Volvo DRIVe: Čtyřválec 1,6D pro S80 a V70, pohon 4x2 pro XC60 a XC70
Souboj se spotřebou, o kterém v posledních týdnech v atmosféře špatné ekonomické situace z Bruselu příliš často neslyšíme, hodlá Volvo vyhrát rozšířením maloobjemového čtyřválcového turbodieselu a také zavedením balíčku opatření, která mají u rozložitých modelů snížit kombinované hodnoty spotřeby.
Emisně-marketingové tlaky automobilek vypadají z pohledu českého zákazníka podezřele a nedůvěryhodně, ale to je pouze tím, že do české kotliny zatím nedorazilo danění a zpoplatňování vozidel závislé právě na této laboratorní hodnotě. Tam, kde se tak již stalo, patří tyto hodnoty k vyhledávaným a mnohdy rozhodujícím údajům při nákupu auta. Vedle určité prestiže totiž snížení spotřeby o několik deseti litru, resp. pod určité hranice produkce CO2 znamená výrazné úspory, úlevy na poplatcích nebo dokonce státní dotace v řádu stovek až tisíců euro.
Volvo zvolilo známé postupy, spočívající v montáži malých nebo upravených turbodieselů, systému samočinně vypínajícího spalovací motor, upravených převodů, předepsání pneumatik s nižším valivým odporem nebo úpravě aerodynamiky (nové díly, snížení výšky).
Snaha nabídnout alternativu tam, kde zatím nikdo nic podobného neudělal, vyústila v umístění malého řadového čtyřválce 1,6D (80 kW, 240 Nm) do sedanu (S80) a kombi (V70) vyšší střední třídy. Relativně velká auta s ním zvládají kombinovaný cyklus přibližně za 5,9 l/100 km. Systém start stop vypíná motor kdykoliv není jeho chod nezbytný, což snižuje spotřebu v městském cyklu o 8 % a v kombinovaném pak o 4 až 5 %. Aby byl zachován komfort cestování, který uživatelé od Volva očekávají, byl do vozů instalován druhý akumulátor, který ve chvíli kdy neběží spalovací motor (a alternátor nedodává elektřinu) zásobuje palubní elektrickou síť. Klimatizace nebo audio systém tak spolehlivě funguje i při převážně městském provozu, kdy by mohlo hrozit vybití hlavního akumulátoru resp. vyřazení funkce start-stop z činnosti (z důvodu neustálé potřeby dobíjení). Na další parametry, včetně těch jízdně dynamických si musíme ještě počkat.
Z jiného soudku jsou inovace zavedené v populárních crossoverech XC60 a XC70, u nichž bylo dosaženo úspor v laboratorních hodnotách spotřeby zavedením modernizovaného pětiválce 2.4D a zjednodušením hnacího ústrojí, které nyní pohání pouze kola přední nápravy. Jejich kombinovaná spotřeba se přehoupne přes šestilitrovou hranici.
Již prodávané modely C30, S40 a V50 s přívlastkem DRIVe budou v novém provedení také vybaveny funkcí samočinného vypínání motoru, takže jejich kombinovaná spotřeba klesne na 3,9 l/100 km (C30) resp. 4 l/100 km (S40 a V50).
Do výroby by se všechny modely měly dostat nejpozději v létě 2009.