol si Volvo....
Víc není co dodat. Ať si ostatní polemizují, teoretizují, slintají, haní, kritizují. Kdo má podobné Volvo ve vyšší výbavě ví své. :))))
Avatar - peV
17. 5. 2014 19:13
Re: POHODÁŘ
Zajímavé, to jsem netušil.
I přes to: brzdná dráha all-season nebude nikdy lepší než u letních/zimních pokud je horko/sníh a mráz.
Pneu jsou vždycky kompromis. Ono jen rozdíl mezi nordickými a kontinentálními zimáky je značný a nedá se říct, že jedny jsou špatné a druhé dobré. Záleží jen kde člověk jezdí nejčastěji.
17. 5. 2014 16:07
Re: Kontroverzní?
to byla 850, mas samozrejem pravdu:-) ta byla prenadherna a jeste dnes vypada skvele.